Ace Combat Advance

permainan video terbitan tahun 2005

Ace Combat Advance ialah permainan video pertempuran udara 2005 dalam siri Ace Combat. Dibangunkan oleh studio Hungary Humansoft, ia merupakan yang pertama dalam siri ini untuk sistem permainan genggam dan tidak seperti permainan simulasi penerbangan biasa dalam siri Ace Combat, sudut kamera permainan ini tertumpu dari perspektif penembak atas bawah yang serupa dengan siri Strike, tetapi menggunakan jet pejuang dan bukannya helikopter. Permainan ini dikritik kerana kawalan canggung, kekurangan daya tarik, kesukaran dan grafik yang sangat buruk. Tidak seperti permainan Ace Combat yang lain, keluaran versi Jepun untuk permainan itu tidak ada.

Ace Combat Advance
PembangunHumanSoft
PenerbitNamco
PengeluarPhilip Cohen
PerekaRóbert Tóth
Pengatur caraMarton Szucs
ArtisRóbert Tóth
Ferenc Szücs
Janos Der
KomposerAndrás Kövér
SiriAce Combat
PlatformGame Boy Advance
Pelepasan
  • NA: 22 Februari 2005
  • EU: 25 Ogos 2006
GenrePertempuran udara, penembak
ModPemain tunggal

Tatamain sunting

Pemain mengambil peranan sebagai juruterbang utama di UAD, dan dihantar dalam 12 misi untuk menghentikan pemusnahan GR. Misi-misi ini sangat mirip dengan misi yang dihadapi dalam siri Ace Combat yang lain, tetapi ada beberapa misi unik yang memerlukan taktik baharu.

Plot sunting

Pada tahun 2032, globalisasi telah mengaburkan sempadan antara negara, dan syarikat multinasional telah menjadi kuasa besar ekonomi di seluruh dunia. General Resources Ltd., salah satu kuasa besar ini, menggunakan peralatan ketenteraan canggih dan Air Strike Force (Pasukan Serangan Udara - A.S.F.) mereka untuk memusnahkan sesiapa sahaja yang berpotensi menimbulkan ancaman terhadap keunggulan mereka.

Tentera antarabangsa baharu diciptakan untuk melawan, dipelopori oleh skuadron pejuang elit yang dipanggil United Air Defence (Pertahanan Udara Bersatu - U.A.D.). Sebagai juruterbang terbaru, anda mesti membantu skuadron anda menghancurkan ASF dan memaksa General Resources Ltd. untuk menyerah kalah.

Penerimaan sunting

Penerimaan
Markah agregat
PengagregatMarkah
Metacritic56/100[1]
Markah ulasan
PenerbitanMarkah
GameSpot5.6/10[2]
IGN4.5/10[3]
Nintendo World Report5/10[4]

Ace Combat Advance mendapat ulasan bercampur di laman pengagregat Metacritic dengan markah ulasan 56 dari 100 diberikan oleh pengulas.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Ace Combat Advance for Game Boy Advance Reviews". Metacritic (dalam bahasa Inggeris). CBS Interactive. Dicapai pada 19 Mac 2021.
  2. ^ Provo, Frank (17 Februari 2005). "Ace Combat Advance Review". GameSpot (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 7 November 2019.
  3. ^ Harris, Craig (19 Mac 2005). "Ace Combat Advance". IGN (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 7 November 2019.
  4. ^ Anderson, Vincent (5 April 2005). "Ace Combat Advance". Nintendo World Report (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 7 November 2019.