Secara retorik, antonomasia adalah sejenis metonomi di mana satu gelaran atau frasa mengambil tempat kata nama khas, seperti "koperal kecil" untuk Napoleon I. Sebaliknya, antonomasia juga boleh menggunakan nama yang betul sebagai nama arketip, untuk menyatakan idea yang generik, seperti Nabi Sulaiman bagi orang yang bijaksana.

Satu contoh antonomasia biasa pada akhir Zaman Pertengahan dan awal Renaissance adalah penggunaan istilah "falsafah" untuk merujuk kepada Aristotle. Satu contoh yang lebih terkini dalam bentuk lain antonomasia (penggunaan archetypes) adalah penggunaan "Solon" sebagai "penggubal undang-undang" pada tahun 1930-an kewartawanan, sempena separa-legenda Solon, penepat perundangan Athens.

Dari segi gaya, julukan itu boleh digunakan untuk variasi yang indah untuk mengurangkan pengulangan nama dalam frasa.

Perkataan tersebut berasal dari perkataan Yunani ἀντονομασία, antonomasia, ianya sendiri daripada kata kerja ἀντονομάζειν, antonomazein 'bagi nama berbeza'.[1][2][3]

Contoh sunting

Orang sunting

Rujukan sunting

  1. ^ ἀντονομασία,ἀντονομάζειν. Liddell, Henry George; Scott, Robert; A Greek–English Lexicon di Perseus Project.
  2. ^ Oxford English Dictionary, s.v.
  3. ^ a b c   Satu atau lebih ayat sebelumnya menggabungkan dan menterjemah teks dari penerbitan sekarang di domain awamChisholm, Hugh, penyunting (1911). "Antonomasia". Encyclopædia Britannica (dalam bahasa Inggeris) (ed. ke-11). Cambridge University Press.

Pautan luar sunting

Chisholm, Hugh, penyunting (1911). "Antonomasia" . Encyclopædia Britannica (dalam bahasa Inggeris) (ed. ke-11). Cambridge University Press.