Tubuh manusia

(Dilencongkan dari Anatomi manusia)

Tubuh manusia ialah struktur manusia. Ia terdiri daripada pelbagai jenis sel yang bersama-sama membentuk tisu dan seterusnya sistem organ. Mereka memastikan homeostasis dan daya maju didalam tubuh badanNya bangsa keturunan spesies manusia.

Tubuh manusia
Butiran
Pengenalpastian
nama bahasa Latincorpus humanum
MeSHD018594
TAA01.0.00.000
FMAFMA:20394
Terminologi anatomi

Ia terdiri daripada kepala, leher, batang (termasuk toraks dan abdomen), lengan dan tangan, dan kaki.

Kajian terhadap tubuh manusia melibatkan anatomi, fisiologi, histologi dan embriologi. Tubuh berbeza secara anatomi dengan cara yang diketahui. Fisiologi memberi tumpuan kepada sistem dan organ tubuh manusia dan fungsinya. Banyak sistem dan mekanisme berinteraksi untuk mengekalkan homeostasis, dengan tahap bahan yang selamat seperti gula dan oksigen dalam darah.

Badan ini dipelajari oleh profesional kesihatan, ahli fisiologi, ahli anatomi, dan seniman untuk membantu mereka dalam kerja mereka.

Komposisi sunting

 
Unsur-unsur tubuh manusia secara besar-besaran. Unsur jejak kurang daripada 1% digabungkan (dan masing-masing kurang daripada 0.1%).

Tubuh manusia terdiri daripada unsur-unsur termasuk hidrogen, oksigen, karbon, kalsium dan fosforus.[1] Unsur-unsur ini berada dalam triliunan sel dan komponen bukan sel tubuh.

Badan lelaki dewasa ialah kira-kira 60% air untuk kandungan air sebanyak 42 liter. Ini terdiri daripada kira-kira 19 liter cecair ekstraselular termasuk kira-kira 3.2 liter plasma darah dan kira-kira 8.4 liter cecair interstitial, dan kira-kira 23 liter cecair di dalam sel.[2] Kandungan, keasidan dan komposisi air di dalam dan di luar sel dikekalkan dengan teliti. Elektrolit utama dalam air di luar sel adalah natrium dan klorida, sedangkan di dalam sel itu adalah kalium dan fosfat lain.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ "Chemical Composition of the Human Body". About education. Dicapai pada 2 September 2016.
  2. ^ "Fluid Physiology". Anaesthesiamcq. Dicapai pada 2 September 2016.
  3. ^ Ganong's 2016.

Buku sunting

  • Ganong's Review of Medical Physiology. 2016. ISBN 978-0-07-182510-8.
  • Gray's anatomy: the anatomical basis of clinical practice. Editor-in-chief, Susan Standring (ed. 40th). London: Churchill Livingstone. 2008. ISBN 978-0-8089-2371-8.CS1 maint: others (link)

Pautan luar sunting