Anime dan manga kanak-kanak

Kodomomuke manga (Jepun: 子供向け漫画) dan Kodomomuke anime (Jepun: 子供向けアニメ) ialah istilah bahasa Jepun yang membawa maksud "manga yang ditujukan kepada kanak-kanak" dan "animasi yang ditujukan kepada kanak-kanak". Istilah ini memaksudkan genre komik (manga) dan kartun (anime) buatan Jepun yang ditujukan kepada audiens yang lebih muda berbanding bahan-bahan "shonen" dan "shojo". Namun begitu, untuk kebanyakan peminat media ini yang bukan berbangsa Jepun, nama ini dipendekkan menjadi "Kodomo".

Pokémon salah satu karya berunsur kodomo

Karya-karya Kodomo terkenal kerana cerita-cerita yang biasanya (dan secara terselindung) banyak berunsur moral dan mengajar kanak-kanak agar menjadi orang yang baik dan berhati murni.



Sejarah Manga Kodomo bermula pada akhir abad ke-19 dengan penghasilan manga pendek, panjangnya lebih kurang 15 halaman, dicetak di majalah. Manga pendek ini diciptakan sebagai sebahagian daripada usaha era Meiji untuk mendorong literasi di kalangan remaja Jepun. Tonggak utama populariti anime adalah penciptaan Astro Boy oleh Osamu Tezuka, yang sering dianggap sebagai bapa anime. [2] Kodomo anime dan manga boleh dibahagikan kepada empat kategori. Kategori pertama terdiri daripada adaptasi anime dan manga dari kisah Barat, seperti World Masterpiece Theatre. Sebilangan besar dari mereka adalah siri TV. Walaupun popular, mereka kurang mewakili anime tradisional Jepun. Sebaliknya, mereka menjadi model kartun klasik Amerika atau Soviet. Kategori kedua terdiri daripada penyesuaian media Jepun dan karya asli. Mereka menggunakan lelucon linguistik, berisi rujukan kepada masyarakat Jepun, dan mungkin lebih sukar untuk dimengerti oleh penonton bukan Jepun. Mereka serupa dengan animasi Amerika. Contohnya ialah Doraemon. Kategori ketiga, yang dikenali sebagai joji-muke (女 児 向 け) [3] terdiri daripada manga dan anime yang ditujukan untuk gadis-gadis muda, seperti Hello Kitty. Kategori keempat, yang lebih dekat dengan shōnen, mempunyai hubungan dengan permainan video dan francais mainan yang popular, dan mempunyai kejayaan komersial yang paling besar. [4] Majalah manga Kodomo seperti CoroCoro Comic dan Comic BomBom terutama menyasarkan budak lelaki, terutama yang berada di sekolah rendah, walaupun beberapa, seperti Pucchigumi, mensasarkan gadis-gadis muda. Manga kodomo yang popular sering diadaptasi menjadi anime dan disertai dengan banyak barang dagangan.

Anugerah Anugerah Shogakukan Manga tahunan dan Anugerah Manga Kodansha masing-masing merangkumi kategori untuk manga kodomo. [5] [6] Yang pertama memasukkan kategori untuk kodomo manga pada tahun 1981.

Contoh-contoh karya "kodomo" sunting

  • Doraemon: Mengenai seorang budak lelaki dan robot berbentuk kucing dari zaman akan datang yang tiba untuk mengawasi budak tersebut.
  • Astro Boy: Mengenai pengembaraan budak robot.
  • Soreike! Anpanman: Mengenai wira yang kepalanya diperbuat daripada roti bersama kawan-kawannya yang juga berbentuk makanan.
  • Hamtaro: Mengenai sekawan hamster dan tuan punya masing-masing.
  • Pokémon: Mengenai seorang budak dan usahanya mengumpul semua benda hidup bernama Pokémon.
  • Zenmai Zamurai: Mengenai seorang bekas penyamun menjadi samurai yang memantau desanya untuk melakukan kerja amal dengan pedang Dangonya.

Karya-karya seperti Ojamajo Doremi, Pretty Cure, dan Onegai My Melody merupakan siri gadis sihir yang boleh digolongkan sebagai bahan "kodomo".

Karya-karya lain yang juga boleh dikelaskan sebagai "kodomo" merupakan judul-judul shonen seperti Keroro, Bobobo-bo Bo-bobo, Sonic X, dan Pokémon.