Khalifah Abu Jafar al-Ma'mun ibn Harun (14 September 786 - 9 Ogos 833), sering dikenali sebagai Al-Ma'mun atau Al-Makmun (المأمون) merupakan seorang khalifah Kerajaan Bani Abbasiyyah dari 813 sehingga 833 Masihi. Baginda merupakan putera kedua kepada Khalifah Harun Al-Rasyid, dan menjadi khalifah bagi menggantikan abangnya, Al-Amin. Dia meninggal dunia pada 9 Ogos 833(833-08-09) (umur 46).

Al-Ma'mun
المأمون
Dinar emas al-Ma'mun, dihasilkan di Mesir, 830/1 M
Khalifah Ketujuh Kerajaan Bani Abbasiyah
Pemerintahan27 September 813 – 7 Ogos 833
Didahului olehAl-Amin
Diikuti olehAl-Mu'tasim
Keputeraan14 Ogos 786
Baghdad, Kerajaan Bani Abbasiyah
Kemangkatan7 Ogos 833(833-08-07) (umur 46)
Tarsus, Kerajaan Bani Abbasiyah (kini Provinsi Mersin, Turki)
PemakamanMasjid Agung Tarsus
Konsort
Anakanda
  • Muhammad
  • Ubaid Allah
  • Al-Abbas
  • Umm al-Fadl
  • Umm Habib
Nama penuh
Abū al-ʿAbbās Abdullāh al-Maʾmūn ibn Harūn
DinastyDinasti Abbasiyah
AyahandaHarun al-Rashid
BondaMarajil bint Ustadhsis
AgamaIslam Muktazilah

Perang Saudara kerajaan Abbasiyah sunting

Pada tahun 802 M., Harun al-Rashid, iaitu ayahanda kepada al-Ma'mun dan al-Amin, memerintahkan agar al-Amin menggantikannya dan al-Ma'mun dilantik sebagai gabenor di Khurasan dan akan menjadi khalifah selepas kematian al-Amin. Al-Ma'mun sebenarnya lebih layak menggantikan ayahandanya Harun al-Rashid kerana beliau lebih bijaksana dan berkebolehan berbanding dengan abangnya al-Amin, tetapi ibunya adalah berbangsa Parsi manakala bonda al-Amin pula adalah sebahagian daripada keluarga kerajaan Abbasiyah yang memerintah. Selepas kematian Harun al-Rashid pada tahun 809 M., perhubungan di antara kedua adik-beradik ini mengalami keretakan. Sebagai tindak balas kepada gerakan kemerdekaan al-Ma'mun, al-Amin telah mengisytiharkan puteranya sendiri Musa sebagai pewarisnya. Pelanggaran wasiat Harun al-Rasyid telah mencetuskan perang saudara di mana al-Ma'mun telah membawa tentera Khurasan yang dipimpin oleh Tahir bin Husain (822M. ), menewaskan tentera al-Amin dan melancarkan perang ke atas kota Baghdad. Pada tahun 813, al-Amin telah dibunuh dan al-Ma'mun telah menjadi khalifah untuk seluruh empayar Abbasiyah.

Tamadun yang dibina Al-Makmun sunting

Zaman pemerintahan Al-Ma'mun memperlihatkan perkembangan pesat dalam bidang falsafah dan sains, terutamanya dalam penterjemahan karya Yunani purba. Al-Ma'mun menjemput cendekiawan berbilang agama ke Baghdad, serta mengumpulkan karya terkenal dari Empayar Byzantine untuk diterjemahkan kepada bahasa Arab.

Baitul Hikmah (بيت الحكمة Bayt al-Hikma; Rumah Kebijaksanaan), sebuah perpustakaan dan institut terjemahan di Baghdad yang ditubuhkan oleh al-Ma'mun dianggap pusat intelektual utama Zaman Kegemilangan Islam.

Al-Ma'mun melakukan dua operasi astronomi di dataran Mesopotamia, bertujuan untuk menentukan nilai dataran. Kawah Almanon di bulan dinamakan sebagai pengiktirafan terhadap sumbangan Al-Ma'mun dalam bidang astronomi.

.

Kontroversi MIHNAH sunting

Dalam usaha untuk mengukuhkan kuasa dan menguji ketaatan rakyatnya, al-Ma'mun mewajibkan golongan elit, cendekiawan, hakim dan pegawai kerajaan lain untuk menjalani siri ujian (mihnah) berkenaan teologi dan kepercayaan. Hukuman bagi mereka yang gagal dalam minha termasuklah hukuman bunuh.

Kontroversi yang menyelubungi mihnah diburukkan dengan simpati al-Ma'mun kepada aliran mazhab Muktazilah dan pandangan kontroversi lain. Aliran Muktazilah yang dipengaruhi oleh pengaruh Aristotle dan rasionalisme Greek mengatakan perkara yang berkaitan kepercayaan dan amalan haruslah disandarkan dengan akal. Ini bertentangan dengan pandangan Ahmad ibn Hanbal dan yang lain, yang berpandangan kepercayaan dan amalan sudah termaktub dalam Quran dan Hadith. Muktazilah juga percaya yang Quran itu adalah makhluk, kepercayaan yang ditolak oleh ulama' tradisional. Asas aliran Muktazilah yang berasal dari tamadun Greece yang pagan juga jauh merenggangkan aliran itu dengan majoriti ulama' Islam.

Walaupun mihnah diteruskan dalam zaman dua orang lagi khalifah selepas itu, Khalifah al-Mutawakkil telah memansuhkannya pada tahun 848. Kegagalan mihnah merosakkan reputasi khalifah yang kemudiannya kehilangan kuasa ke atas bidang keagamaan terhadap golongan ulama.

Kematian sunting

Pada Tabari (v.32, pp. 224-231) berkata bahawa bagaimana Al-Ma'mun sedang duduk di tepi sungai demgan berkata kepada sesiapa tentang bagaimana air bergerak dengan pantas. Beliau berkata apakah yang bagus tentang air ini dan berkata jenis tamar segar. Menyedari bekalan sudah tiba, beliau mengarahkan sesiapa untuk memeriksa sama ada ia dimasukkan. Sebaik mereka berada di sana ia mengajak sesiapa yang bersamanya untuk bersama dengan air. Sesiapa yang melakukan ini akan jatuh sakit. Yang lain disembuhkan. Tetapi al-Ma'mun meninggal. Semasa ia nazak, beliau mengakui kepercayaannya kepada Tuhan. Beliau berharap penggantinya meneruskan polisinya dan tidak memaksa rakyatnya lebih daripada apa yang mampu ditampungnya. Perkara ini berlaku pada 9 Ogos 833 M..

Al-Ma'mun mangkat berdekatan bandar Tarsus. Masjid besar bandar itu mengandungi makamnya. Beliau telah digantikan oleh adik lelakinya iaitu al-Mu'tasim.