Air Tahiti

Sistem Penerbangan Air Tahiti

Air Tahiti ialah syarikat penerbangan Perancis yang beroperasi di Negara Polinesia Perancis, Perancis . Pusat utamanya ialah Lapangan Terbang Antarabangsa Faa'a .

Air Tahiti
Syarikat Penerbangan Air Tahiti
IATA ICAO Pengenal
VT VTA AIR TAHITI
Ditubuhkan1987; 37 tahun yang lalu (1987)
Hab
Pesawat15 (jumlah keseluruhan armada untuk masa kini)
Destinasi48 (jumlah keseluruhan destinasi)
Ibu pejabatPerancisPolinesia Perancis Papeete, Tahiti, French Polynesia, Perancis
Orang pentingJoël Allain (CEO)
Manate Vivish (General Manager)
Laman webwww.airtahiti.fr
www.airtahiti.com

Data Kod sunting

  • Kod IATA : VT
  • Kod ICAO : VTA
  • Panggilan: AIR TAHITI

Sejarah syarikat sunting

Operasi Awal Pesawat Laut sunting

Jauh dari benua, Polinesia terlambat mengembangkan laluan udara. Baharu semasa Perang Dunia Kedua, penerbangan mulai bersungguh-sungguh dengan pembinaan landasan pacu pertama pada tahun 1943, di Bora Bora, oleh pasukan Tentera AS. Selepas serangan di Pearl Harbor, Amerika bermaksud melindungi dan membekalkan laluan antara pantai AS dan Pasifik barat daya.

Perkhidmatan udara komersial biasa antara pulau-pulau dimulai pada tahun 1950 atas inisiatif segelintir pengusaha yang telah mewujudkan syarikat Penerbangan Air Tahiti. Penerbangan dikendalikan oleh pesawat laut 7 tempat duduk, Grumman Widgeon J-4F. Dengan kapasiti yang rendah, keperluan untuk pesawat kedua dengan cepat jelas.

Pada tahun 1951, Kementerian Perancis untuk Luar Negeri membeli atas nama pesawat amfibia Grumman Mallard untuk Wilayahnya. Secara beransur-ansur, Air Tahiti melebarkan sayapnya ke seluruh Puilau-pulau di Polinesia Perancis. Pada 25 Jun 1953, pendaratan pertama di kepulauan Gambier telah dicapai. Pada bulan Oktober 1953, penerbangan pertama ke pulau-pulau Marquesas berlangsung dengan pendaratan laut di Daerah Taiohae / Nuku Hiva.

Pada bulan Julai 1953, TAI ( Transports Aériens Intercontinentaux - International Air Transports) 'eksploitasi komersial RAI (Régie Aérienne Interinsulaire - Inter-Island Aviation Board), menegaskan Bahawa haknya dalam pengagihan bersama pengangkutan tempatan, berdasarkan Dengan perjanjian dengan Air France .

Wilayah menarik balik lesen Mallard dari Air Tahiti yang memihak kepada Syarikat TAI. Jenama Air Tahiti kemudian hilang. RAI beroperasi untuk Jabatan Kerja Raya dan Pengangkutan. Ia memperoleh Sebanyak dua buah kapal terbang PBY Catalina yang disatukan untuk memperluas hubungan antara pulau-pulau di Negara Polinesia Perancis. Pesawat ini dengan warna oren menerima pendaftaran F-OA yang terhad untuk pesawat yang dikendalikan di luar negara Polinesia Perancis.

Secara beransur-ansur, rangkaian terus berkembang. Pada tahun 1955, kepulauan Austral Telah melancarkan perkhidmatan kapal terbang dengan pembukaan Sebuah laluan ke Tubuai dan Raivavae. Pada tahun 1958, "Régie" Berubah menjadi "Réseau" (Rangkaian Penerbangan Antara Pulau) dengan Réseau Aérien Interinsulaire (RAI) mengoperasikan Pesawat propliners Douglas DC-4 dan kapal terbang Short Sandringham "Bermuda" pada awal tahun 1960-an. [1]

Perkembangan landasan sunting

Walaupun pesawat laut kelihatan sesuai dengan konteks kepulauan, namun Ia sukar untuk menemukan perairan besar yang sesuai, tanpa halangan dan terlindung dari gelombang laut. Oleh itu, menjadi mustahak untuk mengembangkan sebuah landasan dan Mestinya landasan udara dengan cepat.

Dengan pembukaan sebuah Lapangan Terbang Antarabangsa Tahiti Faa'a di Papeete pada tahun 1960, Tahiti dapat menjadi tuan rumah penerbangan jet komersial antarabangsa. Selepas itu, program pembinaan landasan pacu yang besar Mula dilancarkan oleh Kerajaan Perancis di seluruh Polinesia Perancis . Hasilnya, empat landasan dibina pada tahun 1960-an dan juga 27 pada dekad berikutnya.

Air Polinesia sunting

Pada tahun 1970, RAI menjadi Air Polynesia, anak syarikat UTA yang juga dikenali sebagai Air Polynésie. [2] dan Dijuluki "Air Po" oleh orang Polinesia, syarikat itu menegaskan lebih banyak Jenis identiti Polinesia dan melaksanakan perkhidmatan tetap di seluruh Polinesia Perancis dan terutama ke Pulau-pulau yang lebih terpencil. Syarikat penerbangan ini mengoperasikan Pesawat propliner Douglas DC-4, kapal terbang Short Sandringham "Bermuda" dan turboprop de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter sebelum memperkenalkan Siri turboprop Fairchild F-27 dan Fokker F27 . [3]

Air Tahiti sunting

Pada tahun 1986, bekas UTA (yang kemudian diserap oleh Air France) menjual saham Air Polynesia, kepada pelabur tempatan. Air Tahiti yang diperbaharui, yang Sangat ingin dimodenkan, pada tahun 1987 memperoleh pesawat Siri turboprop serantau ATR 42 yang pertama, menandakan permulaan kerjasama yang panjang dengan pengeluar pesawat Siri ATR.

Destinasi sunting

Air Tahiti merangkumi rangkaian 47 Laluan Domestik pulau di Polinesia Perancis itu Sendiri dan 1 Laluan Antarabangsa iaitu Wilayah Kepulauan Cook. [4]

Oceania sunting

Destinasi Domestik sunting

   Polynesia Perancis (Perancis)

Kepulauan Masyarakat (Society Islands)

Kepulauan Tuamotu

Kepulauan Tuamotu-(Gambier Timur)

Kepulauan Marquesas

Kepulauan Austral

Kepulauan Marquesas

 
Air Tahiti ATR 42-500 di Lapangan Terbang Antarabangsa Rarotonga (2012)

Kepulauan Tuamotu

Destinasi antarabangsa sunting

  Kepulauan Cook

Galeri Armada Syarikat Penerbangan Air Tahiti (VT) sunting

Armada sunting

 
Air Tahiti ATR 72 F-OIQR di Lapangan Terbang Bora Bora

Pada bulan Jun Tahun 2022, armada Air Tahiti terdiri dari: [7] [8]

Armada Air Tahiti
Pesawat Total Penumpang
(Ekonomi)
ATR 42-600[9] 2 (sehingga Ogos 2019)[10] 48
ATR 72-600[11] 8 (sehingga Ogos 2019)[10] 78
Beechcraft King Air B200[12] 3 8
de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter (DHC-6-300)[13] 2 19
Total 15

Kemalangan sunting

Pada 18 April 1991, penerbangan Air Tahiti 805 sedang menuju ke Lapangan Terbang Nuku Hiva, ketika pesawat itu, sebuah Dornier 228, mengalami kerosakan di Bahagian enjin dan berusaha untuk mencabut dekat pantai. 10 daripada 20 penumpang di dalam pesawat itu terbunuh. [14]

Rujukan sunting

  1. ^ http://www.timetableimages.com, April 1, 1963 Transports Aeriens Intercontinentaux (TAI) system timetable, RAI flight schedules
  2. ^ http://www.timetableimages.com, Sept. 30, 1970 Air Polynesie system timetable
  3. ^ http://www.timetableimages.com, Air Polynesie system timetables
  4. ^ "AIR TAHITI MAY 2024 ONE-TIME BORA BORA – TIKEHAU SERVICE". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 12 Februari 2024. Dicapai pada 14 Februari 2024. Air Tahiti in mid-May 2024 schedules one-time nonstop service from Bora Bora to Tikehau, replacing nonstop Bora Bora – Rangiroa sector.
  5. ^ "AIR TAHITI FURTHER EXPANDS NUKU HIVA FLIGHTS IN DEC 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 13 Julai 2023. Dicapai pada 4 Ogos 2023. Air Tahiti in the last few weeks filed further service expansion on Papeete – Nuku Hiva service in December 2023, coinciding with “Mata'vaa o te Fenua Enata” (Marquesas Islands Arts Festival) 2023. The carrier operates ATR72-600 aircraft with flying time at 3hrs 15mins.
  6. ^ a b "AIR TAHITI RESUMES UA HUKA / UA POU SERVICE FROM MID-NOV 2022". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 12 Oktober 2022. Dicapai pada 12 Oktober 2022.
  7. ^ https://www.airtahiti.com/fleet
  8. ^ "AIR TAHITI BEGINS LEASED AMELIA ATR72 SERVICE MID-JUNE 2022". aeroroutes.com. 29 Jun 2022. Dicapai pada 29 Jun 2022.
  9. ^ https://www.airtahiti.com/fleet
  10. ^ a b "Global Airline Guide 2019 (Part One)". Airliner World: 14.
  11. ^ https://www.airtahiti.com/fleet
  12. ^ https://www.airtahiti.com/fleet
  13. ^ https://www.airtahiti.com/fleet
  14. ^ https://aviation-safety.net/database/record.php?id=19910418-0

Lihat juga sunting

Pautan luaran sunting