Ace Combat X: Skies of Deception

permainan video

Ace Combat X: Skies of Deception[a] ialah permainan video simulasi penerbangan tempur 2006 untuk PlayStation Portable. Ini adalah ansuran pertama francais Ace Combat untuk PlayStation Portable, dan yang kedua untuk sistem permainan genggam.

Ace Combat X: Skies of Deception
PembangunAccess Games
Penerbit
PengarahMasanori Kato
PerekaMasanori Kato
PenulisTamio Kanaji
KomposerAkira Yamasaki
SiriAce Combat
PlatformPlayStation Portable
Pelepasan
  • NA: 24 Oktober 2006
  • JP: 26 Oktober 2006
  • AU: 16 November 2006
  • EU: 8 November 2006
GenreSimulasi pertempuran udara
ModPemain tunggal, multipemain

Tatamain sunting

Dalam mod kempen permainan, pemain memainkan peranan sebagai ketua juruterbang dalam Gryphus Squadron, Aurelian Air Force (Skuadron Gryphus, Tentera Udara Aurelia).[1] Permainan ini dipecah menjadi misi yang melibatkan pelbagai objektif pertempuran, seperti menyerang sasaran darat, sasaran udara, atau campuran keduanya.[2] ModFree Mission (Misi Bebas) membolehkan tahap yang sudah dibuka dalam mod kempen untuk dimainkan semula bagi mencapai peringkat yang lebih tinggi atau memperoleh mata untuk pembelian pesawat atau peralatan.[3]

Ace Combat X juga merangkumi mod multipemain, menggunakan ad-hoc tanpa wayar untuk menghubungkan sehingga empat pemain.[3] Terdapat enam mod multipemain: Dogfight (Pertempuran Udara), Base Attack (Serangan Pangkalan), Air Superiority (Keunggulan Udara), Beacon Battle (Pertempuran Lampu Isyarat) dan Escort Mission (Misi Pengiring).[4]

Permainan ini adalah gabungan aksi arked dan simulasi penerbangan, menjadikannya separa realistik.[1] Terdapat dua jenis kawalan: novice dan normal. Alat kawalan novice mudah dipelajari dan menjadikan permainan seperti arked.[3] Alat kawalan normal akan menggunakan nub analog dan d-pad untuk pengalaman seperti simulasi yang lebih realistik.[5]

Pemain boleh memilih dari banyak pesawat sebenar dan lebih daripada sepuluh pesawat fiksyen, di mana pesawat yang lebih maju mesti dibuka terlebih dahulu.[6] Pemain boleh memilih dari pelbagai sudut pandangan yang berbeza, termasuk orang ketiga di belakang perspektif pesawat, dan pandangan orang pertama yang dapat dipaparkan dari dalam kokpit (mempamerkan bahagian dalam semua pesawat dalam permainan) atau hanya dengan HUD.[7]

Bahagian dibuka dan kredit sunting

Dalam mod pemain tunggal, pesawat baru, pingat, senjata, bahagian, skema cat dan misi bonus dapat dibuka, di mana ia boleh dibeli di hangar selepas itu. Setelah menyelesaikan setiap misi, pangkat dan mata diberikan berdasarkan masa penyelesaian dan bilangan musuh dimusnahkan. Mereka dapat digunakan untuk pesawat baru, senjata khas atau bahagian unik yang boleh dibuka. Ia boleh mengubah prestasi dan statistik (Speed (Kecepatan), Air-to-Air (Udara ke Udara), Air-to-Ground (Udara ke Darat), Mobility (Mobiliti), Stability (Kestabilan), dan Defense (Pertahanan)).[8] Pingat diberikan kerana memenuhi syarat-syarat tertentu dalam kempen atau mod misi percuma, seperti memberikan kerosakan atau memusnahkan sejumlah musuh.[9] Setiap misi atau tahap juga mengandungi unit "bintang" dan unit "ace". Menghancurkan unit bintang membuka senjata dan peralatan, sambil mengalahkan ace membuka skema cat.[10]

Misi sunting

Pemain boleh memilih laluan mereka sendiri melalui kempen, yang mempengaruhi bagaimana permainan berlangsung. Terdapat titik-titik di mana misi berkembang menjadi beberapa jalan, menandakan segmen permainan. Dengan memilih misi mana yang akan diambil, pemain dapat membentuk perjalanan misi yang dimainkan setelah mencetuskan atau tidak memicu peristiwa tertentu (had waktu yang lebih pendek kerana bahan bakar yang terhad atau membuang musuh yang mungkin muncul sebaliknya).[11] Tahap bonus tertentu juga dibuka dengan mengambil jalan kempen tertentu.

Sebilangan besar misi dalam permainan ditata hanya sebagai "cari-dan-hancurkan", di mana pemain mesti melibatkan sasaran dan menghancurkannya dalam had waktu; satu-satunya variasi susun atur ini adalah sama ada sasarannya dari udara ke udara atau udara ke darat (darat atau laut).[3]

Terdapat empat tahap kesukaran: Easy, Normal, Hard, dan tahap Ace yang dapat dibuka. Mod kesukaran mempengaruhi berapa banyak musuh dalam satu tahap, seberapa tepat musuh, berapa banyak kerosakan yang dapat dilakukan oleh musuh dan berapa banyak kerosakan kapal terbang pemain dapat terima.[10]

Plot sunting

Sepanjang pelbagai potongan babak, kisah ini diceritakan oleh Albert Genette, seorang wartawan yang ditugaskan untuk membuat liputan berkaitan konflik. Ini adalah wartawan yang sama yang melaporkan tentang konflik Osea-Yuktobania Ace Combat 5: The Unsung War.

Pada 2020, setelah bertahun-tahun mengalami perang saudara dan penetangan dalaman, Republik Demokratik Leasath, di bawah perintah Diego Gaspar Navarro menyerang negara jirannya yang aman, Republik Persekutuan Aurelia. Oleh kerana jasa Gleipnir Flying Fortress mereka, Leasath berjaya menakluk sebahagian besar Aurelia dalam masa sepuluh hari. Sisa kumpulan tentera Aurelia bersama di Cape Aubrey Airbase (Pangkalan Udara Cape Aubrey) dan berjaya mencapai kemenangan pirhik: mereka memusnahkan pasukan pengebom Leasath, tetapi Gleipnir pada gilirannya menghapus sebahagian besar pesawat Aurelia yang dikerahkan. Di antara yang terselamat dari serangan Gleipnir adalah juruterbang ace Gryphus One (Gryphus Satu), yang bertanda The Southern Cross (Salib Selatan). Setelah pertempuran di Cape Aubrey, Gryphus One mempelopori serangan untuk merampas kembali Port Patterson, pangkalan bekalan kritikal dan kawasan pendaratan untuk pasukan Leasath. Gryphus One membezakan dirinya dengan melakukan kerosakan besar pada pasukan tentera udara, laut dan darat musuh.

Selepas pembebasan Port Patterson, tentera Aurelia berangkat untuk membebaskan bandar Santa Elva dan menghancurkan Gleipnir. Bergantung pada pilihan pemain, sama ada tentera laut Aurelia atau pasukan darat melibatkan Gleipnir. Gryphus One menembak jatuh Gleipnir atas Santa Elva, mendapat julukanNemesis di kalangan anggota tentera Leasath. Tentera Leasath yang kehilangan semangat segara berundur ke arah Griswall, ibu kota Aurelia yang diduduki di mana tentera Leasath telah membentuk cincin pertahanan dengan Meson Cannon (Meriam Meson) yang mampu menembakkan sinaran zarah. Pemain mempunyai dua pilihan pada tahap strategik: Salah satunya adalah dengan menghancurkan unit Skylla musuh secara mengejut dan menghadapi Meson Cannon (pada potensi penuh atau separuh) di Griswall. Yang lain adalah menyelinap di bawah liputan radar musuh, menghancurkan komponen Meson Cannon mereka dan sebaliknya memerangi unit musuh di luar perisai Griswall. Namun, pada saat Griswall dibebaskan, Navarro telah melarikan diri, tetapi arah tuju peperangan tidak dapat lagi diubah.

Albert Genette dan perisik Aurelia mengetahui motif sebenar perang berkenaan: Jeneral Navarro dinyatakan bukan hanya berkhidmat sebagai pegawai pemerintah Leasath, tetapi juga mengendalikan industri senjata negara itu. Sebelum perang, Navarro mencuri bantuan asing yang dikirimkan oleh Aurelia ke Leasath, dan berjuta-juta perjanjian senjata selama perang untuk membiayai pembangunan Fenrir, sebuah pesawat tempur pelbagai peranan prototaip canggih generasi berikutnya V/STOL, sambil dengan serentak mendakwa kepada penduduk Leasath yang Aurelia mengeksploitasi mereka, menjadikan pendapat umum menentang Aurelia. Berikutan pengusiran Leasath dari Aurelia, Navarro meneruskan pengeluaran di Fort Archelon di sekumpulan pulau berdekatan persisiran Leasath. Di hadapan menuju benteng Archelon, pemain mempunyai pilihan sama ada untuk menghalang juruterbang elit musuh atau muatan senjata gelombang mikro berkuasa tinggi untuk mencapai benteng. Bergantung pada pilihan pemain, pengepungan Benteng Archelon dapat mengakhiri dua cara: Sama ada tentera Aurelia menghancurkan kubu sementara Gryphus One menghancurkan prototaip Fenrir terakhir, atau Gryphus One menghancurkan meriam kejutan yang dipasang di atas kubu yang mengakibatkan kehancurannya. Dengan dunia yang menyaksikan Pertempuran di Archelon, dan penerbitan oleh Genette yang memperlihatkan sifat perang yang sebenarnya, warga Leasath, marah dengan penipuan Navarro, membunuhnya dalam serbuan beramai-ramai, atau dia melarikan diri dari negara itu sebelum mereka tiba. Tidak lama kemudian, perang berakhir secara rasmi.

Penerimaan sunting

Penerimaan
Markah agregat
PengagregatMarkah
Metacritic75/100[12]

Ace Combat X: Skies of Deception menerima ulasan positif dengan markah 75/100 oleh 26 ulasan pengkritik di Metacritic.[12]

Nota sunting

  1. ^ Jepun: エースコンバットX スカイズ・オブ・デセプション Hepburn: Ēsu Konbatto Ekkusu Sukaizu obu Desepushon?

Rujukan sunting

  1. ^ a b Castro, Juan (20 Oktober 2006). "ACE COMBAT X: SKIES OF DECEPTION REVIEW (Page 1)". IGN (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 24 Januari 2019.
  2. ^ Young, Andy (13 November 2006). "Ace Combat X: Skies of Deception Review". VideoGamer (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 24 Januari 2019.
  3. ^ a b c d Jastrzab, Jeremy (26 November 2006). "Ace Combat X: Skies of Deception Review". PALGN (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 25 Februari 2008. Dicapai pada 24 Januari 2019.
  4. ^ Vasconcellos, Eduardo (30 Oktober 2006). "Ace Combat X: Skies of Deception". Gamespy (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 24 Januari 2019.
  5. ^ Katayev, Arnold (27 November 2006). "ACE COMBAT X: SKIES OF DECEPTION REVIEW". PSX Extreme (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 24 Januari 2019.
  6. ^ Hutchinson, Simon (15 Januari 2007). "Ace Combat X: Skies of Deception PSP Review". Tweak Town (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 24 Januari 2019.
  7. ^ Kasavin, Greg (25 Jun 2007). "Ace Combat X: Skies of Deception Review". Gamespot (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 24 Januari 2019.
  8. ^ Elston, Brett (23 Oktober 2006). "ACE COMBAT X: SKIES OF DECEPTION REVIEW". GameRadar+. Dicapai pada 24 Januari 2019.
  9. ^ "ACE COMBAT X: UPDATE BRIEFING". IGN (dalam bahasa Inggeris). 29 September 2006. Dicapai pada 24 Januari 2019.
  10. ^ a b "Ace Combat X: Skies Of Deception For Sony PSP: An Overview". Nerdscoop (dalam bahasa Inggeris). 16 November 2006. Dicapai pada 24 Januari 2019.[pautan mati kekal]
  11. ^ McCarthy, Dave (6 November 2006). "Ace Combat X: Skies of Deception". Eurogamer (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 24 Januari 2019.
  12. ^ a b "Ace Combat X: Skies of Deception for PSP Reviews". Metacritic (dalam bahasa Inggeris). CBS Interactive. Dicapai pada 14 Mac 2008.