Annabeth Chase (Percy Jackson)

Annabeth Chase adalah watak cereka dalam siri karangan Rick Riordan iaitu Percy Jackson & the Olympians. Dia adalah seorang separa dewa; ayahnya adalah manusia biasa, Frederick Chase sementara ibunya adalah Athena, dewi kebijaksanaan. Dia pertama kali muncul dalam novel pertama bagi siri iaitu The Lightning Thief, dan menjadi sahabat baik dengan Percy Jackson, kemudian menjadi cinta pertamanya.

Annabeth Chase
Watak Percy Jackson & the Olympians
Kemunculan pertama The Lightning Thief
Kemunculan terakhir The Last Olympian
Dilakonkan oleh Alexandra Daddario[1]
Informasi
Nama panggilanBudak Bijak (oleh Percy and Clarisse)
Puteri (oleh Clarisse)
Kepala Pungguk (oleh Percy)
KeluargaAthena (ibu)
Frederick Chase (bapa)
Puan Chase (ibu tiri)
Daedalus (saudara tiri)
Bobby Chase (saudara tiri)
Matthew Chase (saudara tiri)
Malcolm (saudara tiri)

Dia dilakonkan oleh Alexandra Daddario dalam filem Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief.[2]

Biografi rekaan sunting

Annabeth Chase adalah separuh dewa yang merupakan anak Dewi Athena[3][4][5] dan manusia fana Frederick Chase. Menjadi puteri Athena, seorang perawan, dia tidak dilahirkan secara fizikal; ia dilahirkan sebagai hadiah kepada lelaki mencintai ibunya. Ketika dia berusia tujuh tahun, dia melarikan diri dari rumah. Dalam perjalanannya, dia bertemu Luke Castellan, Thalia Grace, dan Grover Underwood. Bersama-sama, mereka pergi ke Kem Kacukan, berlari dan melawan sekumpulan raksasa. Setelah tiba di sempadan Kem Kacukan, Thalia mengorbankan nyawanya ketika mereka semua diserang oleh raksasa dan membolehkan Luke dan Annabeth masuk ke kem dengan selamat. Dia tinggal di Kem Kacukan lima tahun sebelum kedatangan Percy Jackson.

Telah ditunjukkan bahawa Annabeth tidak baik dengan ayah dan keluarga tirinya. Menurutnya, ayahnya tidak terlalu senang ketika pertama kali dia muncul dan cenderung untuk melihatnya sebagai gangguan. Adik beradik tirinya pula tidak menyukai dan merasa takut padanya. Ibu tirinya pula membencinya dan merasa bahawa dia membahayakan keluarga kerana dirinya yang separa dewa. Pada akhir The Lightning Thief, Annabeth kembali kepada keluarganya untuk melihat apakah dia boleh bergaul dengan mereka. Dia telah tinggal bersama mereka selama lebih kurang setahun, tetapi tidak diketahui jika perasaan terhadap keluarganya telah berubah, namun dalam The Titan's Curse, ayah dan ibu tirinya seolah-olah untuk mengambil berat terhadapnya, dan ayahnya membantu melawan tentera Kronos untuk menyelamatkan Annabeth.

Annabeth pejuang yang baik, dan telah terbukti mampu berfikir sendiri dalam situasi yang tertekan. Walaupun demikian, Annabeth bercita-cita untuk menjadi seorang arkitek, dan cerita ini membuat banyak rujukan tentang hal ini. Dalam The Lightning Thief, dia menikmati dengan cepat pada permainan hologram 3-D ala SimCity di Lotus Hotel dan Casino, dan dalam The Sea of Monsters, ditunjukkan bahawa impian terbesar Annabeth adalah untuk mereka semula seluruh dunia untuk membuatnya lebih baik, membuat Luke menjadi baik semula, dan boleh diterima oleh ibu dan ayahnya.

Kesombongan, atau kebanggaan yang berlebih-lebihan, adalah kelemahan besar Annabeth. Annabeth berfikir bahawa dia mampu melakukan apa saja: mendapatkan orang tuanya kembali bersama-sama, membina tugu-tugu besar, dan menyelamatkan Lukas seperti yang ditunjukkan dalam buku kedua. Bahkan kadang-kadang dia berfikir dia mampu membangunkan kembali dunia ini menjadi tempat yang lebih baik dari apa yang telah dibuat oleh dewa-dewi. Dia juga mempunyai ketakutan pada labah-labah, kerana persaingan antara Athens dan Arachne.

Annabeth digambarkan sebagai orang yang lincah dan memiliki rambut kuning ikal, kulit perang, dan mata kelabu. Percy Jackson menggambarkan dirinya sebagai "comel" pada mulanya tetapi akhirnya dia dikatakan "jelita."

Dalam buku sunting

The Lightning Thief sunting

Annabeth mula muncul dalam The Lightning Thief dan berusia 12 tahun. Dia mula dikenali sebagai "Budak bijak".

Beliau pertama kali bertemu Percy Jackson selepas dia diserang oleh Minotaur dan menuju ke Bukit Kacukan. Ketika dia pertama kali melihatnya, Percy Annabeth menggambarkannya sebagai "cantik" dengan rambut kuning ikal "seperti seorang puteri". Setelah Percy sembuh dari serangan Minotaur, Annabeth mendengar bahawa Percy harus pergi pada sebuah misi dan dia ingin pergi bersama, berfikir Percy adalah "satu" daripada ramalan Chiron. Bersama-sama, dia, Percy, dan Grover mencari petir Zeus yang dicuri. Sepanjang cerita, Annabeth menunjukkan kecerdasan yang unik, yang diwarisi daripada ibunya, dan juga dengan Arachnofobia, bahawa ia berkongsi dengan semua saudara-saudaranya belah ibunya (yang berasal dari kisah Arachne dan Athena). Pada akhir buku, Annabeth sangat terluka oleh pengkhianatan Luke.[6]

The Sea of Monsters sunting

Annabeth dan Percy lebih ramah terhadap satu sama lain berbanding dalam The Lightning Thief. Bersama-sama, mereka perjalanan ke Sea of Monsters (sekarang terletak di Segitiga Bermuda) untuk mencari Bulu Bebiri Emas dan menyelamatkan Grover daripada Polyphemus si Cyclops. Bulu Bebiri Emas diperlukan untuk menyelamatkan Kem Kacukan. Dia mendengar lagu Siren, dia mendapati bahawa kesalahan besarnya adalah kesombongan, yang bererti "bangga yang berlebihan." Di pulau Circe, dia memberikan multivitamin kepada Percy untuk mengubahnya kembali menjadi manusia selepas disihir menjadi tikus belanda. Dia juga belajar untuk menerima Tyson, adik tiri Percy, selepas pengalaman buruknya dengan Cyclops lain. Ketika mereka kembali semula ke kem, dia dan pasukan Percy memenangi perlumbaan kereta kuda. Perasaannya terhadap Percy kelihatan muncul pada akhir cerita ketika dia mencium pipi Percy selepas memenangi perlumbaan kereta.[7]

The Titan's Curse sunting

Annabeth diculik bersama dengan dewi Artemis oleh Dr Thorn si Manticore dan harus diselamatkan oleh Percy, Thalia, Grover, para pemburu wanita Zoe Solanaceae, dan Bianca di Angelo. Dalam mimpi Percy, Annabeth berada di gunung, dan dia melihat Luke memegang bumbung hitam (tidak diketahui Percy bahawa itu adalah langit). Annabeth membantu dia memegangnya, dan kemudian Luke menyelinap pergi dari bawah, memaksa Annabeth menahannya. Hal ini kemudian digunakan untuk mengelabui Artemis untuk memegang langit, memandangkan Artemis tidak akan mampu menolak untuk memberi bantuak kepada seorang gadis. Tidak seperti buku-buku lain, peranan Annabeth cukup sedikit. Ini mengisyaratkan bahawa akan ada masa depan yang romantis untuknya dan Percy. Aphrodite, dewi cinta, juga meyakinkan Percy tentang perasaan Annabeth, meskipun dia juga membuatkan hubungan itu menjadi sukar. Pada akhirnya, Percy menyelamatkan Annabeth dan Artemis.[8]

The Battle of the Labyrinth sunting

Dengan buku ini, Annabeth berusia lima belas tahun. Percy dan Annabeth menemui pintu masuk ke dalam Labirin. Dia menyedari bahawa Luke cuba untuk menggunakan pintu masuk itu untuk menyerang Kem.

Annabeth memimpin misi ke Labirin, akhirnya memenuhi salah satu impiannya. Annabeth turun ke dalam Labirin bersama Percy, Grover, dan Tyson untuk mencari cara menghentikan kekuatan jahat Kronos daripada melepasi sempadan Kem Kacukan dengan mencari penciptanya, Daedalus. Ramalan yang diberikan Oracle kepadanya kelihatan telah membuatnya takut dan dia menolak untuk mengatakan baris akhirnya. Ketika mereka masuk ke Labirin, mereka menghadapi banyak halangan. Annabeth menghadapi Sphinx dan mendapati teka-teki (yang sebenarnya pertanyaan fakta) tidak mencabar dan menghina kecerdasannya. Mereka melarikan diri daripada cakaran Sphinx dan terus mencari Hephaestus agar dia boleh memberitahu mereka tentang di mana Daedalus.

Ketika mereka menghala ke arah tempat tempaan Hephaestus di Gunung St Helens, mereka mendapati telekhines di situ membuat senjata untuk Kronos. Percy menyuruh Annabeth untuk melarikan diri sementara dia mampu. Dia mencium Percy sebagai doanya dan mereka berpisah. Annabeth percaya bahawa dia akan mati jika Gunung St Helens meletus, tetapi hal ini tidak berlaku. Percy jatuh ke pulau Ogygia, penjara daripada nymph Calypso, seorang anak perempuan Atlas. Ketika Percy datang kembali ke Kem, Annabeth telah melakukan upacara pengebumian untuknya. Ketika dia melihat Percy, dia memeluknya. Namun, ketika dia tahu tentang Calypso, dia sangat cemburu. Percy kemudian meminta seorang gadis yang fana, Rachel Elizabeth Dare, untuk membantu mereka dalam perjalanan mereka melalui labirin (Rachel mempunyai kemampuan untuk melihat melalui Mist). Annabeth menjadi sangat cemburu tentang betapa rapatnya Percy dan Rachel. Mereka bertiga menemui Luke, yang telah menjadi perkakas rasukan Kronos. Selepas pertempuran, Luke terpaksa kembali ke Labirin, meninggalkan dua mangsa. Annabeth menolak untuk percaya bahawa Luke adalah jahat keseluruhannya, dan memarahi Percy kerana mengatakan sebaliknya.

Setelah memenuhi misi mereka, Annabeth dan Percy berdiri di Bukit Kacukan, dan sesuai dengan ramalan, Annabeth mendedahkan baris akhir ramalan, "Untuk kehilangan cinta untuk yang lebih buruk daripada kematian." dan keliru, tidak yakin sama ada ia tentang perasaannya terhadap Luke, atau rahsia cinta terhadap Percy.

The Last Olympian sunting

Dalam buku terakhir, Annabeth pertama kali muncul ketika Percy kembali selepas meletupkan kapal Kronos, Princess Andromeda. Setelah kedatangannya, Annabeth membantu Percy mendengar Ramalan Agung. Percy mandi di Sungai Styx (dia nyaris hanyut kerana membayangkan Annabeth menariknya keluar dari sungai) dan memanggil Annabeth, menyuruhnya untuk bertemunya di depan Bangunan Empire State dengan semua separa dewa dari Kem Kacukan. Ketika Annabeth dan Percy pergi ke Olympus, mereka bertemu Hermes, yang kemudian Annabeth cuba untuk meminta maaf tentang Luke yang berubah menjadi Kronos. Hermes menjadi marah kepadanya dan menyalahkan dia kerana tidak menyelamatkan Luke. Hermes meninggalkan mereka, dan mereka kembali kepada ahli kem lain untuk mempertahankan Manhattan dan Gunung Olympus. Dalam pertempuran, Ethan Nakamura cuba untuk menikam Percy dari belakang, dan Annabeth melompat di depannya, mengambil tikaman itu. Setelah beberapa jam berehat, Annabeth, masih lemah dengan racun tetapi kembali ke medan tempur. Kronos pergi ke Olympus, dan Grover, Thalia, Percy, dan Annabeth mengikutinya. Kronos menyerang Percy, dan Annabeth menyertai pertempuran itu, tetapi tidak bertahan ketika Kronos mencampaknya ke singgahsana Athena. Pada akhirnya, dia menyelamatkan Percy dan Olympus dengan menyedari makna sebenar ramalan. Dia meyakinkan Percy untuk memberikan Luke pisau (yang diberikan kepadanya oleh Luke ketika dia berusia tujuh tahun) agar dia dapat meikam dirinya, membunuh dirinya sendiri dan membuang Kronos ke neraka lagi. Dia dihargai oleh para dewa, yang membenarkan dirinya untuk menggunakan bakatnya sebagai seorang arkitek untuk membina semula Gunung Olympus. Pada akhir buku, dia dan Percy berkongsi dua ciuman (termasuk satu di bawah air) ketika hari ulang tahun Percy, 18 Ogos. Dia akhirnya menjadi teman wanitanya.[9]

Rujukan sunting

  1. ^ Emmanuel Beiramar, "Alexandra Daddario à l'affiche de Percy Jackson: Alexandra Daddario tiendra le rôle principal féminin de Percy Jackson and the Lightning Thief, a annoncé The Hollywood Reporter," Fantasy.fr (March 19, 2009).
  2. ^ 'Lightning Thief' finds female lead, The Hollywood Reporter (March 18, 2009).
  3. ^ Anita L. Burkham, "Review of The Lightning Thief: Percy Jackson and the Olympians, Book One," Horn Book Magazine July/August 2005, Vol. 81 Issue 4, 479.
  4. ^ "Book review: Percy Jackson and the Battle of the Labyrinth". BBC. September 16, 2008. Dicapai pada 2009-05-09.
  5. ^ MacPherson, Karen (May 10, 2009). "My Generation: Percy Jackson's adventures continue in Labyrinth". Pittsburgh Post-Gazette. Dicapai pada 2009-05-09.
  6. ^ Riordan, Rick (28 June 2005). The Lightning Thief. Percy Jackson and the Olympians. Hyperion Books. m/s. 384. ISBN 0786856297. OCLC 60786141. |access-date= requires |url= (bantuan)
  7. ^ Riordan, Rick (3 May, 2006). The Sea of Monsters. Percy Jackson and the Olympians. Miramax Books. m/s. 279. ISBN 0786856866. OCLC 64664383. Check date values in: |date= (bantuan)
  8. ^ Riordan, Rick (1 April 2007). The Titan's Curse. Percy Jackson and the Olympians. Hyperion Books for Children. m/s. 312. ISBN 9781423101451. OCLC 76863948. |access-date= requires |url= (bantuan)
  9. ^ Riordan, Rick (5 May 2009). The Last Olympian. Percy Jackson and the Olympians. Disney Hyperion. m/s. 381. ISBN 1423101472. OCLC 299578184. |access-date= requires |url= (bantuan)

Pautan luar sunting