Andrew Espiritu (lahir 30 Julai 1969), lebih dikenali sebagai Andrew E., adalah artis rap, penerbit rakaman, CEO Dongalowreckords, pengarah Fedex WSC, Presiden Busana Dongalo, dan pelakon filem Filipina. Dia terkenal kerana single hit pertamanya dan filem Humanap Ng Ka Panget pada tahun 1991.

Andrew Espiritu
Nama lahirAndrew Espiritu
Berasal dariManila, Filipina
GenreRap/Rap pop, OPM, Bunyi Manila
PekerjaanPenyanyi rap, pelakon, pelawak
Tahun aktif1985–kini

Biografi sunting

Andrew E. juga dikenali sebagai Raja Rap kotor di Filipina (yang 'E' adalah singkatan daripada nama terkini, Espiritu). Andrew E buat pertama kali membuat persembahan sebagai seorang DJ (Disk Jokey) di kelab popular Euphoria. Dia memulakan kerjayanya pada Disember 1990 ketika ia menghasilkan single rakasa HIT "Humanap Ka ng Panget" ( "Lihat Untuk Seseorang Buruk"). Kombinasi daripada bercerita menarik gaya rap, tertahankan ketukan, nakal dan sering lucu lirik membuatnya popular & unik dalam budaya pop Filipina.

Kerjaya Andrew berkembang keluar saat dia mula membintangi filem komedi berdasarkan lagu. Beliau telah terbabit dengan lebih daripada 28 filem blockbuster.

Pada pertengahan 1990-an, Andrew E. Dongalo Wreckords ditubuhkan untuk tujuan mencari dan memproduksi Rap Filipina bakat baru. Satu popular kumpulan rap yang mendapat dimulainya dengan Dongalo adalah Salbakuta. Stupid Luv lagu mereka menjadi hit besar dan dibuat menjadi filem popular yang juga dibintangi Andrew.

Andrew E. menghabiskan beberapa waktu di Jepun pada akhir 1990-an, tampil di kelab-kelab dan akhirnya merilis sebuah lagu dalam Bahasa Jepun tentang petualangan seorang pelancong di Tokyo. Dia sekarang sudah berkahwin dan tinggal di Dongalo, Paranaque City (di mana syarikat rakaman itu bernama daripada) bersama isteri dan anaknya. Andrew juga merupakan seniman platinum bersertifikat mengingati bahawa ia telah memperoleh lebih daripada 13 album, masing-masing sekurang-kurangnya 3 kali platinum.

Dalam adegan rap filipina, Andrew telah banyak menyumbang dalam pertumbuhan dan populariti rap kotor, lebih jauh lagi dengan memperkenalkan pertandingan freestyle pertempuran bakal rapper yang memberikan suntikan di urusan rakaman.

Andrew telah terutama bekerja sama dengan [Sharon Cuneta]], Willie Revillame, Iwan Fals, Francis M., Carlos Agassi, Death Threat, Salbakuta, Dongalo seniman, Famous DJ's DJ Coki daripada Wowowee, Roy Tee Lacno, penyanyi dan pelakon seperti Donita Rose , Rika Peralejo. Andrew E. adalah Artis multi platinum platinum memiliki 20x kebangsaan (800.000 salinan atau 28 juta peso) Dia adalah pemilik Ferrari Spyder 360

Kehidupan peribadi sunting

Beliau berkahwin dengan Mylene Jeanne dari Pulau Boracay dan mempunyai seorang anak lelaki bernama Fordy dan anak perempuan bernama Jassley. Dia hidup bahagia bersama keluarganya.

Pautan luar sunting