Peranti bantuan ventrikel

(Dilencongkan dari Alat bantuan ventrikel)

Peranti pembantu ventrikal (VAD) juga dikenali sebagai ventrikel sistem atau membantu VAS) adalah sejenis pam mekanikal yang ditanam untuk membantu ventrikel jantung yang lemah (ruang pam utama jantung) untuk pam darah ke seluruh badan.

Peranti bantuan ventrikel
Peranti bantuan ventrikel kiri ("left ventricular assist device - LVAD") mengepam darah dari ventrikel kiri ke aorta, disambung pada unit kawalan dan pak bateri luar.
MedlinePlus007268

Peranti bantuan ventrikel ("ventricular assist device - VAD") ialah peranti peredaran darah mekanikal yang digunakan untuk menggantikan fungsi hati yang gagal secara sebahagian atau sepenuhnya. Sesetengah VAD adalah bertujuan untuk kegunaan jangka pendek, biasanya untuk pesakit yang sedang pulih daripada serangan jantung atau pembedahan jantung, manakala yang lain adalah bertujuan untuk kegunaan jangka panjang (beberapa bulan hingga ke beberapa tahun dan dalam beberapa kes untuk sepanjang hayat), biasanya bagi pesakit yang mengalami kegagalan jantung kongestif teruk.

Peranti bantuan ventrikel perlu jelas dibezakan daripada jantung buatan, yang direka untuk mengambil alih fungsi jantung sepenuhnya dan secara amnya memerlukan penyingkiran jantung asal pesakit.

Peranti pembantu ventrikal ini boleh digunakan sebagai bantuan untuk pemindahan, yang bermakna ia boleh membantu pesakit hidup sehingga jantung penderma bersedia untuk pemindahan. Pilihan ini mungkin tidak sesuai untuk orang-orang yang telah gagal membuat terapi perubatan dan yang dimasukkan ke hospital dengan peringkat akhir sistolik kegagalan jantung. Sebagai bantuan untuk pemindahan, peranti pembantu ventrikal membolehkan pesakit untuk dilepaskan ke persekitaran pesakit luar sementara menunggu pemindahan. Tanpa alat ini, terdapat risiko yang lebih tinggi semasa menunggu untuk pemindahan jantung.

Peranti pembantu ventrikal ini juga boleh digunakan sebagai terapi destinasi, yang merupakan alternatif kepada pemindahan jantung. Terapi destinasi menyediakan sokongan jangka panjang dalam pesakit yang tidak terpilih untuk pemindahan jantung. Apabila digunakan sebagai bantuan untuk pemindahan atau sebagai terapi destinasi, Peranti Pembantu Ventrikal menyediakan sokongan hemodinamik yang berkesan untuk mengekalkan atau meningkatkan fungsi organ lain, meningkatkan prestasi senaman dan membolehkan penyertaan dalam pemulihan jantung.

Peranti bantuan ventrikel direka untuk membantu sama ada ventrikel jantung kanan (RVAD) atau kiri (LVAD), atau kedua-dua sekali (BiVAD). Antara jenis ini digunakan bergantung terutamanya pada asas penyakit jantung dan rintangan arteri paru-paru yang menentukan beban pada ventrikel kanan.

Peranti bantuan ventrikel kiri adalah yang paling biasa digunakan, tetapi apabila rintangan arteri paru-paru adalah tinggi, bantuan ventrikel kanan mungkin diperlukan. Peranti bantuan ventrikel jangka panjang biasanya digunakan untuk membantu pesakit hidup dengan kualiti hidup yang baik semasa mereka menunggu pemindahan jantung (yang dikenali sebagai "jambatan bagi pemindahan"). Walau bagaimanapun, LVADs kadang-kadang digunakan sebagai terapi destinasi, bermakna mereka tidak akan menjalani pemindahan jantung, dan kadang-kadang sebagai jambatan untuk pemulihan.[1][2]

Fungsi Peranti Pembantu Ventrikal sunting

Peranti pembantu ventrikal tidak menggantikan jantung. Ia membantu jantung pesakit sendiri untuk mengepam darah ke seluruh badan, mengurangkan kerja-kerja ventrikel kiri. Darah mengalir dari ventrikel ke dalam pam. Peranti membantu ventrikel kiri menerima darah dari ventrikel kiri dan menyerahkannya kepada aorta. Ventrikel kanan membantu peranti menerima darah dari atrium sama ada kanan atau ventrikel kanan dan menyerahkannya kepada arteri paru-paru. Beberapa peranti pembantu ventrikal boleh melaksanakan fungsi sama ada peranti pembantu ventrikal kiri atau peranti pembantu ventrikal kanan, atau kedua-duanya.

Jenis-jenis Peranti Bantuan Ventrikel sunting

Peranti Bantuan Ventrikel terbahagi kepada dua jenis utama. Ia terdiri daripada Peranti Bantuan Ventrikel Kiri dan Peranti Bantuan Ventrikel Kanan. Jika kedua-dua peranti digunakan pada masa yang sama, ia dikenali sebagai Peranti Bantuan Biventrikel.

Fungsi sunting

Peranti Bantuan Ventrikel bukan untuk menggantikan fungsi jantung tetapi ia membantu jantung pesakit untuk mengepam darah ke seluruh badan sekaligus mengurangkan beban ventrikel.

Operasi sunting

Peranti bantuan ventrikel kiri (LVAD) sunting

  • LVAD adalah antara peranti bantuan ventrikel yang kerap digunakan.
  • Ia membantu ventrikel kiri untuk mengepam darah ke aorta.
  • Aorta adalah arteri utama yang membawa darah dari jantung yang kaya dengan oksigen.

Peranti bantuan ventrikel kanan (RVAD) sunting

  • RVAD selalunya digunakan sebagai sokongan jangka pendek untuk membantu ventrikel kanan sewaktu atau selepas pembedahan.
  • RVAD membantu ventrikel kanan mengepam darah yang kekurangan oksigen ke jantung melalui arteri peparu untuk menyerap oksigen.

Komponen sunting

Modul Kuasa sunting

Membekalkan kuasa ke skrin untuk menunjukkan pam berfungsi. Ia juga mengandungi bateri untuk menyokong jika bekalan kuasa terputus.

Pam sunting

Mengalirkan darah dari jantung ke seluruh badan. Pam ditempatkan dibawah kulit manakala tiub akan diletakkan ke jantung menembusi kulit pesakit.

Bateri sunting

Sebagai sokongan jika bekalan terputus

Pengecas bateri sunting

Untuk mengecas bateri yang digunakan untuk mengoperasikan peranti

Sistem Kawalan sunting

Untuk memastikan peranti berfungsi dengan baik

Mod sokongan sunting

Adalah sejenis system yang menyokong system utama jika berlaku kerosakan

Kelebihan sunting

  • Melancarkan aliran darah seseorang yang menghadapi masalah jantung disebabkan jantung yang lemah
  • Memberikan peluang kepada jantung supaya dapat berfungsi secara normal
  • Membantu melegakan beberapa gejala seperti sentiasa letih, sesak nafas, batuk atau buku lali bengkak
  • Mengekalkan atau meningkatkan fungsi organ yang lain
  • Meningkatkan prestasi senaman serta membolehkan perlibatan dalam permulihan jantung
  • Mengambil alih fungsi untuk mengepam darah dari sebelah kiri jantung yang gagal berfungsi dengan baik
  • Kebanyakan pesakit dapat melakukan aktiviti harian seperti biasa
  • Model alat bantuan ventrikular agak kecil dan berfungsi separuh senyap

Keburukan sunting

  • Pergerakan terhad
  • Alat bantuan ventrikular sebagai sokongan bukan sebagai gentian
  • Risiko terkena jangkitan
  • Memerlukan jagaan yang rapi
  • Tempoh hayat tidak lama

Sesuatu perkara yang dijangkakan dalam pembedahan sunting

Sebelum sunting

Sebelum mendapatkan alat bantuan ventricular, anda akan berada di hospital untuk penyediaan pembedahan. Kebanyakan pesakit akan berada di hospital untuk mendapatkan rawatan bagi kegagalan jantung. Pada waktu ini, pesakit akan didedahkan mengenai Peranti Bantuan Ventrikel (VAD) dan bagaimana untuk menggunakan VAD. Pesakit dan penjaga akan menghabiskan masa bersama pakar bedah, pakar kardiologi dan jururawat untuk mengetahui maklumat lengkap mengenai VAD. Antaranya ialah:

  • Bagaimana VAD berfungsi
  • Bagaimana cara yang selamat untuk mengendalikan VAD
  • Bagaimana untuk mentafsir dan bertindak balas terhadap penggera (peranti ini akan memberi amaran jika kuasa rendah atau tidak berfungsi dengan betul)
  • Bagaimana untuk memberi sokongan dalam kes kecemasan seperti kehilangan kuasa elektrik
  • Bagaimana pesakit perlu melakukan rutin harian dengan adanya VAD
  • Bagaimana VAD boleh menjejaskan perjalanan

Doktor akan memastikan keadaan pesakit cukup stabil untuk melakukan pembedahan. Jika badan pesakit terrlalu lemah, pesakit perlu mendapatkan makanan tambahan melalui tiub suapan sebelum pembedahan. Pesakit perlu menjalani ujian untuk memastikan pesakit sudah bersedia melakukan pembedahan. Antara ujian-ujian yang dilakukan ialah:

  • Ujian darah

Dilakukan untuk memeriksa keadaan hati dan buah pinggang pesakit Menguji tahap sel-sel darah dan bahan kimia

  • X-Ray

Mengambil gambaran struktur dalaman dada seperti jantung dan paru-paru. Ini dapat membantu doctor untuk melakukan persediaan awal

  • Elektrokardiogram (EKG)

Memeriksa keadaan jantung pesakit sebelum pembedahan Merekodkan aktiviti elektrik jantung

  • Echocardiography

Menggunakan gelombang bunyi untuk menwujudkan gambaran terperinci mengenai jantung Gema ini menunjukkan saiz dan bentuk jantung pesakit dan bagaimana keadaan kebuk dan injap jantung pesakit.


Semasa sunting

Pembedahan alat bantuan ventrikular biasanya akan mengambil masa antara 4 hingga 6 jam. Proses ini sama seperti pembedahan jantung yang lain. Sebelum pembedahan pesakit akan diberikan sejenis ubat yang akan membuatkan pesakit tidur supaya tidak merasai sebarang kesakitan. Tanda – tanda penting yang akan diperhatikan sepanjang pembedahan seperti degupan jantung, tekanan darah, tahap oksigen dan pernafasan. Satu tiub penafasan yang akan dimasukkan melalui kerongkong pesakit ke dalam paru – paru untuk disambungkan kepada ventilator (mesin yang menyokong pernafasan). Pakar bedah akan membuat potongan bawah pusat dada pesakit. Kemudian, akan memotong dada dan membuka tulang rusuk untuk mencapai jantung pesakit bagi memulakan pembedahan. Pesakit akan diberikan ubat untuk menghentikan jantung semasa pembedahan dilakukan. Sebuah mesin pintasan jantung – paru-paru akan memastikan darah yang mempunyai oksigen bergerak melalui badan pesakit semasa pembedahan dilakukan (sesetengah pembedahan ‘LVAD’ akan dilakukan tanpa menghentikan jantung dengan menggunakan mesin pintasan jantung – paru-paru ini). Apabila pakar bedah telah memasang alat bantuan ventrikular dengan betul, mesin jantung – paru-paru akan dimatikan dan alat bantuan vebtrikular akan mula bekerja. Peranti ini akan menyokong aliran darah dan mengambil alih fungsi mengepam darah untuk jantung.

Selepas sunting

Jika pesakit mempunyai penyakit jantung yang kritikal sebelum rawatan ‘VAD’, badan pesakit akan menjadi lemah dan paru – paru pesakit mungkin tidak berfungsi dengan baik. Oleh itu, pesakit masih memerlukan ventilator selama beberapa hari selepas pembedahan. Keadaan ini bergantung kepada keadaan pesakit itu sendiri. Apabila pesakit mula bangun daripada pembedahan ‘VAD’, pesakit akan berada di dalam unit penjagaan rapi (ICU). . Pesakit juga mungkin perlu memdapatkan makanan melalui tiub suapan. Pasakit akan diberikan tiub intravena (IV) untuk menyakurkan cecair dan makanan. Pesakit akan mempunyai tiub di dalam pundi kencing untuk mengalirkan air kencingdan satu lagi tiub untuk mengalirkan darah dan cecair dari dada dan jantung pesakit. Selepas beberapa hari, (bergantung kepada keadaan kesihatan pesakit) pesakitakan dipindahkan ke wad biasa. Jururawat yang berpengalaman dengan ‘VAD’ akan menjaga pesakit tersebut. Pesakit juga boleh mandi seperti biasa dan akan di ajar bagaimana hendak menjaga alat bantuan ventrikular semasa mandi. Di hospital, jururawat dan ahli terapi fizikal akan membantu pesakit untuk meningkatkan kekuatan fizikal secara berperingkat dengan melakukan pelbagai aktiviti.

Siapa yang memerlukan peranti pembantu ventrikal? sunting

Anda boleh mendapat manfaat daripada peranti pembantu ventrikal jika jantung anda tidak berfungsi dengan baik kerana penyakit jantung. Penyakit jantung boleh menghalang jantung anda daripada mengepam darah yang mencukupi untuk badan anda.

Peranti pembantu ventrikal boleh membantu menyokong jantung anda:

  • Semasa atau selepas pembedahan, sehingga jantung anda pulih.
  • Apabila sedang menunggu untuk pemindahan jantung.
  • Jika anda tidak layak untuk pemindahan jantung. (Peranti pembantu ventrikal boleh menjadi penyelesaian jangka panjang untuk membantu jantung anda bekerja lebih baik.)

Peranti pembantu ventrikal Jangka Pendek sunting

Peranti pembantu ventrikal boleh menyokong fungsi jantung dan aliran darah untuk masa yang singkat sebelum, semasa, dan / atau selepas pembedahan jantung sehingga jantung anda pulih. Doktor anda mungkin mengesyorkan peranti pembantu ventrikal jangka pendek jika anda mempunyai keadaan jantung yang teruk, seperti kegagalan jantung, aritmia ventrikular, atau kejutan kardiogenik. Anda juga mungkin menggunakan peranti pembantu ventrikal jika anda mempunyai kegagalan jantung dan doktor anda perlu lebih banyak masa untuk merancang rawatan anda.

Peranti pembantu ventrikal Jangka Panjang sunting

Jika anda mempunyai kegagalan jantung dan sedang menunggu pemindahan jantung, doktor anda mungkin mencadangkan peranti pembantu ventrikal. Jika ubat-ubatan kegagalan jantung tidak berfungsi dengan baik, peranti pembantu ventrikal boleh membuat anda hidup dan meningkatkan kualiti hidup anda sementara anda menunggu untuk jantung penderma. Jika anda tidak layak untuk pemindahan jantung, peranti pembantu ventrikal mungkin menjadi pilihan rawatan jangka panjang. Ia boleh meningkatkan kualiti hidup anda dan membolehkan anda untuk melakukan banyak aktiviti harian.


Risiko sunting

Peranti pembantu ventrikal melibatkan beberapa risiko yang serius. Risiko-risiko ini termasuk:

  • Darah beku
  • Pendarahan
  • Jangkitan
  • Kerosakan peranti
  • Kegagalan jantung kanan

Seperti mana-mana pembedahan melibatkan jantung, komplikasi kadang-kadang boleh membawa maut. Walau bagaimanapun, kadar survival untuk pembedahan peranti pembantu ventrikal telah meningkat sejak beberapa tahun lalu.

Darah beku sunting

Apabila darah anda datang dalam sesuatu yang bukan secara semula jadi dalam tubuh anda, ia cenderung untuk lebih beku daripada biasa. Darah beku boleh mengganggu aliran darah dan menyekat saluran darah ke organ-organ penting dalam badan, seperti otak. Darah beku boleh membawa kepada komplikasi yang serius seperti strok ataupun kematian. Oleh itu, anda mungkin perlu mengambil ubat-ubatan anticlotting selagi anda mempunyai peranti pembantu ventrikal.

Pendarahan sunting

Pembedahan untuk implan peranti pembantu ventrikal adalah kompleks, dan pendarahan boleh berlaku semasa dan selepas pembedahan. Ubat-ubatan anticlotting juga meningkatkan risiko pendarahan. Untuk mengimbangi ubat anticlotting dengan risiko pendarahan adalah sangat sukar. Pastikan untuk mengambil ubat anda seperti yang ditetapkan.

Jangkitan sunting

Dengan peranti pembantu ventrikal implan, pam dalam badan anda dilampirkan kepada sumber kekuatan luar badan anda. Dengan peranti pembantu ventrikal Transcutaneous, pam di luar badan anda diimplankan ke jantung anda. Bagi kedua-dua jenis peranti pembantu ventrikal, bahagian-bahagian dalam badan anda yang melekat pada bahagian luar badan anda melalui lubang atau lubang pada kulit. Lubang pada kulit meningkatkan risiko jangkitan bakteria. Dengan tiub tetap melalui kulit anda, risiko jangkitan adalah serius. Pasukan perubatan anda perlu melihat anda secara teliti jika anda mempunyai sebarang tanda-tanda jangkitan, seperti kesakitan di atas tapak peranti pembantu ventrikal, saliran cecair atau demam.

Kerosakan peranti sunting

Peranti pembantu ventrikal boleh rosak (tidak berfungsi dengan betul) dalam cara yang berbeza. Peranti pembantu ventrikal ini: • Mengepam tindakan mungkin tidak tepat • Kuasa mungkin gagal • Bahagian mungkin berhenti berfungsi dengan betul Peranti pembantu ventrikal aliran berterusan baru mungkin mengurangkan risiko kerosakan peranti.

Kegagalan Jantung sunting

Kegagalan jantung kanan bermakna ventrikel kanan jantung terlalu lemah untuk mengepam darah yang mencukupi untuk paru-paru. Keadaan ini boleh berlaku akibat daripada mendapat peranti pembantu ventrikal kiri, yang hanya menyokong ventrikel kiri. Darah pam peranti pembantu ventrikal kiri lebih banyak daripada ventrikel kiri anda yang lemah. Ini meletakkan lebih banyak tekanan pada ventrikel kanan mengepam jumlah yang sama darah. Ventrikel kanan mungkin terlalu lemah untuk dipadankan dengan keupayaan mengepam peranti pembantu ventrikal kiri ini. Oleh itu, anda mungkin memerlukan sokongan tambahan untuk ventrikel kanan anda. Biasanya, anda hanya perlu sokongan ini sehingga ventrikel kanan anda pulih atau sehingga anda mendapat pemindahan jantung. Ubat yang akan meningkatkan fungsi sebelah kanan jantung anda. Walau bagaimanapun, sesetengah orang memerlukan alat bantuan ventrikel kanan untuk sokongan jangka pendek ventrikel kanan.

Kesimpulan sunting

Peranti Bantuan Ventrikel dihasilkan untuk menyokong pesakit yang mempunyai masalah jantung untuk bertahan sehingga pembedahan gantian dilakukan. Alat ini membantu untuk mengalirkan darah ke seluruh bahagian tubuh badan dengan mengurangkan bebanan dari ventrikel. Peranti Bantuan Ventrikel terdiri dari beberapa komponen yang melangkapkan alat ini supaya dapat beroperasi dengan baik. Alat ini juga terbahagi kepada tiga jenis iaitu, Peranti Bantuan Ventrikel Kiri, Peranti Bantuan Ventrikel Kanan dan juga Peranti Bantian Biventrikel. Penjagaan alat ini harus dititikberatkan kerana ia melibatkan organ penting dalam badan kita. Pesakit haruslah mengikut langkah-langkah penggunaan dan penjagaan yang telah disarankan oleh doktor pakar.

Rujukan sunting

  1. ^ PMID 17079761 (PubMed)
    Petikan akan disiapkan secara automatik dalam beberapa minit. Lompat baris gilir atau kembangkan sendiri
  2. ^ First VentrAssist Heart Recovery Featured on National TV. ventracor.com, 19 October 2006.