Anjing penuding Burgos

baka anjing dari Sepanyol

Anjing penuding Burgos[a] ialah satu baka anjing yang asli di Sepanyol. Baka tahan lasak ini, yang berasal dari Castilla, terutamanya di provinsi Burgos, digunakan untuk perburuan dan mempunyai setengah ciri menakjubkan untuk buruan kecil.

Anjing penuding Burgos
Anjing penuding Burgos betina
Negara asalSepanyol
Trait
Berat 25–30 kg (55–66 lb)
Tinggi Jantan 62–67 cm (24–26 in)
Betina 59–64 cm (23–25 in)
Bulu Pendek, lebat, dan licin
Warna Perang/bergabung dengan perang/bertompok
Anjing (Canis lupus familiaris)
Dua ekor anjing penuding Burgos (sekitar tahun 1932)

Sejarah dan asal usul baka sunting

Baka ini bertarikh kembali ke abad ke-16 dan berasal dari penara Castilla yang sangat meluas. Baka ini berkemungkinan besar mengambil bahagian dalam penghasilan baka lain daripada kumpulan ini.[1]

Baka ini dipercayai telah diturunkan daripada campuran anjing pemburu Sepanyol dengan anjing penuding Navarra (yang juga dikenali sebagai anjing penuding Iberia).[2]

Perihal sunting

Sosok anjing penuding Burgos mungkin tidak mempunyai gaya begitu tetap seperti baka lain dalam kumpulannya (seperti anjing penuding Inggeris), tetapi menyampaikan rasa ketegapan jelas berkat garis luar segi empat samanya. Perkara yang perlu diperhatikan merupakan telinga panjangnya dan dua lipatan kulit dalam bentuk dagu ganda. Ekornya biasanya dipotong sebanyak sepertiga daripada panjang aslinya.

Warna: Ia mempunyai dua variasi warna: yang pertama dengan warna asas yang berkesan dan/atau bergabung dengan perang lain dan perang; yang kedua dengan warna asas yang merupakan perang yang, dalam kes ini, berbintik putih.
Lapis bulu: Bulunya pendek, lebat, dan licin.
Tinggi: Jantan setinggi 62–67 sentimeter (24–26 inci) dan betina setinggi 59–64 sentimeter (23–25 inci).
Berat: 25–30 kilogram (55–66 paun).

Penjagaan sunting

Jika dibela dalam persekitaran semula jadi, penjagaan jarang diperlukan memandangkan penyesuaian sempurna terhadap persekitaran. Seperti sungguh banyak baka anjing pemburu lain, ia memerlukan senaman harian dan ruang terbuka luas untuk berlari.

Perangai sunting

Ia merupakan anjing lemah lembut dan pendiam dan jarang terkejut. Ia tidak bertahan dengan baik dalam persekitaran bandar.

Pelatihan sunting

Ia cerdas dan mudah belajar ia dalam soal perburuan.

Utiliti sunting

Seperti banyak baka lain daripada kumpulan ini, ini ialah anjing pemburu yang digunakan secara eksklusif dalam persekitaran desa. Ia digunakan untuk memburu arnab (arnab, kelinci, dll.) dan unggas (burung). Ia sempurna perburuan di mana-mana rupa bumi (sesukarnya) kerana ia mempunyai daya ketahanan fizikal dan kelajuan cemerlang.

Lihat juga sunting

Catatan sunting

  1. ^ Jawi: انجيڠ ڤنوديڠ بورݢوس; Sepanyol: perdiguero de Burgos; bahasa Inggeris: Burgos pointing dog; Burgos pointer; Burgalese pointer

Rujukan sunting

  1. ^ "Burgos Pointer" (dalam bahasa Inggeris). United Kennel Club. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Mac 2014. Dicapai pada 23 Januari 2024.
  2. ^ Jordana, J.; Piedrafita, J.; Sanchez, A.; Puig, P. "Comparative F statistics analysis" (PDF). Universiti Berautonomi Barcelona. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 21 Jun 2013. Dicapai pada 23 Januari 2024.