Activision, Inc. ialah penerbit permainan video video Amerika yang berpangkalan di Santa Monica, California. Kini berkhidmat sebagai perniagaan penerbitan untuk syarikat induknya, Activision Blizzard, dan terdiri dari beberapa studio anak syarikat. Activision ialah salah satu penerbit permainan video pihak ketiga terbesar di dunia dan merupakan penerbit Amerika Syarikat teratas pada 2016.[4]

Activision Publishing, Inc.
Nama dahulu
  • Computer Arts, Inc.
  • (1979)
  • Activision, Inc.
  • (1979–1988; 1992–2000)
  • Mediagenic
  • (1988–1992)
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
IndustriPermainan video
Ditubuhkan1 Oktober 1979; 44 tahun yang lalu (1979-10-01)
Pengasas
Ibu pejabatSanta Monica, California, Amerika Syarikat
Kawasan perkhidmatanSeluruh dunia
Tokoh pentingRob Kostich (presiden)[1]
KeluaranPerisian Sunting ini di Wikidata
Hasil8,803,000,000 Dolar Amerika Syarikat (2021) Sunting ini di Wikidata
PemilikActivision Blizzard, Vivendi, Bertelsmann Sunting ini di Wikidata
Bilangan kakitangan9,200 (2019) Sunting ini di Wikidata
Syarikat induk
Anak syarikatRadical Entertainment, Infinity Ward, Beenox, Raven Software, Sledgehammer Games, Treyarch, Toys for Bob, Demonware Sunting ini di Wikidata
Tapak webactivision.com
Facebook: Activision Twitter: Activision Instagram: activision LinkedIn: activision Youtube: UCqXXBpycrF0q8Q2NHIu5Y3A GitHub: activision Sunting ini di Wikidata
Catatan kaki/rujukan
[2][3]
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Syarikat ini ditubuhkan sebagai Activision, Inc. pada Oktober 1979 di Sunnyvale, California, oleh bekas pemaju permainan video Atari, kecewa dengan bagaimana mereka dilayan di Atari, untuk mengembangkan permainan mereka sendiri untuk konsol permainan video rumah Atari 2600 yang popular. Activision ialah pembangun konsol permainan video bebas pihak ketiga. Setelah perubahan pengurusan, dengan CEO Jim Levy digantikan oleh Bruce Davis, syarikat itu menukar namanya menjadi Mediagenic dan masuk ke dalam aplikasi perisian perniagaan. Mediagenic cepat jatuh hutang, dan syarikat itu dibeli dengan harga sekitar AS$ 500,000 oleh Bobby Kotick dan sekumpulan kecil pelabur sekitar tahun 1991.

Kotick melakukan penyusunan semula sepenuhnya syarikat untuk menutup hutangnya: memberhentikan sebahagian besar pekerjanya, memindahkan syarikat itu ke Los Angeles, dan kembali ke nama Activision. Berdasarkan aset yang ada, Activision yang dipimpin Kotick mengejar lebih banyak peluang penerbitan dan, setelah pulih dari hutang sebelumnya, mula memperoleh sejumlah studio dan harta intelek selama tahun 1990-an dan 2000-an, di antaranya siri Call of Duty dan Guitar Hero. Syarikat induk dibentuk sebagai syarikat induk Activision untuk menguruskan studio dalaman dan pemerolehan. Pada tahun 2008, syarikat ini bergabung dengan Vivendi Games (syarikat induk Blizzard Entertainment) dan membentuk Activision Blizzard, dengan Kotick sebagai CEO. Dalam struktur ini, Activision berfungsi untuk menguruskan sejumlah studio pihak ketiga dan menerbitkan semua permainan syarikat induk di luar permainan yang dibuat oleh Blizzard.

Sejarah sunting

Pengasas (1979) sunting

 
Pengasas bersama David Crane pada 2013

Pada tahun 1976, Warner Communications membeli Atari, Inc. daripada Nolan Bushnell untuk membantu mempercepatkan Sistem Komputer Video Atari (Atari VCS atau kemudiannya Atari 2600) ke pasaran menjelang 1977 Pada tahun yang sama, Atari mula mengupah pengaturcara untuk mencipta permainan untuk sistem. Sebelum pengambilalihan Warner, syarikat itu tidak memberikan bayaran bonus kepada pengaturcara yang mengusahakan permainan yang menguntungkan,[5][6] atau memberi kredit kepada pengaturcara secara terbuka, untuk menghalang mereka daripada direkrut oleh syarikat permainan saingan.[7] Gaya pengurusan Warner Communication juga berbeza daripada Bushnell. Menurut pembangun John Dunn, pengurusan Warner menganggap pembangun sebagai jurutera dan bukannya kakitangan kreatif, mewujudkan konflik dengan kakitangan.[8] Ketua Pegawai Eksekutif Atari Ray Kassar, yang dinamakan ke jawatan itu berikutan pengambilalihan Warner pada tahun 1978, komited untuk memastikan kos pengeluaran minimum untuk Warner, menurut David Crane, salah seorang pengaturcara Atari].[9]

Pada awal tahun 1979, jabatan pemasaran Atari mengedarkan memo yang menyenaraikan kartrij terlaris dari tahun sebelumnya untuk membantu membimbing idea permainan.[9] Crane menyatakan bahawa permainan yang dia bertanggungjawab sepenuhnya telah dibawa masuk lebih AS$20 juta untuk syarikat itu tetapi dia masih hanya menerima gaji AS$20,000.[10] Daripada tiga puluh lima kakitangan pembangunan, empat pengaturcara (Crane, Larry Kaplan, Alan Miller dan Bob Whitehead), telah menghasilkan permainan yang telah menyumbang 60% daripada permainan Atari. les.[9]

Crane, Kaplan, Miller, dan Whitehead menjadi lantang mengenai kekurangan pengiktirafan dalam syarikat dan dikenali sebagai "Gang of Four".[10] Kumpulan itu bertemu dengan Kassar pada Mei 1979 untuk menuntut agar syarikat menganggap pembangun sebagai label rekod pemuzik yang dilayan, dengan royalti dan nama mereka pada kotak permainan. Kaplan, yang menggelar yang lain sebagai "pereka bentuk terbaik untuk [2600] di dunia", teringat bahawa Kassar memanggil empat lelaki itu "pereka tuala" dan mendakwa bahawa "sesiapa sahaja boleh membuat kartrij".[11]

Mereka berempat membuat keputusan untuk meninggalkan Atari tidak lama lagi dan memulakan perniagaan mereka sendiri, tetapi tidak pasti bagaimana untuk melakukannya.[10] Pada tahun 1979, konsep pemaju pihak ketiga telah berjaya. tidak wujud,[12] sebagai perisian untuk konsol permainan video diterbitkan secara eksklusif oleh pembuat sistem yang permainan telah direka;[13] oleh itu pemikiran umum ialah untuk membuat permainan konsol, seseorang perlu membuat konsol terlebih dahulu.[9] Mereka berempat memutuskan untuk mewujudkan syarikat pembangunan permainan bebas mereka sendiri. Mereka diarahkan oleh peguam mereka kepada Jim Levy, yang pada masa itu mengumpul modal teroka untuk masuk ke dalam perniagaan perisian untuk komputer rumah awal. Levy mendengar rancangan mereka, bersetuju dengan arahannya, dan membantu mereka berempat mendapatkan kira-kira AS$1 juta modal daripada Sutter Hill Ventures.[10] Mereka juga menyemak dengan penasihat undang-undang tentang rancangan mereka untuk membangunkan permainan untuk Atari VCS, dan memasukkan yuran litigasi dalam pelaburan modal mereka.[9]

Menjelang Ogos, Crane dan Miller telah meninggalkan Atari, dengan Whitehead menyertai mereka tidak lama kemudian.[11] Kaplan juga telah berhenti Atari pada bulan Ogos, tetapi pada mulanya memutuskan untuk tidak menyertainya kerana dia tidak menyukai rancangan perniagaan permulaan; dia kembali kemudian untuk menyertai Activision pada Disember itu.[14] Activision telah diasaskan secara rasmi pada 1 Oktober 1979, dengan Levy berkhidmat sebagai CEO. Syarikat itu pada mulanya dinamakan "Seni Komputer, Inc." sedangkan mereka menganggap gelaran yang lebih baik. Pengasas telah memikirkan nama VSync, Inc., tetapi khuatir orang ramai tidak akan faham atau tahu bagaimana untuk menyebutnya. Levy mencadangkan menggabungkan "aktif" dan "televisyen" untuk menghasilkan Activision.[15][16]

Rujukan sunting

  1. ^ Crecente, Brian; Crecente, Brian (January 9, 2019). "Activision Blizzard Exec Shuffle Appoints New Heads of Activision, King, Emerging Business". variety.com. Diarkibkan daripada yang asal pada January 9, 2019. Dicapai pada January 9, 2019.
  2. ^ "About Activision Publishing". www.activision.com. Activision Publishing. Diarkibkan daripada yang asal pada September 20, 2014. Dicapai pada August 17, 2014.
  3. ^ "Activision Blizzard, Inc. 2013 Annual Report Form (10-K)" (XBRL). United States Securities and Exchange Commission. March 3, 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada April 7, 2014.
  4. ^ "Top Public Video Game Companies | By Revenue". Newzoo. Dicapai pada 2020-02-26.
  5. ^ "Tetamu Terhormat Ekspo Permainan Klasik: ALAN MILLER". Ekspo Permainan Klasik. CGE Services, Corp. 1999–2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-08-27. Dicapai pada 22 Ogos 2012.
  6. ^ DeMaria, Rusel; Wilson, Johnny L. (2003). Skor Tinggi!: The Illustrated History of Electronic Games (ed. 2). New York: McGraw-Hill/Osborne. m/s. 56. ISBN 0-07 -223172-6.
  7. ^ Yarw ood, Jack. .pastemagazine.com/games/easter-eggs-the-hidden-secrets-of-videogames/ "Easter Eggs: Rahsia Tersembunyi Permainan Video" Check |url= value (bantuan). Tampal. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-30. Dicapai pada 27 Mac 2016. Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan)
  8. ^ https://www.gamasutra.com/view/feature/3766/atari_the_golden_years__a_.php?print=1. Unknown parameter |pertama= ignored (bantuan); Unknown parameter |kerja= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh akses= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); Unknown parameter |tajuk= ignored (bantuan); Unknown parameter |terakhir= ignored (bantuan); Missing or empty |title= (bantuan)
  9. ^ a b c d e "Aktivis: Bagaimana Empat Pengaturcara Mengubah Industri Permainan". Game Informer. Unknown parameter |pertama= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh capaian= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); Unknown parameter |terakhir= ignored (bantuan)
  10. ^ a b c d Flemming, Jeffrey. "Sejarah Activision". Gamasutra. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 Disember 2016. Dicapai pada 30 Disember , 2016. Check date values in: |access-date= (bantuan)
  11. ^ a b Templat:Petikan berita
  12. ^ "Strim permainan video tidak berkesudahan". Milwaukee Journal. Disember 26, 1982. m/s. Business 1. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-12. Dicapai pada 10 Januari 2015.
  13. ^ Kunkel, Bill; Worley, Joyce; Katz, Arnie (November 1988). "Video Gaming World". Computer Gaming World. m/s. 54.
  14. ^ Atari Compendium http://www.ataricompendium.com/archives/interviews/larry_kaplan/interview_larry_kaplan.html. Unknown parameter |pertama= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh capaian= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); Unknown parameter |tajuk= ignored (bantuan); Unknown parameter |terakhir= ignored (bantuan); Missing or empty |title= (bantuan)
  15. ^ "DAVID CRANE INTERVIEW (1994)". Permainan Video Ephemera. Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-04-01. Dicapai pada 10 Disember 2014.
  16. ^ game-history/ "Potret Konsol: Sejarah Bergambar Permainan 40 Tahun" Check |url= value (bantuan). Diarkibkan daripada yang asal pada 12 Julai 2018. Dicapai pada 15 Januari , 2019. Unknown parameter |pengarang= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); Unknown parameter |majalah= ignored (bantuan); Cite magazine requires |magazine= (bantuan); Check date values in: |access-date= (bantuan)

Pautan luar sunting