Anjing turnspit ialah anjing berkaki pendek dan berbadan panjang dibiakbakakan untuk berlari di atas roda, dipanggil pencucuk panggang atau roda anjing, untuk memutarkan daging. Jenis ini kini pupus. Ia tersebut dalam Of English Dogs pada 1576 di bawah nama "Turnespete".[1] Memoirs of British Quadrupeds William Bingley (1809) juga membincangkan anjing bekerja untuk membantu tukang masak. Ia juga dikenali sebagai anjing dapur, anjing tukang masak, underdog dan Vernepator. Dalam pengelasan anjing Linnaeus abad ke-18 ia disenaraikan sebagai Canis vertigus. Baka ini hilang sejak ia dianggap merupakan anjing bawah dan biasa sehingga tiada rekod tentangnya yang disimpan secara berkesan. Ia dipercayaiTemplat:Oleh siapa? berkaitan dengan terier Glen of Imaal dan corgi Wales.[perlu rujukan]

Anjing turnspit
Ilustrasi daripada The Illustrated Natural History (Mammalia), diterbitkan pada 1853 menunjukkan pengakuran anjing turnspit.

Pupus  (true) (IUCN 3.1)
Pengelasan saintifik

Rujukan sunting

  1. ^ Caius, John (1576). Of English Dogs. Diterjemahkan daripada bahasa Latin kepada bahasa Inggeris oleh Abraham Fleming. m/s. 34–35.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Wood" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Bingley" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Richardson" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Parker" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Leighton" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting