Ali Din (drama)

(Dilencongkan dari Ali Din (drama TV))

Ali Din adalah sebuah drama bersiri yang ditayangkan di TV3. Drama ini diadaptasikan dari cerita dongeng aladin.

Ali Din
GenreDrama
Ditulis olehAzlina Pa Wan
PengarahRaja Ahmad Alauddin
Dibintangi oleh
Fazren Rafi
Ummi Nazeera
Hans Isaac
Vanida Imran
Lagu pembukaan"Takkan Ku Miliki" oleh Zubira
Negara asalMalaysia
BahasaMelayu
Bilangan episod20 Episod
Penerbitan
PenerbitHans Isaac
Tempoh siaranIsnin hingga Khamis, 4:30 petang (TV3)
8:30 malam (TV9)
Syarikat penerbitan
Tall Order Productions
Penyiaran
Saluran asalTV3 (Slot Lagenda)
Siaran asal23 Jun 2008 – 24 Julai 2008
Kronologi
Diikuti olehAkukah Tanggang

Sinopsis sunting

Ali Din mengisahkan tentang seorang remaja lelaki yang berusia 19 tahun bersama ibunya sesudah kematian bapanya, seorang kelasi kapal. Ibunya yang bekerja sebagai pembancuh minuman di pejabat sering menasihati anaknya mengenai nikmat hidup dan kesyukuran.

Untuk mendapatkan keselesaan hidup, Ali Din sanggup melakukan pelbagai pekerjaan termasuklah beberapa pekerjaan sampingan. Namun tanpa pengetahuannya, dia merupakan satu-satunya pewaris Sheikh Mahfuz, seorang jutawan yang sangat terkenal.

Semasa bekerja di sebuah hotel, dia bertemu dengan Puteri iaitu cucu tunggal kepada seorang jutawan berlian bernama Habib Musthafa. Puteri juga merupakan pewaris hotel tempatnya bekerja. Puteri pula dibesarkan oleh datuknya sesudah kematian ibunya di dalam kemalangan helikopter.

Kekayaan datuknya menyebabkan kehidupan Puteri terancam. Akibatnya dia tidak dibenarkan bergaul bebas seperti remaja lain. Sedangkan dia sangat mahukan kebebasan dalam hidupnya. Namun sejarah hidup Puteri yang pernah diculik beberapa kali ketika dia masih kecil menyebabkan keluargaya terpaksa menyekat kebebasan Puteri.

Akibatnya Puteri hanya membesar di dalam istana dan berkawan dengan orang gajinya saja hinggalah dia meningkat dewasa. Dalam masa yang sama, seorang kerabat Puteri turut menyimpan hasrat kepadanya. Namun Puteri enggan melayannya.

Pelakon sunting

Pautan luar sunting