AirAsia Vietnam

Syarikat penerbangan rancangan Vietnam

AirAsia Vietnam (Vietnam: AirAsia Việt Nam) , merupakan syarikat penerbangan tambang rendah (kos rendah) Vietnam yang ditubuhkan dengan cara kerja sama antara syarikat penerbangan tambang rendah jarak dekat dan jarak sedang AirAsia dengan Syarikat Saham Perjalanan Thien Minh dan Syarikat Saham Hai Au Aviation , namun belum diluncurkan kerana ada masalah semasa hendak meluncurkan AirAsia Vietnam di Tahun 2019 Bulan Ogos.

AirAsia Vietnam
Syarikat Penerbangan AirAsia Vietnam
AirAsia Việt Nam
越南亚洲航空
IATA ICAO Pengenal
- - -
Ditubuhkan31 Mac 2017; 6 tahun yang lalu (2017-03-31)
Bermula operasiOgos 2019; 4 tahun yang lalu (2019-08) (Belum Diluncurkan Kerana, Ada Masalah semasa upaya untuk hendak Diluncurkan)
Hab-
Hab kedua-
Bandar tumpuan-
Program kesetiaanAirAsia BIG Loyalty Programme[1]
Subsidiari-
Pesawat-
Destinasi-
Syarikat indukTune Group
Syarikat Saham Perjalanan Thien Minh
Syarikat Saham Hai Au Aviation [2]
Diniagakan sebagai-
ISIN-
Ibu pejabatVietnam Vietnam
Orang penting-
Pendapatan-
Pendapatan bersih-
Laman webwww.airasia.com/vi/vn
www.airasia.com/en/gb

Data Kod sunting

  • Kod IATA : -
  • Kod ICAO : -
  • Panggilan: -

sunting

 
Logo utama AirAsia

Mengenai AirAsia sunting

Misi AirAsia ialah untuk membolehkan semua orang terbang. Sejak Tahun 2001, AirAsia telah memberikan perkhidmatan bertaraf dunia dengan harga tambang rendah kepada lebih daripada 600 juta tetamu di seluruh Kawasan Asia Pasifik, membuktikan bahawa kos rendah tidak bermaksud kualiti rendah dan perjalanan udara tidak semestinya mahal. [3]

Misi sunting

Misi AirAsia ialah untuk membolehkan semua orang terbang. Sejak tahun 2001, kami telah memberikan perkhidmatan bertaraf dunia dengan harga tambang rendah kepada lebih daripada 600 juta tetamu di seluruh Kawasan Asia Pasifik, membuktikan bahawa kos rendah tidak bermaksud kualiti rendah dan perjalanan udara tidak semestinya mahal. [4]

Slogan AirAsia Group sunting

  • "Now Everyone Can Fly"
    "Kini Sesiapapun Boleh Terbang"

Sejarah Awal sunting

syarikat penerbangan tambang rendah terbesar di Asia Tenggara, mengatakan pada 6 Disember bahawa ia telah bersetuju dengan rakannya di Vietnam untuk melancarkan syarikat penerbangan domestik tahun depan, untuk mendapatkan jejak di pasaran perjalanan udara yang paling pesat berkembang di rantau ini.

Syarikat penerbangan yang berpangkalan di Malaysia dan Thien Minh Group, sebuah perniagaan pelancongan yang berpusat di Hanoi, bersetuju pada 6 Disember untuk melabur dalam pesawat untuk membentuk armada syarikat penerbangan baru itu. Ketua Pegawai Eksekutif TMG, Tran Trong Kien mengatakan bahawa armada tersebut kebanyakannya terdiri daripada Airbus A320 dan A321s, kedua-duanya pesawat jarak pendek hingga sederhana, badan kecil.

"Kami berharap dapat meningkatkan sumbangan kami untuk penerbangan Vietnam dan meningkatkan penduduk tempatan di salah satu pasar yang paling menjanjikan di rantau ini," kata Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia, Tony Fernandes sebelum menandatangani perjanjian pada 6 Disember di Hanoi.

Langkah itu dilakukan ketika warga Vietnam semakin banyak dan pelancongan berkembang pesat di negara Asia Tenggara. AirAsia bertujuan untuk mengatasi Vietjet Aviation, syarikat penerbangan bajet Vietnam yang meningkat dengan pertumbuhan penumpang yang kuat di rumah.

Kien berkata, "Kami bercita-cita untuk memanfaatkan potensi besar perniagaan perjalanan udara yang berkembang pesat melalui kerjasama" dengan AirAsia.

TMG menawarkan pelancongan mewah menggunakan kapal laut yang menghubungkan Hanoi dan Ha Long Bay, serta pelayaran yang mengembara ke Delta Mekong. Syarikat swasta itu mengendalikan rangkaian hotel dan resort di Vietnam, Laos dan Kemboja yang menempatkan lebih daripada 200,000 tetamu setiap tahun, dengan rancangan untuk menambah dua kemudahan setiap tahun.

Statistik rasmi menunjukkan 79.28 juta penumpang udara untuk sembilan bulan pertama 2018, meningkat 12% pada tahun ini.

AirAsia memiliki 30% usaha baru, maksimum yang dibenarkan untuk pemilikan syarikat penerbangan asing berdasarkan undang-undang Vietnam, walaupun Hanoi sedang mempertimbangkan untuk menaikkan had menjadi 49%.

AirAsia menjangkakan usaha tersebut akan memberi tumpuan kepada laluan yang tidak dilindungi yang menghubungkan bandar-bandar utama termasuk Bandar Hanoi dan Ho Chi Minh, sementara juga terbang ke Asia Tenggara, China, Korea Selatan dan Jepun dari Bandar Ho Chi Minh, Hanoi dan Danang.

Pasaran penerbangan Vietnam rata-rata mengalami pertumbuhan 17.4% dalam dekad yang lalu, jauh lebih tinggi daripada kadar 7.9% untuk wilayah Asia-Pasifik, kata Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa. AirAsia telah mencari rakan kongsi tempatan selama lebih dari 10 tahun. Syarikat penerbangan Malaysia pernah bersetuju untuk bekerjasama dengan Vietjet yang kini menyaingi, tetapi perjanjian itu runtuh pada tahun 2010 tanpa penerbangan sulung.

Tetapi penganalisis melihat kemungkinan hambatan untuk masuknya AirAsia ke Vietnam. Vietjet menguasai kira-kira separuh pasaran, dan syarikat penerbangan swasta pertama di negara ini lebih baik untuk berurusan dengan pihak berkuasa tempatan.

Namun jumlah penerbangan per kapita yang rendah berbanding dengan negara lain memberi ruang untuk lebih ramai pemain, kata Le Dang Doanh, pengarah Institut Pusat Pengurusan Ekonomi di Vietnam.

Pemain baru dapat beroperasi dengan baik di destinasi di luar laluan utama yang menghubungkan bandar-bandar besar. Bamboo Airways, syarikat penerbangan tempatan yang dimiliki oleh pengendali resort golf FLC Group, telah mendapat lesennya dan telah menjadualkan penerbangan pertamanya untuk minggu terakhir bulan Disember. Syarikat penerbangan tempatan yang lain juga menunggu persetujuan.

Saham AirAsia merosot pada 6 Disember sebanyak 1.29% kepada 3.07 ringgit Malaysia sementara Vietjet meningkat 0.7% kepada 132.300 dong pada sesi pagi.

[5]

Masalah untuk Melancarkan AirAsia Vietnam sunting

Percubaan ketiga AirAsia untuk syarikat penerbangan tambang rendah di Vietnam telah gagal, dengan penamatan usaha sama dengan rakan tempatan.

"Syarikat ingin mengumumkan bahawa anak syarikat milik penuhnya AirAsia Investment Limited, bersama-sama dengan Gumin Company Limited dan Hai Au Aviation Joint Stock Company, telah setuju untuk menghentikan dan melepaskan satu sama lain dari semua kewajipan di bawah perjanjian transaksi yang berkaitan dengan cadangan usaha sama di Vietnam, berkuat kuasa 17 April 2019, ”kata AirAsia dalam satu kenyataan.

Syarikat penerbangan itu pada mulanya mengumumkan usaha sama pada bulan Mac 2017, dan telah mengulangi komitmennya terhadap inisiatif tersebut pada bulan Disember 2018.

Keputusan itu menandakan kemunduran bagi ketua eksekutif AirAsia, Tony Fernandes, yang memandang Vietnam sebagai bahagian penting dalam industri penerbangan Asia Tenggara.

Pada bulan Disember 2018, ketika AirAsia menyatakan komitmennya kepada rakan usaha sama, Fernandes mengatakan: "AirAsia adalah syarikat penerbangan [Persatuan Negara-negara Asia Tenggara]. Dan di Asean, Vietnam adalah salah satu negara terakhir yang masih tinggal dengan jumlah penduduk yang besar. Memorandum hari ini menegaskan komitmen kami untuk mewujudkan AirAsia di Vietnam. Tahun lalu, ketika kami mengumumkan JV ini, kami optimis tentang Vietnam dan kami sangat yakin untuk melayani salah satu ekonomi yang paling dinamis dan berkembang paling pesat di Asia. "

Pemergian dari usaha sama Vietnam dengan Gumin dan Hai Au menandakan kegagalan ketiga AirAsia untuk memulakan syarikat penerbangan di Vietnam.

Pada bulan September 2007, ia menandatangani surat niat dengan Vietnam Shipbuilding Industry Corp (Vinashin) untuk menubuhkan syarikat penerbangan yang berpangkalan di Hanoi, tetapi pada tahun 2008 Hanoi tiba-tiba memutuskan untuk tidak memberikan lesen pengendali baru. Vietnam Airlines menentang keras syarikat penerbangan baru itu.

Pada tahun 2010 AirAsia mencuba sekali lagi dengan rancangan untuk membeli 30% VietJet permulaan, tetapi sekali lagi Vietnam Airlines menentang kemasukan AirAsia. Bahkan memusuhi nama syarikat penerbangan baru yang dicadangkan, VietJet AirAsia.

Pada tahun 2011 AirAsia keluar dari usaha tersebut kerana menyebut beberapa isu. Yang disebut secara khusus ialah keengganan pihak berkuasa Vietnam untuk membenarkan penggunaan nama AirAsia di Vietnam. Akhirnya, VietJet Air terbang ke udara tanpa AirAsia.

Walaupun mengalami kemunduran terakhir, AirAsia berpendapat bahawa ia masih berminat dengan Vietnam kerana geografi, pasaran penerbangan yang berkembang, dan potensi keseluruhan.

Sumber: Papan Pemuka Cirium

[6]

Am (Perihal) / Sejarah sunting

Pada 31 Mac 2017, AirAsia menyatakan kepada Bursa Saham Malaysia bahawa mereka merancang untuk menubuhkan syarikat penerbangan bajet baru di Vietnam dalam usaha sama dengan rakan-rakan Vietnam.[7]

Pada 6 Disember 2018, AirAsia menegaskan semula niatnya untuk menubuhkan syarikat penerbangan tambang rendah (JV) di Vietnam dengan menandatangani memorandum kerjasama dengan rakan Vietnam - Syarikat Saham Perjalanan Thien Minh dan Syarikat Saham Bersama Hai Au Aviation.[8] Usaha sama itu dijangka memulakan perkhidmatan pada bulan Ogos 2019.[9]

Rujukan sunting

  1. ^ "AirAsia BIG Loyalty Programme". Airasia.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 May 2014. Dicapai pada 31 May 2014. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  2. ^ https://www.thesundaily.my/business/airasia-reaffirms-intention-to-set-up-lcc-in-vietnam-MY221916
  3. ^ https://newsroom.airasia.com/about-us
  4. ^ About Us. AirAsia. Dicapai pada 30 Disember 2020.
  5. ^ https://asia.nikkei.com/Business/Companies/AirAsia-to-launch-airline-in-Vietnam-with-local-partner
  6. ^ https://www.flightglobal.com/strategy/airasias-vietnam-dream-hits-the-rocks-again/132350.article
  7. ^ "AirAsia to establish new airline in Vietnam".
  8. ^ "AirAsia reaffirms intention to set up LCC in Vietnam". theSunDaily.
  9. ^ "AirAsia's Vietnam Venture Expects to Begin Flights in August". Bloomberg.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting