Air botol ialah air minuman (contohnya, air perigi, air tulen, air galian, atau air mata air) yang dibungkus dalam botol air plastik atau kaca, sama ada berkarbonat atau tidak. Saiznya pelbagai dari botol kecil ke botol besar untuk penyejuk air.

Air galian botol
Air botol dibekalkan dalam penyejuk air
Bekas air mudah alih dengan paip di bahagian bawah.

Jenis sunting

 
Air suling, disucikan, di Hong Kong

Antara jenis air botol yang biasa ialah: [1] [2]

  • Air artesian - ini adalah air yang berasal dari akuifer terkurung yang telah ditoreh dan di mana paras air berada pada ketinggian di atas bahagian atas akuifer.
  • Air fluorida - jenis air ini mengandungi fluorida tambahan. Kategori ini termasuk air yang dikelaskan sebagai "Untuk Bayi" atau "Nursery."
  • Air bawah tanah - jenis air ini adalah dari sumber bawah tanah yang berada di bawah tekanan yang sama atau lebih besar daripada tekanan atmosfera.
  • Air galian - air dari spring mineral yang mengandungi pelbagai galian, seperti garam dan sebatian sulfur. Ia berasal dari sumber yang ditoreh pada satu atau lebih lubang atau mata air, dan berasal dari sumber air bawah tanah yang terselindung dari segi geologi dan fizikal. Tiada galian yang boleh ditambah ke dalam air ini.
  • Air suling - jenis air ini telah dihasilkan oleh penyulingan, penyahionan, osmosis berbalik, atau proses lain yang sesuai. Air yang dibersihkan juga boleh dirujuk sebagai "air ternyah galian".
  • Air bergas - air membuih yang mengandungi jumlah karbon dioksida yang sama dengan dari sumber. Karbon dioksida boleh dikeluarkan dan diisi semula selepas dirawat.
  • Air mata air - jenis air ini berasal dari pembentukan bawah tanah yang mengalir secara semula jadi ke permukaan bumi.
  • Air steril - jenis air ini memenuhi keperluan pensterilan, contohnya, yang dinyatakan di bawah "ujian steriliti" Pharmacopoeia di Amerika Syarikat.
  • Air perigi - air perigi diambil dari lubang telaga dan sebagainya. Lubang ini boleh digerek, digerudi, atau dibina di dalam tanah.

Rujukan sunting

  1. ^ "Consumer Resources". nsf.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-07-12. Dicapai pada 13 July 2015.
  2. ^ "Bottled Water Regulation and the FDA". Diarkibkan daripada yang asal pada 6 March 2013.

Bacaan lanjut sunting