Anjing pemburu Kriti

baka anjing dari Greece
(Dilencongkan dari Anjing pemburu Crete)

Anjing pemburu Kriti[a] ialah satu baka anjing dari pulau Kriti, di Greece.[1] Anjing pemburu Kriti diiktiraf di Greece dan di Jerman.[2] Baka ini juga dianggap sebagai baka anjing Eropah tertua sejak mungkin sebelum tahun 3200 SM dan zaman Neolitik.[3][4]

Anjing pemburu Kriti
Nama lainKressa kyon
Nama ringkas"Ntopio"
Negara asalGreece
Trait
Berat 15–22 kg (33–49 lb)
Tinggi Jantan 52–60 cm (20–24 in)
Betina 50–58 cm (20–23 in)
Bulu pendek, licin, keras, rata
Warna padu, berwarna-warni, atau triwarna
Jangka hayat purata 14 tahun atau lebih
Anjing (Canis lupus familiaris)

Perihal sunting

Penampilan sunting

 
Anjing pemburu Kriti dalam Pertunjukan Antarabangsa Athens, Oktober 1997

Anjing pemburu Kriti ialah anjing langsing, dengan tubuh antara anjing pemburu bau dengan anjing pemburu penglihatan, khususnya ringan pada kakinya (yang bujur dan bukan mirip kucing), dan dengan loin kuat, yang disesuaikan khusus untuk refleks pantas dan kelajuan tinggi di atas rupa bumi berbahaya dan berbatu. Kepalanya berbentuk baji, memanjang, dan kering, dengan telinga mencucuk dan sangat mudah alih yang terlipat ke arah belakang. Ekornya ialah ciri utama baka yang panjang dan melengkung ke atas dan membentuk gelang longgar atau ketat dan dilitupi dengan berusan bulu lebih panjang di bawahnya.

Anjing ini lebih panjang sedikit daripada ketinggiannya, dengan penyudutan sederhana, tungkai dan otot langsing. Loin adalah langsing namun berkuasa dan terdapat kelim, dengan titik tulang pinggul yang sedikit menonjol. Baka ini mempunyai keseimbangan antara ciri kepantasan dengan stamina dengan pengakuran yang merupakan kompromi yang menghasilkan ketangkasan hebat.

Baka ini dapat berwarna putih metah, krim, pasir, perang kekuning-kuningan, kelabu, hitam, atau brindle, dwiwarna, atau triwarna.

Jantan baka ini dapat berukuran setinggi 21–23 inci (53–58 cm) (toleransi 2 cm (0.79 in)) dan betina setinggi 20–22.8 inci (51–58 cm) (toleransi 2 cm (0.79 in)). Berat untuk jantan dapat berkisar dalam julat 35–49 paun (16–22 kg) dan berat betina pula sebaik-baiknya 31–44 paun (14–20 kg).[5]

Perangai sunting

Anjing pemburu Kriti menggunakan kedua-dua penglihatan dan bau semasa berburu dan mempunyai kecenderungan tertentu untuk merasa bau udara atau tanah, malah dapat menghisapnya daripada kerikil dan batu. Apabila ia menderia mangsa, ekornya bergerak dalam gaya bulatan dan anjing berkenaan menjadi kaku, sejurus sebelum memulakan pengejaran.

Sejarah sunting

Asal usul purba baka primitif jarang ini bertarikh ke waktu sebelum sejarah bertulis. Menurut Kelab Anjing Pemburu Kriti, baka ini dikaitkan dalam DNA-nya dan ciri-cirinya dengan anjing pemburu yang diwakili dalam karya seni purba yang ditemukan oleh ahli arkeologi di petempatan prasejarah di Kriti. Leluhur kepada anjing pemburu ini sejelasnya digambarkan pada batu meterai Minoa, pada peralatan seramik dan logam, objek hiasan, dalam arca dan pada fresko yang kini ditempatkan di Muzium Arkeologi Heraklion.[6]

Lihat juga sunting

Catatan sunting

  1. ^ Jawi: انجيڠ ڤمبورو کريتي; Yunani: κρητικός λαγωνικός; κρητικός ιχνηλάτης, rumi: kritikós lagonikós; kritikós ichnilátis; bahasa Inggeris: Cretan hound

Rujukan sunting

  1. ^ Pashley, R. Travels in Crete (Inggeris), hlm. 33, jil. 1, J. Murray, 1837.
  2. ^ Der VDH erkennt vier neue Rassen national an (Jerman). VDH.
  3. ^ "Meet the Cretan". National Purebred Dog Day (dalam bahasa Inggeris). 15 Disember 2021. Dicapai pada 29 Mac 2024.
  4. ^ Grano, Mauro (2020). "The Cretan hound and the Karpathian hound: two breeds compared. Historical, morphological and osteological considerations". Naturalista Siciliano (dalam bahasa Inggeris). IV (XLIV): 161–168. Dicapai pada 29 Mac 2024.
  5. ^ Anetakis, Nikos. "Cretan Hound Breed Standard". Cretan Hound Club of Greece (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 29 Mac 2024.
  6. ^ "Cretan Hound". Only Crete (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 29 Mac 2024.
  • METAMORPHOSES oleh OVID: Buku III:206-231 Actaeon dikejar oleh anjing-anjingnya
  • CYNEGETICUS oleh Xenophon: Bab X
  • "Cretan tracer hound - dog breed in Crete". issue #50 (dalam bahasa Inggeris). STIGMES, the magazine of Crete.
  • Κρητικός Ιχνηλάτης: Ο αρχαιότερος κυνηγετικός σκύλος της Ευρώπης (Yunani). Κρητικό Πανόραμα, τεύχος 10, σελ. 118–145, 2005.

Pautan luar sunting