Akta Perdagangan dan Perniagaan Hasil Petani (Penggalakan dan Pemudahan) 2020

Akta Perdagangan dan Perniagaan Hasil Petani (Penggalakan dan Pemudahan) 2020 adalah suatu akta pemerintah India[1] yang membenarkan perniagaan dalam negeri dan antara negeri bagi hasil tanaman petani di luar premis-premis fizikal perkarangan pasar (mandi) milik Jawatankuasa Pasaran Hasil Pertanian (APMC) dan pasar-pasar lain di bawah akta-akta APMC negeri.[2][3] Akta tersebut diluluskan secara bersama sebagai sebahagian daripada Rang Undang-undang Petani 2020.

Akta Perdagangan dan Perniagaan Hasil Petani (Penggalakan dan Pemudahan) 2020
اکتا ڤرداݢڠن دان ڤرنياݢاٴن حاصيل ڤتاني
(ڤڠݢالقن دان ڤمودهن) 2020
Parlimen India
Petikan
Jangkauan wilayah
Dipertimbangkan oleh
Parlimen India
Digubal oleh
Tarikh digubal17 September 2020
Digubal oleh
Tarikh digubal20 September 2020
Tarikh penandatanganan
27 September 2020
Ditandatangan oleh
Ram Nath Kovind (Presiden India)
Sejarah perundangan
Rang undang-undang diperkenalkan oleh Lok Sabha
Rang Undang-undang Perdagangan dan Perniagaan Hasil Petani (Penggalakan dan Pemudahan) 2020
Petikan rang undang-undang
Diterbitkan pada17 September 2020
Diperkenalkan oleh
Narendra Singh Tomar (Menteri Pertanian dan Kebajikan Petani)
Status: Dihentikan

Pemerintah India telah memindahkan wang secara dalam untuk gandum yang diperolehi daripada Perbadanan Makanan India (FCI) pada April 2021 secara terus ke Akaun-akaun Bank Petani berjumlah Rs 13.71 puluh juta, yang memberi manfaat kepada 1.6 lakh petani di Punjab.[4]

Peruntukan sunting

Sebelum perundangan 2020, perniagaan pertanian di India hanya boleh dijalankan di perkarangan pasar (mandi) APMC. Akta Perdagangan dan Perniagaan Hasil Petani (Penggalakan dan Pemudahan) 2020 ini, walau bagaimanapun, juga membenarkan perniagaan dilakukan di "luar kawasan perdagangan" seperti pagar-pagar ladang, premis-premis kilang, rumah gudang, silo dan simpanan sejuk, dan melarang pemerintah-pemerintah negeri daripada mengenakan sebarang bayaran atau ses ke atas para petani dan pedagang. Ia juga bertujuan untuk menyediakan pelantar perdagangan elektronik bagi perniagaan hasil pertanian di kawasan tersebut.[5]

Akta tersebut bertujuan memudah cara penjualan hasil pertanian dengan harga yang menguntungkan untuk para petani melalui saluran-saluran perniagaan alternatif yang berdaya saing bagi menggalakkan perdagangan bebas hambatan sama ada di dalam negeri atau antara negeri.[6] Ia juga membenarkan perdagangan secara elektronik hasil petani di dalam kawasan perdagangan tertentu, yang memudah cara pembelian dan penjualan terus dan dalam talian melalui peranti-peranti elektronik dan internet.

Kritikan sunting

Akta ini memintas Jawatankuasa Pasaran Hasil Pertanian sama sekali, mewujudkan struktur perdagangan yang berasingan. Sebelum akta tersebut diadakan, pemerintah-pemerintah negeri mengenakan cukai untuk hasil pertanian yang dibeli dari luar mandi APMC yang ditetapkan; akta ini melarang tindakan itu dan mewujudkan insentif kepada para pembeli untuk membeli produk di luar mandi APMC yang dikawal selia.

Rang undang-undang baru memberikan gambaran bahawa para petani mempunyai sekatan yang tidak perlu untuk berdagang secara bebas untuk produk pertanian dan mandi merupakan ruang yang ditetapkan untuk semua urus niaga.[7] Sehubungan itu, pindaan bagi Akta APMC dan kekecohan politik yang berlaku, kebanyakannya penting bagi petani di Punjab dan Haryana, di mana mandi adalah tempat utama urus niaga dilaksanakan.[7] Sebaliknya, data NSSO daripada "kaji selidik penilaian situasi" 2012–2013 ke atas petani mendedahkan bahawa kebanyakan isi rumah di India menjual hasil tanaman mereka melalui peniaga persendirian atau peraih input, bukannya mandi atau koperasi.

Rujukan sunting

  1. ^ Parlimen India. "Farmers' Produce Trade and Commerce (Promotion and Facilitation) Act, 2020" (PDF). egazette.nic.in (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 26 Disember 2020.
  2. ^ Nikunj Ohri (3 Jun 2020). "India Approves Ordinance To Allow Farmers To Freely Sell Produce". BloombergQuint (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 4 Disember 2021.
  3. ^ "Explained: What are the three new agri sector bills and how will they benefit the farmers | All you need to know". Jagran English (dalam bahasa Inggeris). 18 September 2020.
  4. ^ "In a First, Lakhs of Farmers in Punjab Receive Direct Payment for Their Wheat Produce". News 18 (dalam bahasa Inggeris). 17 April 2020. Dicapai pada 3 Mei 2020.
  5. ^ "The Farmers' Produce Trade and Commerce (Promotion and Facilitation) Bill, 2020". PRSIndia (dalam bahasa Inggeris). 14 September 2020.
  6. ^ Bhandari, Shashwat (17 September 2020). "What are the 3 new farm Bills: Benefits for farmers, all you need to know". www.indiatvnews.com (dalam bahasa Inggeris).
  7. ^ a b Mazumdar, Monojit Bhattacharya / Mainak. "Can free-trade and corporate farming improve farmer income?". @businessline (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 4 Disember 2020.