Albert Kwok, atau nama sebenarnya Albert Kwok Fen Nam (Cina ringkas: 郭益南Cina tradisional: 郭益南pinyin: Guō Yì Nán; lahir 1921 di Kuching, Sarawak; meninggal pada 21 Januari 1944 di Petagas, Putatan, Sabah) merupakan seorang pemimpin pejuang perlawanan yang dikenali sebagai "Gerrila Kinabalu" semasa pendudukan Jepun di Borneo. Beliau dianggap sebagai pemula yang disebut "Pemberontakan Dua Puluh" dari 10 Oktober 1943.

Albert Kwok

Kehidupan awal sunting

Albert Kwok dilahirkan pada tahun 1921 di Kuching, Sarawak. Bapanya seorang doktor gigi. Pada akhir 1930-an, beliau tinggal sementara di China, di mana beliau mempelajari kaedah perubatan tradisional Cina. Beliau berlatih di Nanking, Hankow dan Canton ketika berkhidmat di bawah Kuomintang Chiang Kai-shek. Sumber lain mengatakan bahawa Kwok memperoleh kemahiran perubatan untuk merawat buasir di Penyelesaian Selat Pulau Pinang. Beliau kembali ke Borneo pada tahun 1940.

Kwok yang berusia 19 tahun berpindah ke Jesselton pada 15 Mei 1941 sebagai seorang doktor untuk bekerja. Amalannya sangat berjaya walaupun beliau terpaksa merawat pesakitnya dengan bekalan yang terhad kerana stok ubat mula menurun pada tahun-tahun awal Perang Dunia II. Keputusannya untuk mempertahankan dirinya terhadap pasukan pendudukan menjadi lebih jelas apabila orang Jepun menerbitkan dekri pada 13 Jun 1942 dengan teks berikut:

Biarkan orang Cina tidak lupa bahawa keputusan tunggal perintah Tertinggi Jepun sudah mencukupi agar mereka disita dan dibunuh.

Perjuangan untuk pembebasan sunting

Penubuhan "Gerila Kinabalu" sunting

Apabila orang Jepun tiba di Jesselton pada tahun 1943, seorang sahabat Kwok yang merupakan seorang ahli perniagaan Cina yang dikenali sebagai Lim Keng Fatt sudah berhubung dengan penghubung gerila Filipina, seorang Imam dari Sulu dengan nama Marajukim. Kwok mengembara bersama Imam ke Sulu dan belajar aktiviti gerakan rintangan di bawah arahan Leftenan Kolonel Filipina Alejandro Suarez di sana.[1]

Pada Mei 1943, Kwok kembali ke Jesselton dengan tekad yang tinggi untuk membebaskan Borneo Utara. Apabila beliau tiba di sana, dia mula-mula menghubungi "Persatuan Pertahanan Cina Luar Negara", dengan bantuannya yang diperolehi peralatan perubatan dan sumbangan wang tunai untuk sokongan rintangan di Sulu. Sekali lagi, pada bulan Jun 1943, beliau mengembara bersama Imam Marajukim ke Filipina. Melalui pengantaraan Suarez, beliau bertemu dengan wakil tentera Amerika Syarikat dan dilantik Leftenan pada 1 Julai 1943.

Kembali ke Borneo Utara, beliau bermula dari 21 September 1943 dengan penciptaan kumpulan pejuang yang terpisah di bawah kepimpinannya. Beliau memanggil gerakan itu di bawah nama "Gerila Kinabalu" atau juga dikenali sebagai "Pasukan Pertahanan Gerila".[2]

Pengurusan kanan kumpulan penentangannya terdiri daripada:

  • Hiew Syn Yong - Penolong Pegawai Daerah; dia mengambil arahan di bandar Jesselton
  • Charles Peter - Dahulu seorang pegawai kanan polis di Jesselton; beliau mengambil alih bersama dengan Subedar Dewa Singh, bekas rakan sekerja dari perkhidmatan polis, juga mengambil arahan di Jesselton
  • Kong Tze Phui - Mengarahkan kawasan Menggatal
  • Jules Stephens - Penolong bagi tanggungjawab organisasi keseluruhan

"Revolusi Dua Puluh" sunting

Sementara Kwok ditugaskan untuk mengembangkan lagi kumpulan perlawanannya, dia dapat mengetahui rancangan Jepun yang berpangkalan dari perkumpulan perisikan; mengikut mana 2,000 lelaki Cina muda akan dipaksa untuk perkhidmatan ketenteraan oleh tentera Jepun, bersama dengan wanita Cina muda yang akan digunakan untuk wanita penghibur tentera Jepun.[3] Kwok pada masa itu hanya mempunyai kira-kira 100 pejuang gerila untuk kumpulan rintangannya, dan boleh, lebih-lebih lagi, mengharapkan 200 lagi pejuang dari pelbagai kumpulan etnik pribumi Borneo Utara.

Pada malam 10 Oktober 1943 sebelum Hari Kebangsaan Cina, Kwok memutuskan untuk memulakan serangan mereka dipanggil sebagai "Pemberontakan Dua Puluh" dengan anggaran 300 pejuang gerila. Serangan yang mengakibatkan lebih daripada 60 tentera Jepun dibunuh terutamanya oleh serangan parang. Berikutan kejayaan, Kwok berjaya menguasai sementara Tuaran, Menggatal dan Jesselton. Namun begitu gerila tidak dilengkapi, tiga hari kemudian, penguatan tentera Jepun dari Kuching tiba dan memaksa mereka untuk berundur ke bukit Menggatal. Perjuangan berterusan selama lebih dua bulan dengan Jepun akhirnya memutuskan untuk mengubah taktik mereka dengan mengancam untuk melaksanakan 400 orang awam di Lembah Shantung jika kumpulan itu tidak menyerah diri.

Kematian sunting

Hukuman gantung di Petagas sunting

Kwok bersama beberapa pemimpin gerakan memutuskan untuk menyerahkan diri dan ditahan oleh orang Jepun tidak lama kemudian. Beliau mula-mula dipenjarakan di Batu Tiga dan kemudiannya, bersama-sama dengan 175 orang yang sebahagian besarnya tidak ada kaitan dengan pemberontakan tertakluk kepada perintah pelaksanaan oleh orang Jepun pada 21 Januari 1944 di Petagas.[4] Kwok bersama-sama dengan empat pemimpin lain - Charles Peter, Tsen Tsau Kong, Kong Tze Phui, Li Tet Phui - telah dilaksanakan dengan pemotongan kepala oleh katana, manakala orang lain dibunuh menggunakan mesingan atau bayonet.

Penghargaan sunting

 
Taman Peringatan Perang Petagas.

"Taman Peringatan Perang Petagas" di Putatan kemudian dibina sebagai peringatan bagi Albert Kwok bersama dengan mangsa hukuman gantung Jepun yang tidak bersalah.

Rujukan sunting

  1. ^ Tregonning, page 217/218
  2. ^ Evans, page 51 for more groups in Inanam, Tuaran, Kota Belud and Talibong.
  3. ^ Evans, page 52
  4. ^ Tregonning, page 219

Bibliografi sunting

Pautan luar sunting