Addams Family Values

Addams Family Values ialah sebuah filem komedi Amerika 1993 yang diarahkan oleh Barry Sonnenfeld dan ditulis oleh Paul Rudnick, berdasarkan aksara dicipta oleh Charles Addams. Ia adalah sekuel kepada The Addams Family (1991). Filem ini menampilkan hampir semua pelakon utama dari filem asal, termasuk Anjelica Huston, Raul Julia, Christopher Lloyd, Christina Ricci, Carel Struycken, Jimmy Workman, dan Christopher Hart. Joan Cusack memainkan watak Debbie Jellinsky, seorang pembunuh bersiri yang berkahwin dengan Fester Addams (Lloyd) berniat untuk membunuhnya untuk warisannya, manakala remaja Rabu (Ricci) dan Pugsley (Pekerja) dihantar ke kem musim panas. Berbanding dengan pendahulunya, yang mengekalkan pendekatan gila 1960-an sitkom, Nilai Keluarga Addams dimainkan lebih untuk ketawa yang sangat gelap dan mengerikan.[3]

Addams Family Values
PengarahBarry Sonnenfeld
PenulisPaul Rudnick
BerdasarkanThe Addams Family oleh
Charles Addams
Dihasilkan olehScott Rudin
Dibintangi
SinematografiDonald Peterman
Disunting oleh
Muzik olehMarc Shaiman
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehParamount Pictures
Tarikh tayangan
  • 19 November 1993 (1993-11-19) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
94 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$47 jutan[1]
Pecah panggung$111 juta[2]

Filem ini diterima baik oleh pengkritik, berbeza dengan penerimaan kritikan campuran pendahulunya. Bagaimanapun, ia tidak beraksi sebaik filem pertama, dengan kutipan $111 juta pada bajet $47 juta. Ini juga merupakan filem terakhir yang dibintangi Julia yang akan dikeluarkan dalam hidupnya sebelum kematiannya pada tahun 1994.

Rujukan = sunting

  1. ^ "AFI Catalog - Addams Family Values". American Film Institute. Dicapai pada April 27, 2018.
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan worldwide tidak disediakan
  3. ^ Levy, David (December 20, 1993). "Charles Addams Might Grimace at This 'Family'". LA Times. Dicapai pada 2010-08-24.

Pautan luar sunting