Agfa-Gevaert N.V. (juga dikenali sebagai Agfa) merupakan syarikat multinasional Belgium-Jerman yang membangunkan, mengeluarkan, dan mengedarkan produk dan sistem pengimejan analog dan digital, serta penyelesaian IT. Syarikat ini mempunyai tiga bahagian. Agfa Graphics menawarkan sistem jet dakwat bersepadu dan industri bersepadu kepada industri percetakan dan grafik. Agfa HealthCare menyediakan hospitaliti dan organisasi penjagaan yang lain dengan produk dan sistem pengimejan, serta sistem maklumat. Agfa Specialty Products membekalkan produk ke pelbagai pasaran perindustrian. Ia adalah sebahagian daripada organisasi Agfa Materials. Selain aktiviti Agfa Specialty Products, Agfa Materials juga menyediakan filem dan produk yang berkaitan dengan Agfa Graphics dan Agfa HealthCare.

Agfa-Gevaert N.V.
Jenis/bentuk sahAwam
Didagangkan sebagaiEuronext: AGFB
ISINBE0003755692 Sunting ini di Wikidata
IndustriPengimejan dan IT
Ditubuhkan1867 (Aktiengesellschaft für Anilinfabrikation)
1894 (Gevaert & Co.)
1964 (Agfa-Gevaert)
Ibu pejabatMortsel, Belgium
Tokoh pentingChristian Reinaudo, Ketua Pegawai Eksekutif
Hasil€ 2,620 juta (2014) [1]
Bilangan kakitangan11,728 (Disember 2011)
Syarikat indukAgfa-Gevaert (Belgium)
Bayer
IG Farben Sunting ini di Wikidata
Anak syarikatAgfa-Gevaert (United States), Agfa-Gevaert (Canada) Sunting ini di Wikidata
Tapak webwww.agfa.com
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Filem dan kamera Agfa pernah menjadi produk pengguna terkemuka. Walau bagaimanapun, pada tahun 2004, bahagian pencitraan pengguna telah dijual kepada syarikat yang diasaskan melalui pembelian pengurusan. AgfaPhoto GmbH, sebagai syarikat baru dipanggil, difailkan untuk muflis selepas hanya setahun.[2] Jenama kini dilesenkan kepada syarikat lain oleh AgfaPhoto Holding GmbH, sebuah firma induk. Berikutan penjualan ini, perdagangan Agfa-Gevaert hari ini adalah 100% perniagaan-ke-perniagaan.

Struktur syarikat sunting

Beribu pejabat di Mortsel, Belgium, Agfa mempunyai organisasi jualan di 40 negara. Di negara-negara di mana Agfa tidak mempunyai organisasi jualan sendiri, pasaran disampaikan oleh rangkaian ejen dan wakil. Pada akhir 2011, syarikat itu mempunyai seramai 11,728 pekerja (tetap bersamaan sepenuh masa) di seluruh dunia. Agfa mempunyai kilang pembuatan di seluruh dunia. Pusat pengeluaran dan penyelidikan terbesar berpangkalan di Belgium, Amerika Syarikat, Kanada, Jerman, Perancis, Itali dan China. Jualan bersih untuk 2011 berjumlah 3,023 juta euro.

Produk sunting

Pada tahun 2004, Agfa-Gevaert menarik diri dari pasaran pengguna, termasuk filem fotografi, kamera dan peralatan fotografi yang lain.

Oleh kerana Agfa-Gevaert masih menghasilkan filem fotografi untuk pasaran fotografi udara, masih boleh membeli filem fotografi yang dihasilkan oleh Agfa untuk digunakan dalam kamera pengguna. Mereka dijual oleh Persatuan Lomografi dan Rollei dan dilabel dengan sewajarnya. Ini kerana syarikat-syarikat membeli filem fotografi udara dari Agfa-Gevaert, dan kemudian memotong dan membungkusnya ke dalam format fotografi pengguna.

Sehingga tahun 2012, produk tersebut membawa logo Agfa kecil dengan berhati-hati pada pembungkusan mereka, tetapi tidak dijual sebagai produk berjenama Agfa.

Sebaliknya, filem fotografi berjenama Agfaphoto tidak dibuat oleh Agfa-Gevaert sama sekali, asalnya telah dibuat oleh kilang Ferrania yang kini ditutup di Itali. Filem-filem Agfaphoto kini dihasilkan oleh Fujifilm di Jepun untuk Lupus Imaging Media.

Rujukan sunting

  1. ^ Agfa-Gevaert publishes its full year 2014 results, agfa.com. Article dated 2015-03-11, retrieved 2016-03-02.
  2. ^ AgfaPhoto files for insolvency, dpreview.com. Article dated 2005-05-27, retrieved 2007-03-04.

Pautan luar sunting