Amazake (Jepun: 甘酒, [amazake]) ialah sejenis minuman manis, rendah atau tidak beralkohol tradisional (bergantung kepada resipi) Jepun yang dibuat daripada beras. Amazake berasal dari zaman Kofun, dan disebutkan dalam Nihon Shoki. Ia adalah sebahagian daripada makanan Jepun tradisional yang dibuat menggunakan koji dan acuan koji Aspergillus oryzae (Jepun: , Hepburn: kōji) yang termasuk miso, kicap, dan sake.[1][2]

Secawan amazake.

Terdapat beberapa resipi untuk amazake yang telah digunakan selama beratus-ratus tahun. Dengan resipi yang popular, kōji ditambah untuk menyejukkan bijirin beras yang menyebabkan enzim memecah karbohidrat menjadi gula yang tidak bertapis. Apabila campuran terperam, rasa manis berkembang secara semula jadi.[3] Dengan resipi popular yang lain, sake kasu hanya dicampur dengan air, tetapi biasanya ditambah gula.[4] Amazake boleh digunakan sebagai pencuci mulut, makanan ringan, agen pemanis semulajadi, makanan bayi, kuah salad atau smoothie. Minuman tradisional (disiapkan dengan menggabungkan amazake dan air, dipanaskan dengan rempah, dan sering dihiasi dengan halia yang diparut halus) sangat popular dengan penjual jalanan, dan ia masih dihidangkan di tempat penginapan, rumah teh,[5] dan pada perayaan, banyak kuil Shinto menyediakan atau menjualnya pada Tahun Baru. Pada abad ke-20, versi segera menjadi tersedia.

Amazake dipercayai sangat berkhasiat. Ia mengandungi vitamin B1, B2, B6, asid folik, serat makanan, oligosakarida, sistein, arginine dan glutamin. Ia sering dianggap sebagai penyembuhan sakit mabuk di Jepun.[6] Di luar Jepun, ia sering dijual di kedai runcit Asia pada musim sejuk, dan sepanjang tahun, di kedai makanan semula jadi di A.S. dan Eropah, sebagai minuman dan pemanis semulajadi.

Minuman serupa termasuk jiuniang Cina, gamju Korea, dan cơm rượu Vietnam. Dalam pembuatan wain anggur, must - jus anggur yang manis, pekat, tak terperam - adalah produk yang sama.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Shurtleff, W.; Aoyagi. A. 1988. Amazake and Amazake Frozen Desserts. Lafayette, California: Soyfoods Center. 69 + [52] pp.
  2. ^ Shurtleff, W.; Aoyagi, A. 2012. History of Koji – Grains and/or Soybeans Enrobed in a Mold Culture (300 BCE to 2012). Lafayette, California. 660 pp. (1,560 refs, 142 historical illustrations and photos, free on the Web)
  3. ^ "Amazake-Sweet Ambrosia". Mitoku. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-09-27. Dicapai pada 23 January 2010.
  4. ^ "Amazake". About.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-16. Dicapai pada 23 January 2010.
  5. ^ "Amazake". About.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-16. Dicapai pada 23 January 2010.
  6. ^ "Restaurant Amazake in Hong Kong". www.diningcity.cn. DiningCity. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Disember 2014. Dicapai pada 30 Disember 2014. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)