Akhirat merupakan sebuah filem romantik ngeri arahan S. Baldev Singh. Filem ini telah ditayangkan pada 20 Mac 2008.

Akhirat
PengarahS. Baldev Singh
PenulisD J Dave
Dihasilkan olehD J Dave
DibintangiVanidah Imran
Tony Eusoff
Nabila Huda
Adi Putra
SinematografiVierendrra Lalit
Muzik olehAzmi Hassan
Syarikat
penerbitan
Sri Saheb Production
Diedarkan olehSri Saheb Production
Tarikh tayangan
  • 20 Mac 2008 (2008-03-20) (Malaysia)
NegaraMalaysia
BahasaMelayu

Sinopsis sunting

Templat:Spoiler "Akhirat" merupakan senaskah coretan tinta hitam yang membelengu kehidupan seorang wanita suci Mira (Vanidah Imran) kerana nafsu serakah manusia durjana. Akibat dari tragedi malang itu kehidupan Mira semakin pudar setelah dia disahkan menghidap penyakit yang amat mengerunkan.

Kesangsaraan ini cuba dirahsiakan dari pengetahuan suami tersayang, keluarga dan masyarakat. Namun konflik melanda bila dia tidak dapat menyempurnakan tanggungjawabnya sebagai seorang isteri. Dilema ini menyebabkan Mira melakukan sesuatu diluar dugaan dengan merancang menyatukan Amran (Tony Eusoff) dengan Noni (Nabila Huda). Amran yang kecewa dengan tindakan Mira menuduh Noni cuba mencemarkan nama dan amruah keluarga dengan muslihat tertentu. Keadaan bertambah parah bila Noni pula bersikap semakin liar dan tidak terkawal kerana perbuatan teman lelakinya Ari (Adi Putra). Akhirnya konflik terlerai bila Mira berada di ambang "Akhirat" dan apakah harga seorang insan di antara dua realiti ini?

Bolehkah Mira melawan takdir yang menimpa dirinya? Bagaimankah Amran menentang musuh yang sedang memusnahkan rumah tangganya? Adakah Ari akan meninggalkan kehidupan mewah dan kegiatan maksiatnya? Dapatkah Noni menghentikan gelora nafsu batinnya? Bolehkah Dato' Shamsuddin mengharungi segala dugaan yang melanda keluarganya?[1]

Pelakon sunting

Pelakon utama sunting

Pelakon pembantu sunting

Undangan khas sunting

  • Hassim Hamdan sebagai Pegawai Memerintah SKN 20.
  • Arshad Mat sebagai Pegawai Operasi PDRM

Rujukan sunting

  1. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-04-10. Dicapai pada 2008-03-26.

Pautan luar sunting