Àkàrà (bahasa Hausa: kosai, bahasa Portugis: acarajé) adalah sejenis makanan gorengan diperbuat daripada kacang tunggak terdapat dalam masakan-masakan Afrika Barat (termasuk Nigeria, Ghana, Togo, Benin, Mali, Gambia dan Sierra Leone[1]) serta rantau Caribbean dan Brazil (terutama di bandar Salvador, Bahia) diperkenalkan orang-orang yang diperhambakan dan didagangkan ke sana.

Sepinggan akara digoreng

Makanan ini turut dijadikan barangan semahan dalam anutan Candomblé yang wujud di Brazil.[2]

Kacang tunggak direndam dan dikupas kulitnya sebelum dicuci dan digiling dengan cili dan rempah pilihan lain hingga lumat. Ia dipukul sehingga menggebu berangin lalu adunan ini digoreng berbentuk bebola kecil dalam minyak yang banyak.

Rujukan sunting

  1. ^ Lum, Casey, penyunting (2016). Urban Foodways and Communication: Ethnographic Studies in Intangible Cultural Food Heritages Around the World. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield. m/s. 125. ISBN 9781442266438.
  2. ^ "Significado do acarajé no candomblé" (dalam bahasa Portugis). Brasília, Brazil: Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional (Iphan). 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 Januari 2019. Dicapai pada 1 Oktober 2016.