Amala dan Kamala (kanak-kanak liar)

Amala ( s. 1918 – 21 September 1921 [1] ) dan Kamala (meninggal dunia 14 November 1929) meruapan dua orang "kanak-kanak liar " dari Bengal, India, yang didakwa dibesarkan oleh sekumpulan serigala .

Kisah mereka menarik perhatian dan perdebatan arus perdana. Bagaimanapun, akaun itu dilaporkan dan dipromosikan oleh hanya satu sumber, iaitu paderi yang mendakwa telah menemui gadis-gadis itu. Disebabkan ini, terdapat beberapa kontroversi mengenai kesahihan cerita tersebut. Pakar bedah Perancis Serge Aroles menyimpulkan dalam bukunya L'Enigme des enfants-loup ( Enigma of the Wolf-Children, 2007) bahawa cerita itu adalah rekaan.

Penampilan sunting

Pada tahun 1926, Joseph Amrito Lal Singh, rektor rumah anak yatim tempatan, menerbitkan satu akaun dalam The Statesman yang diterbitkan dari Kolkata mengatakan bahawa dua orang gadis itu diberikan kepadanya oleh seorang lelaki yang tinggal di dalam hutan berhampiran kampung Godamuri, di daerah itu dari Midnapore, barat Calcutta, dan gadis-gadis itu, apabila beliau mula-mula melihat mereka, tinggal dalam semacam sangkar berhampiran rumah. [2] Kemudian, beliau mendakwa bahawa beliau telah menyelamatkan gadis-gadis itu dari sarang serigala pada 9 Oktober 1920. Beliau menamakan kanak-kanak itu dan menulis pemerhatiannya tentang mereka dalam "diari" (terdiri daripada helaian kertas, ada yang bertarikh dan ada yang tidak bertarikh) selama hampir sepuluh tahun - yang, jika tepat, akan mewakili salah satu usaha dokementasi terbaik untuk pemerhatian dan pemuliharaan kanak-kanak liar. Catatan diari 17 Oktober 1920 menyatakan, “...ibu serigala, yang sifatnya sangat ganas dan kasih sayang yang sangat luhur. Ia mengejutkan saya dengan hairan. Saya hanya kagum memikirkan bahawa seekor haiwan mempunyai perasaan mulia yang melebihi manusia ... untuk memberikan semua cinta dan kasih sayang seorang ibu yang sayang dan ideal kepada makhluk-makhluk aneh ini." Kamala ketika itu berumur kira-kira lapan tahun, Amala kira-kira 18 bulan.

Tingkah laku dan rawatan sunting

Singh mendakwa dalam diarinya bahawa, di rumah anak yatim itu, dua orang gadis itu menunjukkan tingkah laku seperti serigala yang tipikal bagi kanak-kanak liar. Mereka tidak akan membiarkan diri mereka berpakaian, dicakar dan menggigit orang yang cuba memberi mereka makan, menolak makanan yang dimasak dan berjalan merangkak. Kedua-dua gadis itu mengalami kalus tebal pada tapak tangan dan lutut mereka kerana berjalan dengan merangkak. Gadis-gadis itu kebanyakannya aktif pada waktu malam, tidak suka cahaya matahari, dan boleh melihat dengan baik dalam gelap. Mereka juga mempamerkan deria bau yang tajam dan keupayaan untuk mendengar yang tinggi.

Gadis-gadis tersebut menikmati rasa daging mentah dan akan makan dari mangkuk di atas tanah. Mereka seolah-olah tidak sensitif kepada sejuk dan panas serta kelihatan tidak menunjukkan sebarang emosi manusia, selain ketakutan . Pada waktu malam mereka akan melolong seperti serigala, memanggil "keluarga" mereka. Mereka tidak bercakap.

Kes mereka turut dirujuk oleh pengarang Gereja Uniti Imelda Octavia Shanklin dalam bukunya pada 1929, What Are You?. [3]

Singh mendakwa bahawa beliau mengambil tugas yang sukar untuk cuba mengajar mereka tingkah laku manusia biasa. Amala meninggal dunia pada tahun 1921 akibat jangkitan buah pinggang dan dikebumikan di tanah perkuburan Gereja St. John, Midnapore . [4] Kamala menunjukkan tanda-tanda berkabung atas kematiannya. Selepas ini, Kamala menjadi lebih mudah didekati. Kamala akhirnya sebahagiannya dilatih di rumah dan terbiasa dengan manusia lain. Selepas bertahun-tahun bekerja keras, Kamala dapat berjalan tegak sedikit, walaupun tidak pernah mahir dan selalunya akan kembali merangkak apabila perlu pergi ke suatu tempat dengan cepat, dan belajar bercakap beberapa perkataan. Kamala meninggal dunia pada tahun 1929 akibat tuberkulosis.

Kontroversi sunting

Oleh kerana banyak versi yang berbeza, tiada satu pun daripada mereka yang dibuktikan oleh mana-mana saksi selain Singh sendiri, terdapat kontroversi yang agak besar mengenai kebenaran akaun itu. " Mitos " dibesarkan oleh serigala ialah konsep kuno Indo-Eropah ( kanak-kanak liar ) untuk menerangkan tingkah laku seperti haiwan kanak-kanak terbiar dengan kecacatan kongenital .

Rujukan sunting

  1. ^ Shih, Jun-Hao Rosalyn (2007–2008). "Daughters of the Wild: The Feral and Human Perspective" (PDF). Journal of the Undergraduate Writing Program (Columbia University) (PDF).
  2. ^ J. H. Hutton: "Wolf-Children" in Folklore, Transactions of the Folk-Lore Society, vol. 51, nr. 1, pages 9 to 31, William Glaisher Ltd., London, March 1940.
  3. ^ Shanklin, Imelda Octavia. What Are You? (1929) Unity Classic Library 2nd Edition. Unity Village, Missouri: Unity Books, 2004, 16. http://www.truthunity.net/books/imelda-shanklin/what-are-you-5-21
  4. ^ Candland, Douglas K. (1995-10-26). Feral Children and Clever Animals: Reflections on Human Nature (dalam bahasa Inggeris). Oxford University Press. ISBN 978-0-19-535614-4.

Sumber sunting

  • PJ Blumenthal: Kaspar Hausers Geschwister – Auf der Suche nach dem wilden Menschen (Deuticke, Vienna/Frankfurt, 2003,ISBN 3-216-30632-1 )

Pautan luar sunting