Aikatsu! (Jepun: アイカツ!) yang merupakan kependekan dari Aidoru Katsudō! (Jepun: アイドルカツドウ, artinya "Kegiatan Idola!") adalah siri manga, anime, permainan kad arcade yang dilancarkan Bandai pada bulan Oktober 2012. Anime pengeluaran Sunrise mula ditayangkan di TV Tokyo daripada 8 Oktober 2012. Anime tersebut juga ditayangkan di Indonesia mulai hari Sabtu, 20 September 2014 di RCTI (Mulai 21 Mac, pindah tayang menjadi hari Sabtu, 05:30 WIB). Di Malaysia, 'Aikatsu!' Tayang di TV3, mulai Hari Ahad, 19 Oktober 2014, pukul 17:30 petang. Sebuah filem adaptasi dari anime ini juga dihasilkan, dan permainan video Nintendo 3DS dikeluarkan pada 15 November 2012 serta permainan video keduanya dikeluarkan pada 21 November 2013. Tiga manga adaptasinya diterbitkan oleh Shogakukan.

Aikatsu!
Watak utama (dari kiri ke kanan): Ran Shibuki, Ichigo Hoshimiya, Aoi Kiriya, (atas) Mizuki Kanzaki.
アイカツ!
GenreIdola Jepun
Permainan
Data Carddass Aikatsu!
PembangunBandai
PengeluarBandai
GenrePermainan kad
PelantarArkade
Tarikh dikeluarkan
  • JP Oktober 2012
  • ID Oktober 2014
Siri televisyen anime
PengarahRyuichi Kimura
Skrip/PenulisYoichi Kato
Lagu/Muzikmonaca
StudioSunrise (2012-Mac 2015)
BN Pictures (April 2015-kini)
Telecom Animation Film (2012-September 2015)
Toei Animation (October 2015-kini)
Penyiaran AsalTXN (TV Tokyo), BS Japan, AT-X
Penyiaran bahasa InggerisDaisuki
Penyiaran LainRCTI, TV3
Tarikh tayangan
  • JP 8 Oktober 2012
  • ID 20 September 2014
JP 31 Mac 2016
ID bersiaran
Episod50 (Musim pertama)
51(Musim kedua)
51 (musim ketiga)
26 (musim keempat)
Permainan
Aikatsu! Cinderella Lesson
PembangunNamco Bandai Games
PengeluarBandai
GenreRitme
PelantarNintendo 3DS
Tarikh dikeluarkan15 November 2012
Manga
PengarangBanbi Shirayuki
PenerbitShogakukan
DemografikShōjo
Majalah AsalCiao
Tarikh PengeluaranDisember 2012 – kini
Jilid2 (diumumkan)
Manga
PengarangShiori Kanaki
IlustrasiAkane
PenerbitShogakukan
DemografikShōjo
Majalah AsalPucchigumi
Tarikh PengeluaranJanuari 2013 – kini
Permainan
Aikatsu! Futari no My Princess
PembangunNamco Bandai Games
PengeluarBandai
GenreIrama
PelantarNintendo 3DS
Tarikh dikeluarkan21 November 2013
Manga
PengarangSunrise, Bandai, Yōichi Katō
IlustrasiKyō Nagiri
PenerbitShogakukan
DemografikPerempuan
PencetakanNovel-novel Ciao
Tarikh Pengeluaran8 Agustus 2013 – kini
Jilid1
Filem anime
Aikatsu! The Movie
StudioSunrise
Dikeluarkan pada13 Disember 2014 (2014-12-13)
Portal Anime dan Manga

Di Jepun, kira-kira 110 juta kad digital Aikatsu! telah dijual, dalam kurun waktu satu setengah tahun sejak pertama kalinya dikeluarkan. Namun, Anime ini pernah Meneruskan Kejayaan BoBoiBoy di TV3

Sinopsis sunting

Siri ini berlangsung di ralat: {{nihongo}}: Teks Jepun dan romaji diperlukan (bantuan), sebuah sekolah berprestij baik peringkat menengah dan tinggi, di mana para murid berlatih menjadi Idola Jepun dan mengambil bahagian dalam pelbagai uji bakat. seperti model, menyanyi, dan menari. Untuk mengambil bahagian dalam uji bakat ini, pemain menggunakan kad Aikatsu, kad khas yang mengandungi pakaian digital dan aksesori dari pelbagai pengeluar yang digunakan dalam uji bakat mereka. Seberapa baik mereka berjaya seringkali bergantung pada memilih kombinasi yang tepat dari kad. Pemain dalam video game berperanan sebagai murid baru, yang perlu berlatih untuk menjadi idol dan mencapai top idol.

Siri anime yang bercerita tentang seorang gadis bernama Ichigo Hoshimiya, yang diilhamkan oleh penampilan top idol Mizuki Kanzaki dan mendaftar di "Starlight Academy" bersama sahabatnya, Aoi Kiriya. Bersama dengan rakan sekelas mereka, Ran shibuki, Ichigo dan Aoi menghabiskan setiap harinya berlatih untuk uji bakat dan bertujuan untuk menjadi top idol.

Tokoh sunting

Ichigo Hoshimiya (Jepun: 星宮 いちご, Hepburn: Hoshimiya Ichigo)
Disuarakan oleh: Sumire Morohoshi (Jepun), Lis Kurniasih (Indonesia/Malaysia)
Tokoh protagonis berwatak ceria dan pekerja keras. Sampai Episod ke-25, Ichigo adalah anak SMP kelas 1 di Starlight Academy, kelas 2 mula Episod ke-26, kelas 3 mula Episod 51, dan kelas 1 SMA mula Episod 76. Pada awalnya, Ichigo diilhamkan oleh ibunya untuk meneruskan kedai bento yang ada di rumahnya, namun setelah terkagum akan Top Idol Mizuki Kanzaki, ia cuba menjadi idol dan pindah ke Starlight Academy bersama rakannya Aoi Kiriya. Idol cute, warna tema Ichigo adalah merah muda dan jenama kegemarannya adalah Angely Sugar, dan auranya terdiri dari bunga cherry blossom dan gelembung merah muda dan biru. Kumpulan idol dimana Ichigo pernah bernaung antara lain Soleil, STAR ☆ ANIS, Dream Star, AIKATSU8, dan 2wingS.
Tarikh lahir - 15 Mac / Rasi bintang - Pisces / Golongan darah - O / Keahlian khusus - Memasak.
Aoi Kiriya (Jepun: 霧矢 あおい, Hepburn: Kiriya Aoi)
Disuarakan oleh: Azusa Tadokoro (Jepun), Jessy Millianty (Indonesia/Malaysia)
Aoi "Professor Idol" merupakan rakan terdekat Ichigo, dan mengenal banyak idol. Menurut Raichi, Aoi adalah jenis "kakak yang boleh dipercayai." Aoi berbakat dalam lakonan, dan popular oleh nama siri drama "Detektif Nakal" (Jepun: イ ケ ナ イ, Hepburn: Ikenai) yang dijalaninya. Idol cool , tema warna Aoi adalah biru dan jenama kegemarannya adalah futuring Girl, dan auranya terdiri dari bintang biru dan kepingan salji. Aoi pernah bernaung di bawah Soleil, STAR ☆ ANIS, Dream Star, dan AIKATSU8 (hanya dalam permainan).
Tarikh lahir - 31 Januari / Rasi bintang - Aquarius / Golongan darah - A / Keahlian khusus - Tidak dapat melupakan seorang idol dalam pandangan pertama.
Ran Shibuki (Jepun: 紫吹 蘭, Hepburn: Shibuki Ran)
Disuarakan oleh: Ayaka Ohashi (Jepun), Srilan Wulan (Indonesia/Malaysia)
Sang "Pedang Yang Cantik" (Jepun: 美 し い 刃, Hepburn: Utsukushii Yaiba) merupakan gadis sekelas Ichigo dan Aoi, ia pada asalnya adalah gadis yang sejuk dan sukar didekati, yang berfikiran bahawa persahabatan Ichigo dan Aoi pada akhirnya akan pecah. Pada kenyataannya, Ran mempunyai beberapa hal yang memalukan. Idol sexy , warna tema ungu dan jenama kegemarannya adalah Spicy Ageha dan auranya terdiri dari rama-rama ungu dengan kilauan warna kuning.
Tarikh lahir - 3 Agustus / Rasi bintang - Leo / Golongan darah - AB / Keahlian khusus - Berjalan dengan anggun, dan berpose.
Mizuki Kanzaki (Jepun: 神崎 美月, Hepburn: Kanzaki Mizuki)
Disuarakan oleh: Minako Kotobuki (Jepun), Aish Daeng Renata (Indonesia/Malaysia)
Mizuki adalah top student di Starlight Academy dan merupakan top idol yang sangat popular. Ia juga Starlight Queen. Ia selalu tersenyum elegan untuk semua kesempatan. ichigo selalu memujinya. Idol sexy , tanda kegemarannya adalah Love Queen dan auranya terdiri dari pelbagai berlian.
Tarikh lahir - 18 September / Rasi bintang - Virgo / Golongan darah - A / Keahlian khusus - Elegan dan dapat menciptakan empat special appeal.
Otome Arisugawa (Jepun: 有栖川 おとめ, Hepburn: Arisugawa Otome)
Disuarakan oleh: Tomoyo Kurosawa (Jepun), Mariam Merry Pahlusi (Indonesia/Malaysia)
Otome adalah seorang gadis ceria yang sekelas dengan Ichigo, tapi di kelas yang berbeza. Dia terkenal kerana Cogan Katanya, "Love You!". Otome adalah pekerja keras walaupun sifatnya yang tak keruan, dan Rasa takutnya membuatnya amalan untuk perkerjaannya sekurang-kurangnya satu tahun sebelumnya. Idol pop , warna tema kuning dan auranya terdiri dari pelbagai buah-buahan dan gula-gula. Otome pernah bernaung di bawah Powa-Powa Puririn, STAR ☆ ANIS, Dream Star, dan AIKATSU8
Tarikh lahir - 5 Mei / Rasi bintang - Taurus / Golongan darah - B / Keahlian khusus - Kekuatan cinta.
Yurika Tōdō (Jepun: 藤堂 ユリカ, Hepburn: Tōdō Yurika)
Disuarakan oleh: Manami Numakura (Jepun), Lala Sitompul (Indonesia/Malaysia)
Yurika adalah rakan sekelas Otome, dan mengaku "Vampir yang berumur 600 tahun" yang terus-menerus mendalami watak, biasanya berjalan-jalan dengan payung untuk melindungi diri dari sinar matahari. Di luar dari mata awam, bagaimanapun, dia adalah gadis pendiam yang ketagihan manga Asmara Vampire. Bertentangan dengan wataknya, makanan kesukaan Yurika adalah ramen bawang putih. Idol cool, warna tema Viridian dan brand kegemarannya adalah LoLi GoThiC dan auranya terdiri dari bulu hitam, pita hitam, prisma hati magenta, dan kesan cahaya.Yurika pernah bernaung dibawah Tristar, STAR ☆ ANIS, dan AIKATSU8.
Tarikh lahir - 26 Disember / Rasi bintang - Capricorn / Golongan darah - B / Keahlian khusus - Memperdalam karakter vampire.
Sakura Kitaōji (Jepun: 北大路 さくら, Hepburn: Kitaōji Sakura)
Disuarakan oleh: Kiyono Yasuno (Jepun), Aish Daeng Renata (Indonesia/Malaysia)
Sakura berasal dari keluarga kumpulan kabuki terkenal dan banyak belajar seni Jepun kuno sejak ia masih kecil. Ia sangat sopan dan baik tetapi ketika ekspresinya menggelora, dia akan mempersembahkan drama Kitaoji. Idol cute, warna tema hijau muda (disebut lime pada anime) dan brand kegemarannya adalah Aurora Fantasy dan auranya terdiri daripada pelbagai bunga.
Tarikh lahir - 6 April / Rasi bintang - Aries / Golongan darah - A / Keahlian khusus - Pintar dalam berbagai seni Jepun kuno.
Kaede Ichinose (Jepun: 一ノ瀬 かえで, Hepburn: Ichinose Kaede)
Disuarkan oleh: Yuna Mimura (Jepun), Wan Leony Mutiarza (Indonesia/Malaysia)
Tarikh lahir - 23 November / Rasi bintang - Sagittarius / Golongan darah - O

Terminologi sunting

Kad Aikatsu
Kad Aikatsu adalah kad yang mengandungi pakaian digital yang dikenakan idol selama penampilan dan uji bakat. Terbahagi menjadi empat kategori: Tops, Bottoms, Shoes, dan Accessories. Dengan beberapa kad, seperti tetapan gaun, mengeluarkan keinginan bagi yang lain. Pakaian berasal dari pelbagai jenis brand dan mempunyai pelbagai peringkat kekurangan. Walaupun sebahagian besar pakaian datang dalam keselarasan yang berbeza, pemain dapat menggabung dan sepadan dengan kad yang berbeza untuk mendapat kombinasi yang baik.

Kad Pelajar
ID Pelajar mewakili murid dari Starlight Academy dan diperlukan untuk mengakses Aikatsu System. Dalam permainan kad Arcade, kad ini boleh menyimpan riwayat pemain dan mencipta watak sendiri.

Aikatsu System
Sistem dimana Kad Aikatsu dimanfaatkan. Ketika tampil di uji bakat atau pentas, Idol melangkah menuju ruang ganti, yang memerlukan mereka untuk memasukkan kad pelajar dan Kad Aikatsu pilihan, kad yang akan mereka pakai. Mereka berjalan pada stage yang sebahagian besar digital, menyediakan pelbagai mod hologram dan kesan khas pada saat tampil dan membolehkan penonton mengambil bahagian melalui streaming online. Sistem yang dapat membaca perasaan penyokong, bersama dengan penyokong online, untuk menilai penampilan masing-masing idol, yang menentukan kejayaan idol selama uji bakat.

Aikatsu Phone
Telefon bimbit yang dibuat untuk para murid Starlight Academy, Menyediakan pelbagai fungsi sebaik telefon pintar, seperti panggilan, peta, dan perkhidmatan rangkaian sosial, Aikatsu Phone memungkunkan para murid untuk menjadual dan mendaftar uji bakat, serta menyimpan dan menggunakan Kad Aikatsu sesuai keperluan, seperti uji cuba menyelaraskan holografik. Terdapat juga set lampu yang menyala ketika seorang murid mampu mencapai simbol yang berkaitan dengan kualiti dirinya sebagai Idol.

Special Appeal
Special Appeal adalah teknik yang digunakan selama tampil, membawa ilusi panggung. Jenis Appeal yang dilakukan berbeza bergantung jenis baju yang dipakai. Biasanya, idol hanya boleh melakukan maksimum dua atau tiga Special Appeal, tapi Mizuki telah boleh melakukan empat, yang dianggap Legends.

Media sunting

Permainan Video sunting

Permainan arcade Aikatsu! dari Bandai mula muncul di arcade Jepun dari Oktober 2012 dan di Indonesia dari Oktober 2014 sebagai sebahagian daripada pusat data Carddass !. Permainan yang menggunakan kad untuk membantu idol lulus uji bakat. Permainan genggam yang berjudul, Aikatsu! Cinderella Lesson (Jepun: アイカツ! シンデレラレッスン, Hepburn: Aikatsu! Shinderera Ressun), dirilis untuk Nintendo 3DS pada 15 November 2012. Permainan kedua 3DS, berjudul Aikatsu! Futari no My Princess (Jepun: アイカツ!2人のmy princess, Hepburn: Aikatsu! My Two Princesses), dirilis pada 21 November 2013, Permainan ketiga 3DS, berjudul Aikatsu! 365-Nichi no Idol Days (Jepun: アイカツ!365日のアイドルデイズ, Hepburn: Aikatsu! 365-Nichi no Aidoru Deizu), dirilis pada 3 Disember 2014.

Anime sunting

Siri televisyen anime yang dihasilkan oleh Sunrise dan Telecom Animation Films mula ditayangkan pada TV Tokyo daripada 8 Oktober 2012. Siri anime tersebut juga tayang di Indonesia sejak Sabtu, 20 September 2014 di RCTI Setiap Sabtu, pukul 06:30 WIB. Maka Sejak Sabtu, 21 Mac 2015, anime ini pindah tayang menjadi pukul 05:30 WIB. Di Malaysia, Aikatsu! ditayangkan di TV3 Hari Ahad, 19 Oktober 2014, pukul 17:30 petang

Senarai Episod Aikatsu! sunting

Musim Pertama sunting

Musim Pertama bermula dari Episod 1 sampai dengan 50, lagu opening Episod 1-25 adalah "Signalize!" dan lagu closing Episod 1-25 adalah Calendar Girl, sedangkan Lagu Opening Untuk Episod 26-50 adalah "Diamond Happy" dan Lagu Closing Untuk Episod 26-50 Adalah "Hirari/Hitori/Kirari".

  • Aku Jadi Idol? (20 September 2014)
  • Idolnya Banyak Sekali! (27 September 2014)
  • Aku Ingin Lebih Mengenalmu (4 Oktober 2014)
  • Oh My Fan! (11 Oktober 2014)
  • Ran Runway! (18 Oktober 2014)
  • Ayo Buat Tanda Tangan (25 Oktober 2014)
  • Impian Crepe (1 November 2014)
  • Matahari Bawah Tanah (8 November 2014)
  • Move On Now! (15 November 2014)
  • Otome Warna Pelangi (22 November 2014)
  • Otome Sedang Jatuh Cinta (29 November 2014)
  • Selamat Hari Natal (6 Disember 2014)
  • Tragedi Kalori (13 Disember 2014)
  • Naughty Police (20 Disember 2014)
  • Cinta dibawah Pohon Kamper (27 Disember 2014)
  • Jantungku Berdebar Special Live part 1 (3 Januari 2015)
  • Jantungku Berdebar Special Live part 2 (10 Januari 2015)
  • Choco & Love (17 Januari 2015)
  • Idol Keturunan Vampire (24 Januari 2015)
  • Skandal Sang Vampire (31 Januari 2015)
  • Stylish Thief Swallowtail (7 Februari 2015)
  • Aura Idol & Calendar Girl (14 Februari 2015)
  • Ageha Sang Muse (21 Februari 2015)
  • Enjoy Off Time (28 Februari 2015)
  • Janji April Mop (7 Mac 2015)
  • Musim Sakura (14 Mac 2015)
  • Opening Fresh Girls Cup (21 Mac 2015)
  • Mizuki & Penyu (28 Mac 2015)
  • Idol Teacher (4 April 2015)
  • Call & Respons dari Dalam Hati (11 April 2015)
  • Idol di Hari Ibu (18 April 2015)
  • Ichigo Panic (25 April 2015)
  • Chance & Try (2 Mei 2015)
  • Hello Super Idol (9 Mei 2015)
  • Star Of Tears (16 Mei 2015)
  • Tristar Take Off (23 Mei 2015)
  • Menggapai Matahari (30 Mei 2015)

Muzik sunting

Muzik utama dan sebahagian besar lagu disusun dan diatur oleh Monaca. Sebahagian besar lagu-lagu insert juga ditulis oleh Saori Codama, Aki Hata, dan Ury.

Produk sunting

Majalah sunting

Aikatsu! Fanbook adalah majalah untuk peminat Aikatsu! yang mengandungi semua maklumat tentang Aikatsu !. Di dalamnya juga terdapat pelbagai macam bonus seperti kad Aikatsu! yang boleh digunakan dengan mesin Data Carddass. Aikatsu! Fanbook pertama "Debut Aikatsu! Fanbook" dijual di Indonesia mulai 17 Disember 2014.

JKT48 sunting

JKT48 adalah Brand Ambassador anime Aikatsu! Indonesia. Sama seperti STAR ☆ ANIS, ahli terpilih dari kumpulan idola JKT48 juga mendapatkan kesempatan mengisi suara beberapa lagu Aikatsu! dalam bahasa Indonesia, Bintang Iklan Aikatsu! Indonesia, serta tampil dalam kad Aikatsu! istimewa.

STAR☆ANIS & AIKATSU☆STARS! sunting

STAR ANIS adalah unit idola Jepun yang memaparkan bermacam-macam lagu dalam kaitannya dengan Data Carddass Aikatsu! game, serta adaptasi anime Aikatsu!. Setiap ahli memberikan suara nyanyiannya sekurang-kurangnya satu idol di jagat Aikatsu!, dan dikreditkan hanya dengan nama panggilan mereka yang ditulis dalam hiragana

Ahli Rasmi

  • Waka Kirishima (Jepun: 霧島 若歌, Hepburn: Kirishima Waka) sebagai Ichigo Hoshimiya
  • Fūri Uebana (Jepun: 上花 楓裏, Hepburn: Uebana Fūri) sebagai Aoi Kiriya, Seira Otoshiro dan Mikuru Natsuki
  • Yuna Ichikura (Jepun: 市倉 有菜, Hepburn: Ichikura Yuna) sebagai Kaede Ichinose, Ki Saegusa, dan Ran Shibuki (per Episode 101)
  • Remi Mitani (Jepun: 美谷 玲実, Hepburn: Mitani Remi) sebagai Otome Arisugawa, Yurika Todo (per Episode 89) dan Miyabi Fujiwara
  • Eri Aino (Jepun: 愛野 えり, Hepburn: Aino Eri) sebagai Sakura Kitaoji, Maria Himesato, Sora Kazesawa (per Episode 91) dan Kokone Kurisu
  • Risuko Sasakama (Jepun: ささかま リス子, Hepburn: Sasakama Risuko) sebagai Mizuki Kanzaki
  • Mona Tomoyama (Jepun: 巴山 萌菜, Hepburn: Tomoyama Mona) sebagai Mikuru Natsuki dan Sumire Hikami
  • Ruka Endō (Jepun: 遠藤 瑠香, Hepburn: Endō Ruka) sebagai Akari Ozora

Ahli Berdaftar Tambahan

  • Yuniko Morishita (Jepun: 森下 ゆにこ, Hepburn: Morishita Yuniko) sebagai Hikari Minowa

Ahli Tidak Berdaftar Tambahan

  • Eimi Naruse (Jepun: 成瀬 瑛美, Hepburn: Naruse Eimi) sebagai Miya / Ringo Hoshimiya
  • Risa Aizawa (Jepun: 相沢 梨紗, Hepburn: Aizawa Risa) sebagai Hime / Orihime Mitsuishi dan Elza Forte
  • Nemu Yumemi (Jepun: 夢眠 ねむ, Hepburn: Yumemi Nemu) sebagai Guppy

Ahli Lulus

  • Sunao Yoshikawa (Jepun: 吉河 順央, Hepburn: Yoshikawa Sunao) sebagai Ran Shibuki dan Sora Kazesawa (sebelumnya). Lulus pada tanggal 28 Disember 2013.
  • Moe Yamazaki (Jepun: 山崎 もえ, Hepburn: Yamazaki Moe) sebagai Yurika Todo (sebelumnya). Lulus pada tanggal 28 Disember 2013.
  • Mona Tomoyama (Jepun: 巴山 萌菜, Hepburn: Tomoyama Mona) sebagai Mikuru Natsuki. Lulus pada tanggal 27 Februari 2016.

Ahli AIKATSU☆STARS!

  • Ruka Endō (Jepun: 遠藤 瑠香, Hepburn: Endō Ruka) sebagai Hime Shiratori* dan Akari Ozora
  • Miki Mirai (Jepun: 未来 みき, Hepburn: Mirai Miki) - sebagai Ako Saotome* dan Hinaki Shinjo
  • Miho Amane (Jepun: 天音 みほ, Hepburn: Amane Miho) - sebagai Yozora Kasumi*, Kirara Hanazono* Juri Kurebayashi dan Nono Daichi
  • Nanase Matsuoka (Jepun: 松岡 ななせ, Hepburn: Matsuoka Nanase) - sebagai Tsubasa Kisaragi*, Lily Shirogane*, Koharu Nanakura*, Rin Kurosawa dan Lisa Shirakaba
  • Kana Hoshizaki (Jepun: 星咲 花那, Hepburn: Hoshizaki Kana) - sebagai Yuzu Nikaidō*, Mahiru Kasumi*, Madoka Amahane dan Nina Dōjima
  • Sena Horigoshi (Jepun: 堀越 せな, Hepburn: Horigoshi Sena) - sebagai Yume Nijino*
  • Rie Fujishiro (Jepun: 藤城 リエ, Hepburn: Fujishiro Rie) - sebagai Rola Sakuraba*, Rei Kizaki* dan Sumire Hikami

Ahli Lulus

  • Mona Tomoyama (Jepun: 巴山 萌菜, Hepburn: Tomoyama Mona) sebagai Sumire Hikami. Lulus pada tanggal 27 Februari 2016.

Lagu Tema sunting

Lagu Pembuka sunting

  • "Signalize!" (Episod 1 - 25) oleh Waka, Fūri, Sunao, dan Risuko
  • "Diamond Happy" (Jepun: ダイヤモンドハッピー, Hepburn: Daiyamondo Happī) (Episode 26 - 50) oleh Waka, Fūri dan Sunao
  • "KIRA☆Power" (Episod 51 - 75) oleh Waka, Fūri, dan Risuko
  • "SHINING LINE*" (Episod 76 - 101) oleh Waka, Fūri dan Yuna / Waka, Fūri, Yuna, Remi, Eri, dan Ruka (Filem)
  • "Du-Du-Wa DO IT!!" (Episod 102 - 126) oleh Ruka, Mona, Miki, dan Waka
  • "Lovely Praty Collection" (Episod 127 - 152) oleh Ruka, Mona, dan Miki
    • Ruka, Mona, Miki, Miho, Nanase, dan Kana (Episode 152 insert)
  • "START DASH SENSATION" (Episod 153 - 178) oleh Ruka, Mona, dan Miki

Lagu Penutup sunting

  • "Calendar Girl" (Jepun: カレンダーガール, Hepburn: Karendā Gāru) (Episod 1 - 25 dan Episod 125) oleh Waka, Fūri, dan Sunao
    • Waka, Fūri, dan Sunao (Episod 22 dan 50 insert)
    • Waka, Fūri, Sunao, Remi, dan Moe (Episode 25 insert)
  • "Hirari/Hitori/Kirari" (Jepun: ヒラリ/ヒトリ/キラリ, Hepburn: Hirari/Hitori/Kirari) (Episod 26 - 50) oleh Waka, Fūri, Sunao, Remi, Moe, Eri, Yuna dan Risuko
  • "Kiss of the Alice Blue" (アリスブルーのキス Arisu Burū no Kisu?) (Episod 44, Episode 11 insert) oleh Rey
  • "Original Star☆彡" (Jepun: オリジナルスター☆彡, Hepburn: Orijinaru Sutā☆彡) (Episod 51 - 75) oleh Waka, Fūri, Sunao, Remi, Moe, Eri, Yuna, dan Risuko
  • "Precious" (Episod 76 - 101) oleh Risuko, Waka, Fūri dan Mona
  • "Good morning my dream" (Episod 102 - 124 dan Episod 126) oleh Ruka, Mona, dan Miki
    • Waka, Fūri, dan Yuna (Episode 125 insert)
  • "Tutu Ballerina" (Episod 127 - 152) oleh Mona dan Nanase/Mona, Ruka, dan Miki (versi ED)
  • "lucky train!" (Episod 153 - 178) oleh Miho dan Nanase/Mona, Ruka, dan Miki (versi ED)

Lagu Insert sunting

  • "Idol Katsudo!" (Jepun: アイドル活動!, Hepburn: Aidoru Katsudō!)
    • Waka (Episod 1 dan 6)
    • Waka dan Fūri (Episod 2 dan 4)
    • Sunao dan Yuniko (Episod 8)
    • Risuko dan Waka (Episod 16 dan 17)
  • "Move on Now!" oleh Risuko, Waka, Fūri, and Sunao
    • Risuko (Episod 1 dan 3).
    • Waka, Fūri, dan Sunao (Episod 9).
    • "Angel Snow" oleh Remi (Episod 11)
    • Waka dan Remi (Episod 10)
    • Nanase dari AIKATSU☆STARS! (Episode 174)
  • "Growing for a dream" oleh Waka (Episod 18 dan 23)
  • "prism spiral" oleh Fūri (Episod 5 dan 7)
  • "Trap of Love" oleh Sunao, Waka, dan Fūri (Episod 13 dan 15)
  • "Midnight Skyhigh" (Jepun: 真夜中のスカイハイ, Hepburn: Mayonaka no Sukaihai) oleh Risuko (Episod 14)
  • "Thrilling Dream" oleh Sunao dan Risuko (Episod 21)
  • "Glass Doll" (Jepun: 硝子ドール, Hepburn: Garasu Dōru) oleh Moe (Episod 20)
    • Waka dan Moe (Episod 19)
  • "Ponytail After School" (Jepun: 放課後ポニーテール, Hepburn: Hōkago Ponītēru) oleh Remi (Episod 24)
  • "We wish you a merry Christmas AIKATSU Ver." oleh Sunao (Episod 12 dan 62)

Pautan Luar sunting