Silap mata

(Dilencongkan dari Ahli silap mata)

Silap mata (Mal., Sin.), sunglap[1] atau sulap (terutamanya di Ind.[2]) adalah seni pertunjukan di mana penonton dihiburkan dengan muslihat yang dipentaskan atau ilusi yang dilihat tidak mungkin dilakukan dengan cara biasa.[3][4] Ia merupakan salah satu seni persembahan tertua di dunia.

Seni ini semakin disempurnakan pada abad ke-19 terutamanya oleh Jean Eugène Robert-Houdin lalu menjadi suatu bentuk seni teater yang popular [5] melanjut sepanjang abad tersebut ke awal abad ke-20, di mana tokoh seperti John Maskelyne dan David Devant, Howard Thurston, Harry Kellar, dan Harry Houdini mencapai kejayaan komersial yang meluas dalam penceburan seni ini mewujudkan suatu "Zaman Keemasan". [6]

Jenis silap mata yang dipersembahkan sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "'sunglap' - Maklumat Kata". Dewan Bahasa dan Pustaka.
  2. ^ Sumber sedia ada:
  3. ^ Foley, Elise (3 May 2016). "Do You Believe In Magic? Congress Does". The Huffington Post. Retrieved 22 May 2016.
  4. ^ Gibson, Bill (18 March 2016). "David Copperfield Is The Magic Force Behind A Must-Read Congressional Resolution". The Washington Post. Retrieved 22 May 2016.
  5. ^ "Recognizing magic as a rare and valuable art form and national treasure". Act  Error: the date or year parameters are either empty or in an invalid format, please use a valid year for year, and use DMY, MDY, MY, or Y date formats for date.
  6. ^ Steinmeyer, Jim (2003). Hiding the Elephant. Da Capo Press.