Animate (peruncit)

Animate Ltd. (Jepun: 株式会社アニメイト, Hepburn: Kabushiki gaisha Animeito) adalah salah sebuah syarikat peruncit yang merupakan sebahagian daripada MOVIC. Animate merupakan peruncit produk anime, permainan video dan manga yang terbesar di Jepun. Kedai Animate yang pertama terletak di Ikebukuro, Tokyo.

animate Ltd.
株式会社アニメイト
Jenis/bentuk sahPerniagaan, anime shop Sunting ini di Wikidata
IndustriRetail
Ditubuhkan1983
Ibu pejabatTokyo, Japan
Kawasan perkhidmatanJapan
Taiwan
Thailand
China
Republic of Korea
Tapak webOfficial website
Facebook: animate.japan Twitter: animateinfo Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Kedai Animate yang utama di Ikebukuro.
Ibu pejabat Animate
Animate Taipei

Bilangan kedai peruncit sunting

Setakat ini, terdapat 117 kedai Animate di Jepun, empat di tanah besar China (Beijing, Shanghai, Nanjing dan Chengdu), dua di Taiwan (Taipei dan Taichung), dua di Thailand (Bangkok dan Rangsit) dan satu di Seoul, Korea Selatan. [1]

Kedai dalam talian sunting

Animate mempunyai dua kedai dalam talian: Kedai Dalam Talian Animate, yang telah aktif sejak 2005, [2] dan Animate International. [3]

Bekas kedai sunting

Anak syarikat sunting

  • Animate Film (アニメイトフィルム): Sebuah studio animasi.
  • Libre Publishing (リブレ出版株式会社): Asalnya sebahagian daripada Biblos Co., Ltd. (株式会社ビブロス) Berikutan syarikat Biblos jatuh muflis pada 5 April tahun 2006, (yang merupakan hasil daripada rantaian muflis yang dimulakan oleh syarikat induknya Hekitensha (碧天舎)), [5] Animate, MOVIC, dan Frontier Works Inc. telah membiayai syarikat itu yang membenarkan Biblos Co. Ltd., untuk meneruskan operasi. Pada 1 Mei 2006, syarikat itu dinamakan semula sebagai Libre Publishing dan menjadi anak syarikat Animate Ltd. [6] Walau bagaimanapun, syarikat itu masih didaftarkan seperti yang ditubuhkan pada 28 Disember 2000.
  • Animate Oversea Co., Ltd. (安利美特股份有限公司): Sebuah usaha sama animate Ltd., Kadokawa Taiwan Corporation dan Nongxueshe (kemudian United Distribution Co.). Syarikat itu bertindak sebagai pengendali cawangan Animate di Taiwan dan Hong Kong. Pada tahun 2000, kedai luar negara pertama telah ditubuhkan di Ximending, Taipei. [7]
  • Animate Shanghai Co.,LTD. (魅特(上海)商贸有限公司): Ditubuhkan pada Mei 2011.
  • platform beli-belah dalam talian Animate China(animate中国線上購物平台): Sebuah kedai dalam talian Tmall yang dikendalikan oleh animate Shanghai Co.,LTD., ditubuhkan pada 2012-01-06.
  • Animate North AMERICA, Ltd.: Anak syarikat Amerika Utara.
  • acos co.,ltd. (株式会社アコス): Anak syarikat khusus dalam pakaian.
  • Kostum Animate ACOS kan (ACOS アニメイトコスチューム館): Rangkaian kedai pakaian oleh acos co.,ltd.
  • Kedai Dalam Talian ACOS (ACOSオンラインショップ): Sebuah kedai dalam talian untuk acos co.,ltd.
  • Japan Manga Alliance CO., LTD. (株式会社ジャパン マンガ アラインス): Ia adalah usaha sama animate Ltd., Kadokawa Corporation, Kodansha, Shueisha, Shogakukan, ditubuhkan pada 2015-09. Syarikat itu telah diperbadankan di Bangkok, Thailand pada musim luruh 2015. [8] Syarikat itu bertindak sebagai pengendali cawangan Animate di Bangkok.
  • AnimateJMA Co.,Ltd: Ditubuhkan pada 2015-09-28 sebagai anak syarikat 100% Japan Manga Alliance. Kedai Animate pertama di bawah syarikat itu dibuka pada 2016-02-06 di Pusat MBK (Mahboonkrong) di Bangkok sebagai kedai animasi Bangkok (アニメイト バンコク店). [9] [10]
  • Animate-GyaO Corporation (株式会社アニメイトギャオ)/Kedai Buku animasi (アニメイトブックストア): Sebuah kedai buku elektronik.
  • Kedai Dalam Talian Animate USA: Sebuah kedai dalam talian untuk pasaran Amerika Syarikat untuk Animate North AMERICA, Ltd., ditubuhkan pada Jan 2013. [11] Kedai dalam talian telah ditutup pada 2016-02-29, dan dibuka semula pada 2018-07-14.

Syarikat kumpulan sunting

  • Movic Co. Ltd. (株式会社ムービック)
  • Perkhidmatan Promosi Movic (株式会社ムービックプロモートサービス)
  • Marine ENTERTAINMENT Inc. (株式会社マリン・エンタテインメント)
  • kod (株式会社コアデ): Nama syarikat itu diperoleh daripada slogannya sendiri 'Code Anime Design'.
  • Frontier Works Inc. (株式会社フロンティアワークス)
  • ANIBRO Ltd. (株式会社アニブロ): Pada 23 Januari 2008, syarikat saingan Animate, Broccoli, mengumumkan bahawa mereka bekerjasama dengan Animate dan membuat syarikat baharu "AniBro", dengan Animate memegang 70% daripada syarikat itu, manakala Brokoli memegang 30%. Presiden syarikat itu akan menjadi Ketua Pegawai Eksekutif Animate, walaupun beliau akan terus menguruskan Animate bersama AniBro. AniBro merancang untuk mengembangkan menggunakan jenama AniBro ke banyak tempat di Jepun. [12]
  • SHOSEN (株式会社書泉): Menjadi sebahagian daripada animate Ltd. pada 29-06-2011. [13]

Bekas anak syarikat sunting

  • Wanwan plus (ワンワンプラス): Ditubuhkan pada 2004, dan kemudiannya ditutup.
  • Chikyuu ya (ちきゅーや): Dikendalikan oleh animate sejak 2008, dan kemudiannya ditutup pada 2014-12-22.
  • kod (株式会社コアデ) Cawangan Rakuten : Ditubuhkan pada 2010-12-01, dan kemudiannya ditutup pada 2013.

Pemasaran sunting

Meito Anisawa (Jepun: 兄沢 命斗, Hepburn: Anisawa Meito) merupakan maskot untuk syarikat Animate. Nama timangan Meito adalah Anime Tenchō (Jepun: アニメ店長) yang bermaksud "pengurus Anime". Reka bentuk wataknya menggambarkan dia sebagai seorang lelaki gagah yang mempunyai rambuk bercacak, memakai baju seragam pekerja kedai Animate. Watak ini gigih mempromosi produk yang dijual di kedai Animate. Sebuah animasi video pendek (OVA) berdasarkan watak Meito ini telah dihasilkan oleh syarikat produksi Gainax dan dikeluarkan pada tahun 2002. Satu lagi OVA telah dikeluarkan pada tahun 2010. Projek animasi yang menggabungkan "Anime Tencho" ini dengan Projek Touhou juga telah dihasilkan oleh ufotable dan disiarkan pada 20 November 2010, di Animate Anime Matsuri Ichioshi Bishojo sempena ulang tahun ke-10 watak maskot Animate.[14] Meito juga telah muncul di dalam pelbagai rancangan anime seperti Lucky Star dan permainan video seperti Disgaea 4 dan Touch My Katamari.[15] Meito telah disuara latar oleh Tomokazu Seki dalam siri Lucky star. Lex Lang merupakan suara latarnya untuk dub Bahasa Inggeris siri Lucky Star.[16]

Rujukan sunting

  1. ^ "アニメイト全国店舗一覧 - アニメイト".
  2. ^ "About animate".
  3. ^ "Japan's Largest Anime Store Opens Up To International Shoppers, But There's A Catch". Forbes.
  4. ^ "Facebook". Facebook.
  5. ^ CPM license dispute
  6. ^ Demars, Anne (2008). "Les éditeurs de boys love". Dalam Brient, Hervé (penyunting). Homosexualité et manga : le yaoi. Manga: 10000 images (dalam bahasa Perancis). Editions H. m/s. 12–16. ISBN 978-2-9531781-0-4.
  7. ^ "安利美特股份有限公司 公司簡介" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada December 20, 2016. Dicapai pada December 2, 2016.
  8. ^ "本物の日マンガをそま世界MANGAとして拡げる ジャパン マンガ アラインス 設立のお知らせ" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada February 21, 2016. Dicapai pada April 26, 2017.
  9. ^ "ジャパンマンガアライアンス(JMA)プロジェクト第一弾「アニメイトバンコク店」2月6日(土)グランドオープン". Diarkibkan daripada yang asal pada April 29, 2017. Dicapai pada April 26, 2017.
  10. ^ "アニメイトバンコク店がオープンしました!". Diarkibkan daripada yang asal pada July 9, 2017. Dicapai pada April 26, 2017.
  11. ^ Animate's North American Branch Opens Online Shop
  12. ^ 株式会社アニメイトとの資本・業務提携及び合弁会社設立に関するお知らせ (PDF) (dalam bahasa Jepun). Broccoli. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada July 16, 2011. Dicapai pada January 26, 2008.
  13. ^ "書泉、十字屋、秋葉原は うつろう".
  14. ^ Anime Tenchou x Touhou, Railgun Promos Streamed (Updated)
  15. ^ Anime Tenchō Makes Cameo in Touch My Katamari Game
  16. ^ "Lucky Star (TV)". Anime News Network. Dicapai pada September 4, 2021.

Pautan luar sunting