Aladdin and the King of Thieves

Aladdin and the King of Thieves (Aladdin dan Raja Pencuri) ialah suatu filem animasi Amerika Syarikat yang langsung ke video kedua untuk animasi Aladdin 1992 dan filem animasi "Return of Jaafar" tahun 1994. Ia menandakan berakhirnya siri filem Aladdin 1992.

Aladdin and the King of Thieves
PengarahTad Stones
PenulisMark McCorkle
Robert Schooley
Dihasilkan olehJeannine Roussel
Tad Stones
DibintangiScott Weinger
Robin Williams
John Rhys-Davies
Gilbert Gottfried
Linda Larkin
Jerry Orbach
Frank Welker
Diedarkan olehWalt Disney Studios Home Entertainment
Tarikh tayangan
13 Ogos 1996 (VHS)
18 Januari 2005 (DVD)
Masa tayangan
80 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris

Robin Williams kembali unuk mengisi suara jin selepas Disney meminta maaf atas pengunaan kemiripannya dalam promosi filem asal Aladdin(Wiliams percaya yang Disney telah melanggar terma dalam kontrak dengannya).Dan Castellaneta sebenarnya telah merakam semua dialog Jin untuk filem ini, sebagaimana yang telah dilakukanya dalam sequel yang sebelumnya kerana perbezaan Disney dengan Williams,rakaman ini tidak digunakan selepas Robin William bersertuju untuk memainkan semuala wataknya sebagi pengisi suara.

Filem ini memperolehi $186 juta, menjadikan ia filem animasi terus ke video keempat yang paling banyak memperolehi pendapatan kasar sepanjang masa.Pada 2005,filem ini telah di ulang-keluarkan sebagai DVD Edisi Istimewa ,dengan pengembalian semulan gambar digital dan bunyi yang dikawal semula. dvd telah dikembalikan Disney Vault bersama dengan dua filem dari siri sama pada January 2008.[1]

Filem ini diilhamkan daripada Kisah Alibaba dan 40 Penyamun dari hikayat seribu satu malam, dengan mengantikan Ali Baba kepada Aladin.

Rujukan sunting

  1. ^ "Out of Print Disney DVDs". UltimateDisney.com. Dicapai pada 24 September 2006.

Pautan luar sunting