Akta Australia Selatan 1834

Akta Australia Selatan 1834 (South Australia Colonisation Act 1834; 4 & 5 Will. IV c. 95) ialah pendek tajuk Akta Parlimen United Kingdom dengan tajuk panjang

Akta Australia Selatan 1834
Tajuk panjangSuatu Akta untuk memberi kuasa kepada Baginda untuk mendirikan Australia Selatan menjadi Wilayah atau Wilayah-wilayah British dan untuk mengadakan peruntukan bagi Penjajahan dan Kerajaan daripadanya
Petikan4 & 5 Will. IV c. 95
Status: Tamat/Luput
Suatu Akta untuk memberi kuasa kepada Baginda untuk mendirikan Australia Selatan menjadi Wilayah atau Wilayah-wilayah British dan untuk mengadakan peruntukan bagi Penjajahan dan Kerajaan daripadanya.

Ia menyediakan untuk penempatan wilayah atau beberapa wilayah di tanah-tanah antara longitud 132 darjah timur dan 141 darjah timur, dan di antara Lautan Selatan, dan latitud 26 darjah selatan, termasuk pulau-pulau bersebelahan dengan pantai. Ia telah dimasukkan ke dalam kuasa pada 15 Ogos 1834.

Akta tersebut sebahagian besarnya mencerminkan pandangan Edward Gibbon Wakefield, yang melihat kawalan jualan tanah sebagai satu cara untuk membiayai pembangunan tanah jajahan dan menggalakkan kemunculan struktur kelas serupa dengan England.

Gambaran keseluruhan sunting

Akta ini mengakui bahawa tanah-tanah itu sesuai didiami dan membuat peruntukan untuk penjajahan, kerajaan, dan pembiayaan penempatan baru di tanah-tanah itu. Akta juga menyatakan bahawa tanah yang dinyatakan oleh Akta adalah 'sisa' dan 'tidak didiami' (kenyataan ini kemudiannya diubahsuai oleh Surat Paten menubuhkan Wilayah Australia Selatan pada tahun 1836). Akta tersebut khususnya mengadakan peruntukan bagi Kerajaan dengan kebebasan yang terhad, di mana semua undang-undang yang dibuat oleh kerajaan Australia Selatan hendaklah dibentangkan kepada Raja dalam majlis mesyuarat di United Kingdom. Akta tersebut menyatakan bahawa 802,511 kilometer persegi (309,851 bt2) akan diperuntukkan ke tanah jajahan dan bebas banduan. Pelan ini adalah untuk tanah jajahan menjadi jelmaan yang sesuai kepada kualiti masyarakat British yang terbaik, iaitu, tanpa diskriminasi agama atau pengangguran.

Akta tersebut membenarkan tiga atau lebih pesuruhjaya dilantik, dipanggil Pesuruhjaya Penjajahan Australia Selatan, untuk menyelia jualan dan pajakan tanah di Australia Selatan kepada rakyat British. Wilayah dan ibu kotanya dinamakan sebelum penempatan wujud lagi. Nama tanah jajahan ialah nama tempat tautologi (Australia merupakan Latin untuk "tanah selatan"), walaupun wilayahnya bukanlah bahagian paling selatan dalam benua Australia, mahupun tanah besar Australia.[1]

Akta selanjutnya menetapkan bahawa ia harus berdikari; jaminan £20,000 terpaksa diwujudkan dan tanah bernilai £35,000 terpaksa dijual di tanah jajahan baru sebelum sebarang penempatan dibenarkan. Syarat-syarat ini telah dipenuhi dengan berakhirnya tahun 1835. Akta tersebut menetapkan harga minimum tanah ialah dua belas shiling sterling setiap ekar Inggeris, dan bagi harga jualan tanah adalah harga sama setiap ekar, tanpa mengira kualiti tanah. Wang yang dikumpulkan oleh jualan dan pajakan tanah menyumbang kepada apa yang dipanggil Dana Penghijrahan yang digunakan untuk kos mengangkut pendatang lanjut dari Great Britain dan Ireland.

Pesuruhjaya ini telah diberi kuasa oleh Akta dalam beberapa bidang. Mereka berupaya untuk melantik pegawai, mewakilkan tanggungjawab, dan membuat bayaran untuk perkhidmatan yang disediakan. Mereka diberi kuasa untuk mendapatkan pembiayaan untuk kos memulakan penempatan. Salah satu kaedah khusus yang ditetapkan dalam akta itu adalah untuk mengeluarkan bon di bawah Mohor pesuruhjaya di dua bidang berasingan dan berbeza. Pertama, mereka dapat mengeluarkan apa yang dinamakan Sekuriti Tanah Awam Australia Selatan sehingga jumlah lima puluh ribu paun. Pembiayaan ini adalah untuk membayar untuk kos mengangkut pendatang, sehingga masa apabila dana daripada jualan tanah adalah mencukupi untuk menampung kos pengangkutan. Kedua, mereka dapat mengeluarkan apa yang dinamakan Sekuriti Hasil Kolonial Australia Selatan, sehingga sejumlah dua ratus ribu paun. Pembiayaan ini merupakan hutang awam tadbir urus penjajahan, iaitu menyediakan wang untuk operasi penempatan. Ia adalah untuk dibayar balik oleh kadar dan cukai yang dikenakan ke atas penjajah. Pesuruhjaya dikehendaki mengemukakan kepada Parlimen sekali setahun laporan penuh dan terperinci prosiding di Australia Selatan.

Akta tersebut membenarkan pelantikan pemegang amanah, yang akan menyelia jaminan terhadap perbelanjaan menduduki Australia Selatan, dibeli daripada dana yang diperoleh sebagai Sekuriti Hasil Kolonial Australia Selatan. Jaminan ini boleh jadi sama ada bil perbendaharaan atau lain-lain sekuriti kerajaan di England. Jumlah tersebut telah ditetapkan dua puluh ribu paun.

Akta tersebut menyatakan bahawa mereka yang pindah ke Australia Selatan, di bawah Dana Penghijrahan, haruslah pasangan suami isteri di bawah usia tiga puluh, dan bahawa kedua-dua mereka, bersama-sama dengan mana-mana anak mereka, mesti berhijrah ke Australia Selatan. Akta itu juga secara khusus melarang pengangkutan banduan ke Australia Selatan.

Akta itu membolehkan penubuhan kerajaan tempatan, dengan menyatakan bahawa penduduk tempatan boleh melebihi lima puluh ribu orang.

Akta tersebut membenarkan untuk pembubaran tanah awam, jika pada akhir tempoh sepuluh tahun, penduduk wilayah tidak sampai dua puluh ribu orang "yang lahir semula jadi daripada Rakyat Baginda". Ini juga bertujuan untuk membayar balik sebarang hutang Sekuriti Tanah Awam Australia Selatan.

Akta itu akhirnya meletakkan syarat ke atas di mana-mana penubuhan penempatan di Australia Selatan. Akta tersebut secara khusus melarang permulaan penempatan sehinggalah dua puluh ribu paun telah dikumpul dan dilaburkan dalam sekuriti kerajaan atau bil perbendaharaan. Di samping itu tiada penempatan dapat diteruskan sehinggalah tanah awam dengan nilai tiga puluh lima ribu paun telah dijual.

Akta ini telah dimansuhkan oleh Akta Australia Selatan 1842

Rujukan sunting