Amaunet

(Dilencongkan dari Amunet)

Untuk watak Stargate, lihat Amaunet (Stargate). Untuk dewi Mesir barat, lihat Imentet.

Templat:Infobox Hieroglyphen

Dewi Amaunet (/ æməˌnɛt /; juga dieja Amonet atau Amaunet) ( aspek keperempuanan bagi Amun, juga dieja sebagai Amentet, Amentit, Imentet, Imentit, Amaunet, dan Ament) adalah seorang dewi asal dalam agama Mesir Purba. Dia adalah seorang ahli Ogdoad dan merupakan pasangan Dewa Amun.

Namanya, yang bermaksud "satu tersembunyi wanita", adalah semata-mata bentuk feminin nama Amun sendiri.[1] Terdapat kemungkinan bahawa dia tidak pernah menjadi dewa bebas, kerana sebutan pertama salah seorang daripada mereka adalah sepasang.

Oleh sekurang-kurangnya Dinasti Kedua Belas (c. 1991-1803 BC) dia dibayangi sebagai pasangan Amun dengan Mut, tetapi dia kekal dalam negara penting di rantau ini Thebes mana Amun disembah, dan dia dilihat sebagai pelindung firaun

Di Karnak, pusat kultus Amun-kanak, imam khusus untuk perkhidmatan Dewi Amaunet ini. dewi juga memainkan peranan dalam upacara diraja seperti perayaan Sed. Dewi Amaunet telah digambarkan sebagai seorang wanita memakai Red Crown dan membawa cokmar papyrus

Dalam teks lewat Karnak dia syncretized dengan neith, walaupun dia kekal sebagai dewa berbeza selewat tempoh Ptolemaic (323-30 SM)

Peradapan Mesir telah wujud lebih 3,000 tahun dan perkembangan ugama di Mesir kuno telah membantu mewujudkan banyak dewa dewi yang disembah bagi pelbagai sebab, dan pelbagai upacara keugamaan yang telah diamalkan pada masa tersebut.

Rujukan sunting

  • Encyclopedia of Goddesses and Heroines By PATRICIA MONAGHAN
  • Encyclopedia of Ancient Egypt, Revised Edition, 2002, 1991 Margaret R. Bunson, Facts On File, ISBN 0-8160-4563-1 (kulit keras)
  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Wilkinson tidak disediakan