Antimikrob ialah agen yang membunuh mikroorganisma atau menghentikan pertumbuhannya.[1] Ubat antimikrob boleh dikelompokkan mengikut mikroorganisma yang mereka bertindak terutamanya. Sebagai contoh, antibiotik digunakan untuk melawan bakteria, dan antikulat digunakan untuk melawan kulat. Ia juga boleh dikelaskan mengikut fungsinya. Ejen yang membunuh mikrob adalah mikrobisid, sementara agen yang hanya menghalang pertumbuhannya disebut agen bakteriostatik. Penggunaan ubat antimikrob untuk mengubati jangkitan dikenali sebagai kemoterapi antimikrob, manakal penggunaan ubat antimikrob untuk mencegah jangkitan dikenal sebagai profilaksis antimikrob.

Kelas utama agen antimikrob ialah disinfektan (agen bukan selektif, seperti peluntur), yang membunuh pelbagai mikrob pada permukaan benda bukan hidup untuk mencegah penyebaran penyakit, antiseptik (yang digunakan pada tisu hidup dan membantu mengurangkan jangkitan semasa pembedahan), dan antibiotik (yang memusnahkan mikroorganisma di dalam badan). Istilah "antibiotik" pada asalnya menggambarkan hanya formulasi yang berasal dari mikroorganisma hidup tetapi kini juga digunakan untuk agen sintetik, seperti sulfonamida atau kuinolon. Walaupun istilah ini dulunya terbatas pada antibakteria (dan sering digunakan sebagai sinonim bagi mereka oleh profesional perubatan dan dalam kesusasteraan perubatan), konteksnya telah meluas untuk merangkumi semua antimikrob. Agen antibakteria boleh dibahagikan lagi kepada agen bakterisidal, yang membunuh bakteria, dan agen bakteriostatik, yang memperlambat atau menghentikan pertumbuhan bakteria. Sebagai tindak balas, kemajuan lebih lanjut dalam teknologi antimikrob telah menghasilkan penyelesaian yang dapat melampaui pertumbuhan mikrob. Sebaliknya, jenis media berpori tertentu telah dikembangkan untuk membunuh mikrob semasa bersentuhan.[2]

Rujukan sunting

  1. ^ "Antimicrobial". Merriam-Webster Online Dictionary. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 April 2009. Dicapai pada 2009-05-02.
  2. ^ "Antimicrobial Porous Media | Microbicidal Technology | Porex Barrier Technology". www.porex.com. Dicapai pada 2017-02-16.

Pautan luar sunting