Aliran piroklastik

Aliran piroklastik (juga dikenali sebagai piroklastik kepadatan semasa atau awan piroklastik)[1] adalah arus gas panas dan jirim gunung berapi (secara kolektif dikenali sebagai tefra) yang bergerak jauh dari gunung berapi yang mencapai kelajuan sehingga 700 km/j (430 mph).[2] gas boleh mencapai suhu kira-kira 1,000 °C (1,830 °F).

Piroklastik mengalir menyapu turun rusuk gunung berapi Mayon, Filipina, pada tahun 1984

Aliran piroklastik adalah hasil yang biasa dan dahsyat dari letupan letupan tertentu; mereka biasanya menyentuh tanah dan menyedihkan bukit, atau menyebarkan secara mendadak di bawah graviti. Kelajuan mereka bergantung kepada kepadatan semasa, kadar keluaran gunung berapi, dan kecerunan cerun.

Asal-usul sunting

 
Batu dari Biskop tuf, tidak dikompres dengan pumis (di sebelah kiri); dimampatkan dengan fiamme (di sebelah kanan).

Perkataan pyroclast diperoleh dari bahasa Yunani πῦρ, bermaksud "fire", dan κλαστός, bermaksud "pecah". Nama untuk beberapa aliran piroklastik adalah nuée ardente (Perancis, "awan terbakar"); ini pertama kali digunakan untuk menggambarkan letusan 1902 yang meletus di Gunung Pelée Martinique.[3] In the dark, these pyroclastic flows glowed red.

Aliran piroklastik yang mengandungi perkadaran gas yang lebih tinggi ke batu dikenali sebagai "arus kepadatan piroklastik yang sepenuhnya cair" atau lonjakan piroklastik. Ketumpatan rendah kadang-kadang membolehkan mereka mengalir ke atas ciri-ciri topografi atau air yang lebih tinggi seperti rabung, bukit, sungai dan lautan. Mereka juga mungkin mengandungi stim, air dan batu kurang daripada 250 ° C (482 ° F); ini dipanggil "sejuk" berbanding dengan aliran lain, walaupun suhu masih tinggi. Lonjakan piroklastik sejuk boleh berlaku apabila letusan dari lekas di bawah tasik cetek atau laut. Barisan beberapa aras kepadatan piroklastik sepenuhnya cairkan; Sebagai contoh, semasa letusan Gunung Pelée pada tahun 1902, satu-satunya cair yang mencairkan sekarang adalah kota Saint-Pierre dan membunuh hampir 30,000 orang.[4]

Satu aliran piroklastik adalah sejenis graviti semasa; dalam kesusasteraan saintifik mereka kadang-kadang disingkatkan kepada PDC (ketumpatan piroklastik semasa).

Punca sunting

Berikut adalah beberapa mekanisme yang boleh menghasilkan aliran piroklastik:

  • Pancutan runtuh daripada letusan letusan dari letusan Plinian (mis. Pemusnahan Gunung Vesuvius terhadap Herculaneum dan Pompeii). Dalam letusan sedemikian, bahan yang dipancarkan dengan kuat dari bolong memanas udara sekitarnya dan campuran bergelora naik, melalui perolakan, untuk banyak kilometer. Sekiranya jet yang meletup tidak dapat memanaskan udara di sekeliling dengan secukupnya, arus konveksi tidak akan cukup kuat untuk membawa bumbung ke atas dan jatuh, mengalir di bahagian bawah gunung berapi.
  • Pancutan runtuh daripada letusan letusan yang berkaitan dengan letusan Vulkania (contohnya, gunung berapi Soufrière Hills Montserrat telah menghasilkan banyak aliran dan aliran piroklastik yang mematikan.) Gas dan projektor menghasilkan awan yang lebih padat daripada udara sekeliling dan menjadi aliran piroklastik.
  • Frothing di mulut bolong semasa aliran lava yang meletus. Ini boleh menyebabkan pengeluaran batu yang disebut ignimbrit. Ini berlaku semasa letusan Novarupta pada tahun 1912.
  • Kejatuhan graviti kubah lava atau tulang belakang, dengan aliran saliran seterusnya dan mengalir ke cerun curam (contohnya, gunung berapi Soufriere Hills Montserrat, yang menyebabkan sembilan belas kematian pada tahun 1997).
  • Ledakan arah (atau jet) apabila sebahagian gunung berapi runtuh atau meletup (mis. Letusan gunung St. Helens pada 18 Mei 1980). Ketika jarak dari gunung berapi bertambah, ini berubah dengan pantas menjadi arus graviti.

Rujukan sunting

  1. ^ Branney M.J. & Kokelaar, B.P. 2002, Pyroclastic Density Currents and the Sedimentation of Ignimbrites. Geological Society of London Memoir 27, 143pp.
  2. ^ Pyroclastic flows USGS
  3. ^ Lacroix, A. (1904) La Montagne Pelée et ses Eruptions, Paris, Masson (in French) From vol. 1, p. 38: After describing on p. 37 the eruption of a "dense, black cloud" (nuée noire), Lacroix coins the term nuée ardente : "Peu après l'éruption de ce que j'appellerai désormais la nuée ardente, un immense nuage de cendres couvrait l'ile tout entière, la saupoudrant d'une mince couche de débris volcaniques." (Shortly after the eruption of what I will call henceforth the dense, glowing cloud [nuée ardente], an immense cloud of cinders covered the entire island, sprinkling it with a thin layer of volcanic debris.)
  4. ^ Arthur N. Strahler (1972), Planet Earth: its physical systems through geological time
  • Sigurdson, Haraldur: Ensiklopedia gunung berapi. Akademik Tekan, 546-548. ISBN 0-12-643140-X.

Pautan luar sunting