Aladdin (filem 1992)

(Dilencongkan dari Aladdin (filem Disney 1992))

Aladdin ialah sebuah filem animasi tahun 1993 yang dihasilan oleh Walt Disney Feature Animation dan ditayangkan oleh Walt Disney Pictures pada tanggal 25 November 1993. Kisah filem ini diadaptasi dari kisah Aladdin dan lampu ajaib dari Hikayat Seribu Satu Malam.

Aladdin
PengarahRon Clements
John Musker
PenulisJohn Musker
Ron Clements
Ted Elliott & Terry Rossio
Dihasilkan olehRon Clements
John Musker
DibintangiScott Weinger
Robin Williams
Jonathan Freeman
Linda Larkin
Frank Welker
Gilbert Gottfried
Douglas Seale
Dikisahkan olehRobin Williams
Disunting olehMark A. Hester
H. Lee Peterson
Muzik olehAlan Menken
Howard Ashman
Tim Rice
Diedarkan olehWalt Disney Pictures
Tarikh tayangan
11 November 1993
(tayangan terhad)
25 November 1993
(tayangan umum)
5 Oktober 2005
(DVD)
Masa tayangan
90 minit
Negara Amerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris
Bajet$28,000,000
Pecah panggung$504,050,219

Plot sunting

Jafar ialah seorang ahli sihir yang zalim dan wazir diraja kota Agrabah di Timur Tengah mencari lampu yang tersembunyi di dalam Gua Keajaiban. Selepas menemui gua itu dengan bantuan seorang pencuri rendahan bernama Gazeem, dia mengarahkannya untuk masuk ke dalam. Menjadi geram dengan pencerobohan itu, gua itu memakan Gazeem memberitahu Jafar bahawa hanya satu orang yang layak masuk: "berlian dalam keadaan kasar", yang Jafar bersama atendan burung nurinya Iago kemudiannya mengenal pasti sebagai landak jalanan muda bernama Aladdin. Sementara itu, Puteri Jasmine berasa kecewa dengan kewajipannya untuk berkahwin dengan putera raja kerana undang-undang dan bukannya kerana cinta. Dia melarikan diri dari istana dan diselamatkan daripada seorang pedagang yang marah oleh Aladdin dan monyet peliharaannya Abu. Apabila ikatan antara Aladdin dan Jasmine berkembang, pengawal istana menangkap Aladdin atas arahan Jafar, di mana Jasmine mendedahkan dirinya. Dia berdepan dengan Jafar untuk menuntut pembebasan Aladdin, tetapi dia berbohong kepadanya, mengatakan bahawa Aladdin telah dihukum membunuh.

Dengan menyamar sebagai pengemis tua, Jafar membebaskan Aladdin dan Abu dan membawa mereka ke gua, memerintahkan mereka untuk mengambil lampu. Pengawal itu membenarkan Aladdin masuk, tetapi dia memberi amaran kepadanya supaya tidak menyentuh apa-apa selain lampu. Aladdin mendapati kedua-dua lampu dan permaidani ajaib di dalamnya, tetapi Abu dengan rakus mengambil permata besar, mencetuskan keruntuhan gua. Aladdin memberikan lampu kepada Jafar, yang melemparkan dia dan Abu ke dalam gua yang runtuh, walaupun tidak sebelum Abu mencurinya kembali. Tiba-tiba dia terperangkap, Aladdin menggosok lampu dan bertemu dengan Genie yang tinggal di dalamnya. Genie memberikan tiga permintaan kepada Aladdin, walaupun Aladdin menipunya untuk membebaskan mereka semua dari gua tanpa menggunakan keinginan. Apabila mengetahui bahawa Genie ingin dibebaskan daripada perhambaan, Aladdin berhasrat untuk menggunakan hasrat terakhirnya untuk membebaskannya. Aladdin menggunakan hasrat pertamanya untuk menjadi putera raja, berniat untuk memikat Jasmine.

Jafar dicadangkan oleh Iago bahawa dia boleh menjadi Sultan dengan mengahwini Jasmine. Aladdin, sebagai "Putera Ali Ababwa," tiba di Agrabah dengan tuan rumah yang ramai, tetapi Jasmine marah apabila ayahnya, Sultan, membincangkan perkahwinannya dengan hanya Aladdin dan Jafar. Sebagai cara memohon maaf, Aladdin membawa Jasmine menaiki permaidani ajaib itu. Apabila dia menyimpulkan identiti sebenar dia, dia mendakwa bahawa dia hanya berpakaian seperti orang biasa untuk melarikan diri daripada tekanan kehidupan diraja. Selepas Aladdin membawa Jasmine pulang, pengawal istana menangkapnya atas arahan Jafar dan membuangnya, diikat di mulut dan membuang ke dalam laut. Genie muncul dan menyelamatkan nyawa Aladdin dengan kos permintaan keduanya. Aladdin kembali ke istana dan mendedahkan plot Jafar, mendorong Jafar untuk melarikan diri, tetapi tidak sebelum dia melihat lampu dan menentukan identiti sebenar Aladdin.

Mengetahui bahawa Aladdin dalam keadaan takut akan kehilangan Jasmine jika kebenaran terbongkar, dia mungkir janji dan enggan membebaskan Genie. Iago mencuri lampu, dan Jafar menjadi tuan baru Genie. Dia menggunakan dua hasrat pertamanya untuk menjadi Sultan dan ahli sihir yang paling berkuasa di dunia. Dia kemudian mendedahkan Aladdin, mengasingkan Abu, dan permaidani ke tanah terbiar menjadi beku. Mereka melarikan diri dan kembali ke Agrabah, di mana Jasmine cuba membantu Aladdin mencuri kembali lampu itu. Jafar menyedari dan mengalahkannya, Abu, dan permaidani dengan sihirnya sebelum berubah menjadi Ular yang sangat besar untuk memakan Aladdin. Aladdin mengajar Jafar kerana dia kurang berkuasa daripada Genie, memperdayakan dia untuk menggunakan hasrat terakhirnya untuk menjadi jin yang maha berkuasa. Kini terikat dengan lampu barunya, Jafar akhirnya terperangkap di dalam lampu, membawa Iago bersamanya sebagai akibat balasannya. Genie kemudiannya membuang lampu Jafar jauh ke padang pasir, menghalau Jafar dan Iago ke Gua Keajaiban selama 10,000 tahun.

Dengan Agrabah kembali normal, Genie menggalakkan Aladdin menggunakan hasrat ketiganya untuk mendapatkan kembali gelaran dirajanya dan secara sah mengahwini Jasmine. Aladdin sebaliknya memutuskan untuk menunaikan janjinya dan membebaskan Genie. Menyedari keluhuran Aladdin, Sultan mengubah undang-undang untuk membenarkan Jasmine berkahwin dengan sesiapa sahaja yang disukainya. Genie mengucapkan selamat tinggal kepada kumpulan itu dan pergi untuk meneroka dunia, manakala Aladdin dan Jasmine memulakan kehidupan baru mereka bersamanya.

Pelakon suara sunting

Watak Pelakon suara
Inggeris   Melayu  
Aladdin Scott Weinger Anuar Zain
Genie Robin Williams
Jafar Jonathan Freeman
Puteri Jasmine Linda Larkin (percakapan)
Lea Salonga (nyanyian)
Juwita Suwito
Abu Frank Welker
Iago Gilbert Gottfried
Sultan Douglas Seale
Razoul Jim Cummings
Pedagang menyanyi Bruce Adler

Sekuel sunting

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting