Angkatan Angkasa Rusia

Angkatan Angkasa Rusia (Bahasa Rusia: Космические войска России, tr. Kosmicheskie voyska Rossii, KV) adalah cabang Tentera Udara Rusia, yang memberikan peringatan aeroangkasa, kedaulatan udara dan ruang, dan perlindungan lain yang berkaitan untuk Rusia. Telah dibina semula berikutan penggabungan 1 Ogos 2015 antara Tentera Udara Rusia dan Angkatan Aeroangkasa Rusia setelah kumpulan perkhidmatan bebas dibubarkan pada tahun 2011. Angkatan Angkasa Rusia pada mulanya dibentuk pada 10 Ogos 1992, dan pembentukan pasukan Rusia Angkatan Bersenjata. Organisasi itu berkongsi kawalan Kosmodrom Baikonur dengan Agensi Angkasa Persekutuan Rusia. Ia juga mengendalikan Plesetsk dan Kosmodrom Svobodny. Namun Angkatan Luar Angkasa Rusia dibubarkan pada bulan Julai 1997 dan dimasukkan ke dalam Pasukan Peluru berpandu Strategik. Angkatan Luar Angkasa Rusia sekali lagi direformasi sebagai pasukan bebas pada 1 Jun 2001, di bawah penyusunan semula tentera. Namun, pada bulan Disember 2011, ia dibubarkan sekali lagi dan kali ini digantikan oleh Angkatan Pertahanan Aeroangkasa Rusia.

Angkatan Angkasa Rusia
Космические войска России
Kosmicheskie voyska Rossi
Ditubuhkan pada1992-1997-2001-2011-1 Ogos, 2015 hingga sekarang
NegaraPersekutuan Rusia
CawanganAngkatan Aeroangkasa Rusia
Tentera Udara Rusia
JenisTentera angkasa
PerananPeperangan angkasa
Nama samaranKV
KawatКосмические войска (Bahasa Melayu: Angkatan Angkasa)
14 минут до старта (Bahasa Melayu: 14 Minit Sebelum Bermula)
Peringatan4 Oktober (Hari Angkatan Angkasa)
Komander
Panglima Tertinggi Angkatan AngkasaAleksandr Golovko
Panglima Angkatan AeroangkasaSergei Surovikin
Panglima Tertinggi Tentera Udara RusiaSergey Dronov
Tanda kebesaran
Lambang sederhana
Lambang kecil
Bendera

Sejarah sunting

Pada tahun 1967, Pasukan Pertahanan Anti-Peluru berpandu dan Anti-Angkasa dibentuk (Bahasa Rusia: войска противоракетной и противокосмической обороны). Mereka disusun semula sebagai Unit Angkasa Kementerian Pertahanan pada tahun 1982. Pada tahun 1991, Kesatuan Soviet dipecah. Angkatan Bersenjata Persekutuan Rusia ditubuhkan pada 7 Mei 1992, memungkinkan pembentukan Angkatan Angkasa Rusia pada tahun itu pada 10 Ogos. Pada bulan Julai 1997 ,Angkatan Angkasa dibubarkan sebagai cabang perkhidmatan yang terpisah dan digabungkan dengan Pasukan Peluru berpandu Strategik bersama dengan Angkatan Pertahanan Rudal Angkasa, yang sebelumnya merupakan bagian dari Angkatan Pertahanan Udara Soviet. Pada pandangan beberapa pakar, ini adalah kesalahan yang menghalang tentera Rusia mengembangkan kemampuan berasaskan ruang angkasa. TV Awam Rusia mengatakan mengenai penggabungan:

Namun, lebih dari tiga tahun yang lalu, nampaknya seseorang, bahawa dengan tujuan untuk menjimatkan dana, akan lebih masuk akal untuk melucutkan kebebasan Angkatan Tentera dan menundukkan mereka ke Pasukan Peluru Berpandu Strategik - yang telah selesai. Dengan cara yang sama, pasukan pertahanan udara negara itu dijadikan tunduk kepada angkatan udara. Di bawah slogan "mengoptimumkan", tetapi, pada dasarnya, mengurangkan pasukan perwira angkatan bersenjata, Pasukan Angkasa Tentera hanya digabungkan dengan Pasukan Peluru Berpandu Strategik. Dengan cara ini, komando lelaki peluru berpandu tetap berada di tempat mereka hampir sepenuhnya dan hampir keseluruhan elit jurutera tentera tersebar dari pasukan angkasa. Pangkalan tentera juga musnah. Di bangunan markas Angkatan Angkasa Tentera di Dataran Kaluga [Kaluzhskaya ploshchad], kabel gentian optik yang sangat mahal yang diperlukan untuk berkomunikasi dengan kemudahan ruang angkasa dilarikan. Selepas itu, keputusan ini dianggap salah.


Angkatan Angkasa Rusia dilahirkan semula secara rasmi pada 1 Jun 2001, sebagai bahagian bebas tentera Rusia. Mereka kembali merdeka di bawah salah satu daripada banyak rancangan penyusunan semula tentera pada pertengahan 1990-an. Kolonel Jeneral Anatoly Perminov dilantik untuk memimpin Angkatan Angkasa Baru. Dia digantikan oleh Jeneral Vladimir Popovkin pada tahun 2004 dan Jeneral Oleg Ostapenko pada tahun 2008 sehingga pembubaran pada tahun 2011.

Struktur sunting

Tugas utama Angkatan Angkasa Rusia ialah memberitahu ketua-ketua politik atasan dan komander ketenteraan tentang serangan peluru berpandu secepat mungkin, pertahanan peluru berpandu balistik, dan penghasilan, pengoperasian, penyelengaraan serta pengawalan kenderaan angkasa di orbit, seperti satelit risikan Persona. Sebagai contoh, Angkatan Angkasa mengendalikan sistem kedudukan global GLONASS; komander angkatan angkasa Kolonel Jeneral, Vladimir Popovkin berkata pada Januari 2006 bahawa 18 satelit GLONASS akan berada di orbit menjelang 2008. Pada Oktober 2010, sistem tersebut beroperasi dengan sepenuhnya.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting