Ajaran sosial Katolik

Ajaran sosial Katolik, biasanya disingkat sebagai CST, ialah doktrin Katolik mengenai perkara maruah manusia dan kebaikan bersama dalam [[masyarakat] ]]. Idea tersebut membincangkan penindasan, peranan negeri, subsidiari, organisasi sosial, keprihatinan terhadap keadilan sosial, dan isu-isu [ [agihan kekayaan]]. Asasnya secara meluas dianggap telah diletakkan oleh Pope Leo XIII 1891 surat ensiklis Rerum novarum, yang menyokong distributisme ekonomi. Akarnya boleh dikesan kepada tulisan-tulisan Katolik ahli teologi seperti St. Thomas Aquinas dan St. Augustine of Hippo. Ia juga berasal daripada konsep yang terdapat dalam Bible dan budaya Timur Dekat Purba.[1]

Menurut Paus Yohanes Paulus II, asas keadilan sosial "bersandar pada tiga asas asas maruah manusia, perpaduan dan subsidiariti".[2] Menurut Paus Benedict XVI, tujuannya "hanya untuk membantu memurnikan akal dan menyumbang, di sini dan sekarang, kepada pengakuan dan pencapaian apa yang adil... [Gereja] perlu bermain peranannya melalui hujah yang rasional dan dia harus membangkitkan semula tenaga rohaniah yang tanpanya keadilan ... tidak dapat menang dan makmur",[3] Pope Francis, bagaimanapun, dalam kata-kata Kardinal Walter Kasper, menjadikan rahmat "kata kunci kepausannya, ... (sementara) teologi Scholastic telah mengabaikan topik ini dan mengubahnya menjadi tema keadilan bawahan semata-mata."[4]:31–32

Ajaran sosial Katolik adalah tersendiri dalam kritikannya yang konsisten terhadap moden sosial dan ideologi politik kedua-dua kiri dan kanan: liberalisme, komunisme, anarkisme, feminisme,[5][6] atheism,[7] sosialisme,[8] fasisme, kapitalisme,[8] dan Nazisme[9] semuanya telah dikutuk, sekurang-kurangnya dalam bentuk murni mereka, oleh beberapa paus sejak akhir abad kesembilan belas.

Doktrin sosial Katolik sentiasa cuba mencari keseimbangan antara penghormatan terhadap kebebasan manusia, termasuk hak untuk harta persendirian dan subsidiarity, dan keprihatinan terhadap seluruh masyarakat, termasuk yang paling lemah dan termiskin. [10]

Rujukan sunting

  1. ^ Enrique Nardoni, diterjemahkan oleh Sean Martin (2004). Bangkitlah, O Hakim: Kajian tentang Justice in the Biblical World. Baker Books.[halaman diperlukan]
  2. ^ (John Paul II, 1999 Apostolic Exhortation, Ecclesia in America, 55).
  3. ^ (Paus Benedict XVI, Deus Caritas Est, 28).
  4. ^ Austen, Ivereigh (2015). The great reformer : Francis dan pembentukan paus radikal (ed. First). New York. ISBN 978-1250074997. OCLC 889324005.
  5. ^ Feminis Aktivisme dalam Akademia: Esei tentang Perubahan Peribadi, Politik dan Profesional. ISBN 9780786457700. Dicapai pada 8 April 2011. Institusi Katolik sering bergantung pada kemurahan hati para dermawan yang berpolitik dan konservatif agama, berhati-hati atau langsung tidak bersetuju dengan feminisme. Tradisi Katolik dan pendirian gereja rasmi semasa adalah bertentangan dengan banyak kedudukan feminis. Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); Unknown parameter |pengarang= ignored (bantuan); Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan)
  6. ^ Buku Panduan Terapi Feminis: Isu Wanita dalam Psikoterapi. ISBN 9780826149701. Dicapai pada 8 April 2011. Kebimbangan feminis lain, seperti perubahan dalam bahasa seksis, telah menjadi isu selama hampir sedekad di Gereja Roman Katolik dan kebanyakan gereja lain juga. Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); Unknown parameter |pengarang= ignored (bantuan); Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan)
  7. ^ id=cymM4xEM76wC&q=atheism+catholic+church&pg=PA462 Catechism of the Catholic Church Check |url= value (bantuan). ISBN 9780860123248. Dicapai pada 8 April 2011. 2123 'Ramai... orang sezaman kita sama ada langsung tidak memahami, atau secara eksplisit menolak, ikatan intim dan penting m an kepada Tuhan. Oleh itu ateisme mesti dianggap sebagai salah satu masalah paling serius pada zaman kita.' Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan); Unknown parameter |penerbit= ignored (bantuan); Missing pipe in: |url= (bantuan)
  8. ^ a b [http://wydawnictwoumk.pl/czasopisma/index.php/CJFA/article/view/CJFA.2013.013/3189 S. Adamiak, E. Chojnacka, D. Walczak, Keselamatan sosial di Poland – isu budaya, sejarah dan ekonomi, Copernican Journal of Finance & Accounting, Vol 2, No 2, hlm. 16.
  9. ^ Lihat ensiklik Mit brennender Sorge, 1937
  10. ^ [http://wydawnictwoumk.pl/czasopisma/index.php/CJFA/article/view/CJFA.2014.001/3213 S. Adamiak, D. Walczak, ajaran sosial Katolik, pembangunan lestari dan solidarisme sosial dalam konteks keselamatan sosial, Copernican Journal of Finance & Accounting, Vol 3, No 1, hlm. 14.

Pautan Luar sunting