Alice in Wonderland (filem 1951)

Alice in Wonderland (Alice di Alam Ajaib) ialah sebuah filem animasi keluaran Walt Disney, yang diadaptasi dari cerita karya Lewis Carroll yang berjudul Alice's Adventures in Wonderland dan Through the Looking-Glass. Animasi ini merupakan siri yang ke-13 dari siri Walt Disney Animated Classics. Filem ini mula ditayangkan di New York City dan London pada tarikh 26 Julai 1951, yang diedarkan oleh RKO Pictures. Pengisi suara Alice adalah Kathryn Beaumont (yang juga menyuarakan Wendy Darling dalam siri animasi berikutnya yang berjudul Peter Pan), dan Ed Wynn berperanan sebagai pengisi suara Mad Hatter dan Gerardo Luigi Jerry Colonna suara Mac Arnab. Filem yang diselia oleh Walt Disney, yang dikenal sebagai salah satu karya terbaik Disney studio dalam sejarah filem animasi, meskipun banyak kritikan yang tidak baik dari para pengkritik filem dari United Kingdom.

Alice in Wonderland
PengarahClyde Geronimi
Wilfred Jackson
Hamilton Luske
PenulisWinston Hibler
Ted Sears
Bill Peet
Erdman Penner
Joe Rinaldi
Milt Banta
William Cottrell
Dick Kelsey
Joe Grant
Dick Huemer
Del Connell
Tom Oreb
John Walbridge
Dihasilkan olehWalt Disney
DibintangiKathryn Beaumont
Ed Wynn
Richard Haydn
Sterling Holloway
Jerry Colonna
Verna Felton
J. Pat O'Malley
Bill Thompson
Heather Angel
Joseph Kearns
Larry Grey
Queenie Leonard
Dink Trout
Doris Lloyd
Jimmy MacDonald
The Mellomen
Don Barclay
Disunting olehLloyd L. Richardson
Muzik olehOliver Wallace
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehRKO Pictures
Tarikh tayangan
  • 26 Julai 1951 (1951-07-26) (United Kingdom)
  • 28 Julai 1951 (1951-07-28) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
75 menit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$3 juta atau pada pajakan £2,216,000.00 dan pada pajakan RM 12,530,500.00

Petak sunting

Di sebuah taman di Sungai Thames dan Kolaj daripada Christ Church dalam Oxford Bandar United Kingdom seorang gadis muda berusia sepuluh tahun bernama Alice Pleasance Liddell mendengar dengan terganggu oleh Kakak Alicenya, Mathilda Liddell, dia kakak kedua kepada Edith Mary Liddell pelajaran sejarah, dan mula berkhayal tentang dunia yang tidak masuk akal. Dia ternampak Arnab Putih yang lalu lalang dalam kot, yang mengadu lambat. Alice Pleasance Liddell mengikutinya ke dalam liang dan menjunam ke dalam lubang yang dalam. Apabila mendarat, dia mendapati dirinya menghadap pintu kecil, yang pemegangnya menasihati minum dari botol di atas meja berdekatan. Dia mengecil ke ketinggian yang sesuai, tetapi terlupa kunci di atas meja. Dia kemudian makan biskut yang menyebabkan dia membesar secara berlebihan. Geram dengan perubahan keadaan ini, dia mula menangis dan membanjiri bilik. Dia meneguk sekali lagi dari botol untuk mengecut semula, dan menunggang botol kosong melalui lubang kunci. Semasa Alice Pleasance Liddell terus mengikuti Arnab, dia bertemu dengan banyak watak, termasuk Tweedledum dan Tweedledee, yang menceritakan kisah "Yang Walrus dan yang Tukang kayu". Alice Pleasance Liddell menjejaki Arnab ke rumahnya, dia tersilap dia sebagai pembantu rumahnya, "Mary Ann", dan menghantarnya masuk untuk mengambil sarung tangannya. Semasa mencari sarung tangan, Alice menjumpai dan memakan kuih lain dan menjadi gergasi, terperangkap di dalam rumah. Beranggapan dia raksasa, Arnab meminta Dodo untuk membantu mengusirnya. Apabila Dodo memutuskan untuk membakar rumah itu, Alice Pleasance Liddell melarikan diri dengan memakan lobak merah dari taman Arnab, yang menyebabkan dia mengecut sehingga tiga inci tinggi.

Meneruskan mengikuti Arnab, Alice Pleasance Liddell bertemu dengan taman bunga bercakap yang pada mulanya mengalu-alukannya dengan lagu, tetapi kemudian menghalaunya, mempercayai bahawa manusia adalah sejenis rumpai. Alice kemudiannya bertemu seekor Caterpillar, yang menjadi marah kepada Alice Pleasance Liddell selepas dia meratapi saiznya yang kecil (yang sama dengan Caterpillar), selepas itu Caterpillar bertukar menjadi rama-rama dan terbang pergi. Sebelum pergi, Caterpillar menasihati Alice Pleasance Liddell untuk memakan sekeping cendawan dari sisi berbeza untuk mengubah saiznya. Selepas tempoh percubaan dan kesilapan, dia kembali ke ketinggian asalnya dan menyimpan kepingan yang tinggal di dalam poketnya. Di dalam hutan, Alice Pleasance Liddell tersepit di antara pelbagai laluan dan bertemu dengan Kucing Cheshire, yang mencadangkan untuk menyoal Mad Hatter atau March Hare untuk mengetahui lokasi Arnab, tetapi tidak membantu dalam memberikan arahan. Mengambil jalan sendiri, Alice Pleasance Liddell bertemu dengan kedua-duanya, bersama-sama dengan Dormouse, di tengah-tengah perayaan "belum lahir". The Hatter and the Hare meminta Alice Pleasance Liddell menjelaskan kesusahannya, yang Alice Pleasance Liddell cuba tetapi menjadi kecewa dengan gangguan dan logik yang tidak masuk akal mereka. Semasa dia bersiap untuk pergi, Arnab muncul dan Hatter cuba membaiki jam poketnya, yang mengakibatkan kemusnahannya. Alice Pleasance Liddell cuba mengikut Arnab selepas dia dikeluarkan dari premis itu, tetapi persekitarannya berubah sepenuhnya, menyebabkan dia tersesat di dalam hutan.

Kucing Cheshire muncul semula kepada Alice yang putus asa dan menawarkan laluan kepada Ratu Hati, satu-satunya yang boleh membawanya pulang. Di taman labirin Permaisuri, Alice Pleasance Liddell menyaksikan Permaisuri – yang dilayan oleh Arnab sebagai ketua dewan – menjatuhkan hukuman mati kepada bertiga bermain kad kerana mengecat merah pokok bunga mawar putih yang tersilap ditanam. Ratu menjemput Alice Pleasance Liddell yang enggan bermain menentangnya dalam perlawanan kroket, di mana flamingo hidup, pengawal kad, dan landak digunakan sebagai peralatan. Peralatan itu melancarkan permainan memihak kepada Ratu. Kucing itu muncul lagi dan memainkan helah pada Ratu, menetapkan Alice Pleasance Liddell untuk dibingkai. Sebelum Permaisuri boleh memerintahkan pelaksanaannya, Raja mencadangkan perbicaraan rasmi. Pada perbicaraan Alice Pleasance Liddell, Kucing itu menimbulkan lebih banyak huru-hara dengan meminta Alice Pleasance Liddell menunjukkan dia, menyebabkan salah seorang saksi – Dormouse – panik. Semasa Permaisuri memerintahkan hukuman mati Alice Pleasance Liddell, Alice Pleasance Liddell memakan cendawan menjadi besar, dan menakutkan mahkamah seketika. Walau bagaimanapun, kesan cendawan itu adalah jangka pendek, memaksa Alice melarikan diri melalui alam yang semakin merosot dengan orang ramai yang mengejar. Apabila Alice Pleasance Liddell sampai di pintu kecil yang ditemuinya, dia melihat dirinya tidur melalui lubang kunci. Alice Pleasance Liddell bangkit dari mimpinya, dan dia pulang ke rumah untuk minum teh bersama Kakaknya Mathilda Liddell kakak kedua Edith Marry Liddell.

Pada jam 4:50 PTG United Kingdom Waktu Standard waktu minum teh, 3:50 PG Waktu Piawai Australia dan 12:50 PG Waktu Piawai Malaysia masih tidur.

Pusingkan sunting

Pada 11 Mei 2021, telah diumumkan siri TV animasi CGI Alice's Wonderland Bakery akan dikeluarkan di Disney Junior pada 2022. Siri ini akan berpusat pada Alice, cicit perempuan heroin asal.

Versi Muka Depan sunting

  • R&B atau Rhythm and Blues Jhené Aiko dia penutup Dalam Dunia saya sendiri/Nasihat yang sangat bagus atau bahasa inggeris "In the World of My Own/Very good advice" komposer: David Foster album Kami Cinta Disney (album 2015)
  • Pada tahun 2016 Traci J Hines dia penutup Dalam Dunia saya sendir komposer: Adam Gubman album Alice .


Rujukan sunting

Pautan luar sunting