Afrotheria' (/ æfroʊˈθɪəriə / dari Latin Afro- "Afrika" + theria "binatang liar") ialah sekumpulan mamalia, anggota yang masih hidup tergolong dalam kumpulan yang sama ada tinggal di Afrika atau berasal dari Afrika: tahi lalat emas, gajah cerek (juga dikenali sebagai sengis), tenrec, aardvark, hyrax, gajah, lembu laut, dan beberapa kladyang telah pupus. Kebanyakan kumpulan afrotheria berkongsi sedikit atau tiada persamaan dangkal, dan persamaan mereka hanya diketahui sejak kebelakangan ini kerana kajian genetik dan molekul. Banyak kumpulan afrotheria ditemui kebanyakannya atau secara eksklusif di Afrika, mencerminkan fakta bahawa Afrika adalah sebuah benua pulau dari Kretaseous hingga Miosen awal sekitar 20 juta tahun yang lalu, apabila Afro-Arabia bertembung dengan Eurasia.

Afrotheria
Julat zaman: 65–0 Ma
Paleosen - Baru baru ini
1.Orycteropus afer 2.Dugong dugon 3.Rhynchocyon petersi 4.Trichechus sp. 5.Chrysochloridae sp. 6.Procavia capensis 7.Loxodonta africana 8.Tenrec ecaudatus
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Superorder:
Afrotheria

Stanhope et al., 1998
Klad

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.