Andrew Johnson (Jawi: ايندرو جونسن) ialah presiden Amerika Syarikat yang ke-17 dan menjawat pada 1865 hingga 1869. Berdasarkan konstitusi, Andrew Johnson yang menjawat sebagai Wakil Presiden dengan sendirinya menjadi presiden ketika Presiden Abraham Lincoln meninggal dunia dalam peristiwa pembunuhan.

Andrew Johnson
ايندرو جونسن
Presiden Amerika Syarikat Ke-17
Dalam jawatan
15 April 1865 – 4 Mac 1869
Naib PresidenTidak Ada
Didahului olehAbraham Lincoln
Digantikan olehUlysses S. Grant
Butiran peribadi
Lahir29 Disember 1808
Raleigh, North Carolina
Meninggal dunia31 Julai 1875
Greeneville, Tennessee
KerakyatanAmerika
Parti politikDemokrat hingga 1869 dan setelah 1869; terpilih sebagai Wakil Presiden pada tahun 1864 yang dicalonkan Partai Uni Nasional (National Union); tidak ada parti sekutu 1865-1869
PasanganEliza McCardle Johnson
Tandatangan

Masa kecil sunting

Andrew Johnson dilahirkan pada 29 Disember 1808. Orang tuanya miskin. Ayahnya seorang penjaga pintu di sebuah tempat penginapan, dan ibunya bekas pelayan di penginapan tersebut.

Andrew Johnson tidak pernah belajar di sekolah, tetapi mulai belajar sendiri pada usia yang masih muda. Ketika muda ia bekerja dengan seorang tukang jahit, dengan maksud untuk menjadi tukang jahit. Tetapi ia kemudian melarikan diri ke sebuah kota di Tennessee dan di tempat itu ia membuka sebuah toko penjahit pakaian.

Kerjaya politik sunting

Andrew Johnson mengahwini puteri tukang sepatu. Isterinya, yang berpendidikan baik, mendorong Andrew Johnson dalam usaha-usahanya untuk memerbaiki diri sendiri dengan belajar. Dengan segera ia berhasil mengumpulkan kecakapan- kecakapan dan nama baik di kaangan masyarakat sebagai warga terkemuka. Ia menaruh perhatian pada masalah-masalah kemasyarakatan dan pada akhirnya membawanya ke dunia politik. Ia menjadi anggota Dewan Kotapraja, kemudian menjabat seagai walikota, dan etelah itu wakil negara bahagian dan senator.

Pada usia 35 tahun ia menjadi anggota Kongres Amerika dan menjawatnya selama sepuluh tahun.Kemudian ia menjadi Gabernor Tennesse dan sesudah itu menadi senator selama lima tahun.

Masa presiden sunting

Pada 15 April 1865, setelah meninggal dunianya Presiden Lincoln kerana pembunuhan. Andrew Johnson diangkat menjadi presiden.

Selama masa jawatannya, dua amandemen ditambahkan dalam kongres Amerika. Amandemen yang ditambahkan adalah:

  1. Menghapuskan perbudakan di Amerika Serikat dan menetapkan orang-orang negro sebagai warga negara Amerika, dan melarang diskriminasi terhadap mereka. Undang-undang ini dikenal sebagai undang-undang Hak Sipil tahun 1866.
  2. Tidak ada negara bagian yang boleh mencabut jiwa, kebebasan atau harta bena seseorang tanpa melalui hukum yang berlaku.

Presiden Andrew Johnson adalah seorang anggota partai Demokrat, padahal Lincoln berasal dari Partai Republik. Ia tidak didampingi wakil presiden. Selama jabatannya, ia bertentangan keras dengan kongres, terutama anggota-anggota partai republik yang radikal. Golongan ini memegang peranan dalam memutuskan sebuah undang-undang, termasuk membatalkan veto seorang presiden. Untuk pertama kalinya dalam sejarah kongres berhasil membatalkan keputusan presiden mengenai sebuah undang-undang penting. Mereka berusaha untuk membatasi secara ketat kekuasaan presiden dengan menetapkan sejumlah rancangan undang-undang dan ketika Presiden Andrew Johnson mengabaikan salah satu peraturan itu dengan memecat Menteri Perangnya, pemeriksaan pelanggaran dikenakan terhadapnya dan ia diadili oleh senat, tetapi dibebaskan dari tuduhan dengan perbedahaan satu suara.

Pada 1869 Presiden Andrew Johnson meninggalkan Rumah Putih dan kembali ke negara bagian Tennessee.

Pada 1875, enam tahun setelah ia meninggalkan gedung putih, Andrew Johnson kembali ke Washington DC sebagai Senator. Ia meninggal dunia beberapa bulan kemudian pada tanggal 31 Julai 1875 setelah diserang penyakit lumpuh. Ia meninggalkan seorang isteri, tiga orang putera dan dua orang puteri.


Templat:Succession footnoteTemplat:Succession footnoteTemplat:Succession footnote
Didahului oleh
Thomas Dickens Arnold
Anggota DPR Amerika Serikat dari Distrik Kongresional Pertama Tennessee
1843–1853
Diikuti oleh:
Brookins Campbell
Didahului oleh
William B. Campbell
Gubernur Tennessee
1853–1857
Diikuti oleh:
Isham G. Harris
Didahului oleh
James C. Jones
Senator (Klas 1) Amerika Syarikat dari Tennessee
8 Oktober 18574 Mac 1862
Jabatan dilanjutkan John Bell, Alfred O. P. Nicholson
Diikuti oleh:
David T. Patterson (a)
Didahului oleh
Isham G. Harris
Gubernur Tennessee
1862 – 1865
Diikuti oleh:
E. H. East
Didahului oleh
Hannibal Hamlin
Calon Wakil Presiden Parti Republikan(b)
1864 (menang)
Diikuti oleh:
Schuyler Colfax (c)
Didahului oleh
Hannibal Hamlin
Wakil Presiden Amerika Syarikat
4 Maret 186515 April 1865
Diikuti oleh:
Schuyler Colfax (c)
Didahului oleh
Abraham Lincoln
Presiden Amerika Syarikat
15 April 18654 Mac 1869
Diikuti oleh:
Ulysses S. Grant
Didahului oleh
William Gannaway Brownlow
Senator (Klas 1) Amerika Syarikat dari Tennessee
4 Maret 187531 Julai 1875
Jabatan dilanjutkan Henry Cooper
Diikuti oleh:
David McKendree Key

Rujukan sunting

  • Buku Presiden - Presiden Amerika Serikat, diterbitkan oleh Dinas Penerangan dan Kebudayaan Amerika Serikat, Jakarta (2003)

Lihat juga: sunting