Anugerah Akademi ke-15

Anugerah Akademi ke-15 telah diadakan di Cocoanut Grove di The Ambassador Hotel di Los Angeles yang menghargai filem-filem 1942. Penganugerahan Filem Terbaik diberikan kepada Mrs. Miniver. Upacara ini paling terkenal dengan ucapan oleh pelakon Oscar yang memenangi filem Greer Garson. Pidato penerimaan Garson sebagai Pelakon Terbaik berlangsung hampir 6 minit dan umumnya dianggap sebagai ucapan penerimaan terpanjang di upacara Anugerah Akademi.

Anugerah Akademi ke-15
Tarikh4 Mac 1943
TempatCocoanut Grove, The Ambassador Hotel, Los Angeles, California
PengacaraBob Hope
Gambaran keseluruhan
Filem TerbaikMrs. Miniver
Penghargaan terbanyakMrs. Miniver (6)
Pencalonan terbanyakMrs. Miniver (12)

Mrs. Miniver adalah filem kedua (selepas My Man Godfrey pada tahun 1936) untuk menerima pencalonan dalam semua empat kategori pelakon, serta filem pertama yang memperoleh lima pencalonan lakonan.

Juga terkenal pada majlis itu, Irving Berlin menyampaikan Anugerah Akademi untuk Lagu Terbaik, yang akhirnya memenangi dirinya untuk "White Christmas".

Pengundian untuk kategori Dokumentari Terbaik mengakibatkan pertandingan empat hala, hasil yang tidak berlaku sebelum atau sejak.

Sebahagian daripada upacara disiarkan oleh CBS Radio.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ Dunning, John (1998). On the Air: The Encyclopedia of Old-Time Radio (ed. Revised). New York, NY: Oxford University Press. m/s. 4–5. ISBN 978-0-19-507678-3. Dicapai pada 2019-09-19.