Abu Dis (Dalam Bahasa Arab:ابو ديس) ialah sebuah bandar Palestin yang terletak di timur Baitulmaqdis dan bersebelahan dengannya. Sempadan baratnya hanya 2 km dari Masjid al-Aqsa. Tembok apartheid memisahkannya dari pusat bandar Baitulmaqdis; Oleh itu, ia terletak di Tebing Barat, dan ia adalah milik gabenor Jerusalem. Sejak tahun 1995, ia telah diklasifikasikan sebagai Kawasan "B" mengikut bahagian pentadbiran Perjanjian Oslo. Rakyat Palestin memiliki kira-kira 27,869 dunum tanahnya, dan penduduk Israel memiliki kira-kira 339 dunam sehingga 1999. Jumlah ini meningkat dengan banyak sehingga Zionis penempatan Ma'ale Adumim, bersebelahan dengan bandar itu, menjadi lebih besar daripada bandar Abu Dis dan Al-Azariya bersama-sama.

Tarikh sunting

Abu Dis adalah sebuah pekan yang resah dalam sejarah kerana perkaitannya dengan kota Baitulmaqdis, yang mempunyai sejarah yang panjang, dan tentera yang datang ke kota Baitulmaqdis mesti melalui bandar itu. Tidak ada bukti yang jelas untuk umur dan asas bandar itu, dan terdapat pepatah bahawa ia berasal dari zaman Rom, atau bahkan sebelum itu.

Label sunting

Terdapat banyak riwayat yang cuba memberikan penjelasan untuk nama ini, kerana tiada percubaan serius telah dibuat untuk mendokumentasikan riwayat ini secara sejarah dan mengesahkan kesahihannya, dan kerana sebahagian daripadanya adalah riwayat lisan yang disebut oleh lidah ini dan diulangi oleh itu. Mereka bercakap tentang sebab memanggil bandar mereka dengan nama ini, mereka menyebut perkara berikut: Nama Abu Dis berkait rapat dengan pekerjaan penduduk bandar. Perkataan "dis" ialah perkataan Turki yang bermaksud jerami. Pada masa lalu, penduduk pernah membawa jerami dari pinggir Laut Mati dan dari Lembah Jordan, dan membuat tikar popular daripadanya, yang lebih baik daripada yang telah dibuat daripada pelepah kurma di rumah Dajn, dan pemilik pepatah ini mengatakan bahawa pembuatan tikar yang dibuat Daripada jerami ini, ia berkembang pesat, kerana ia mempunyai kilang yang terletak di Gua Hosr di tengah-tengah Abu Dis. , maksud Abu Dis, bapa jerami.

Dikatakan bahawa perkampungan Abu Dis berdasarkan tempat kampung itu (Beta Bodison) pada zaman Rom, dari mana pekan itu mengambil nama sekarang. Yang lain mengatakan bahawa Abu Dis berasal dari Latin (Bodni S), yang bermaksud pemalu atau sederhana. Ada yang mengatakan bahawa ia berasal daripada perkataan Yunani DECA, yang bermaksud ibu kepada sepuluh kampung berhubung dengan sepuluh runtuhan tempat Abu Dis dibina, iaitu: (Abu Saad, Umm Al-Jamal, Al-Kharayeb, Abu Al-Thairan, Abu Huilan, Umm Obaid, Abu Al-Sawan, Al-Marsas, Al-Raghabni, Al-Za'roorah ).

Zaman pertengahan dan penentangan tentera salib sunting