Anugerah Akademi ke-18

Anugerah Akademi ke-18 ialah upacara pertama selepas Perang Dunia II. Akibatnya, majlis itu mempamerkan lebih glamor berbanding sebelum ini semasa perang. Patung-patung plaster yang telah diberikan selama tahun-tahun perang telah diganti dengan patung-patung tembaga dengan penyaduran emas. Walaupun begitu, pengarah drama Billy Wilder dan drama sosial yang terkenal The Lost Weekend mengambil penghormatan tertinggi. Ia menjadi filem pertama untuk memenangi Anugerah Akademi untuk Filem Terbaik dan Palme d'Or. Joan Crawford tidak hadir, mendakwa beliau mempunyai radang paru-paru (walaupun dikatakan itu kerana beliau pasti dia tidak akan memenangi Oscar untuk Pelakon Terbaik untuk Mildred Pierce). Ternyata beliau menang, dan anugerah itu disampaikan kepadanya semasa tidur malam itu.[1]

Anugerah Akademi ke-18
Tarikh7 Mac 1946
TempatGrauman’s Chinese Theater, Hollywood, California, AS
PengacaraJames Stewart
Bob Hope
Gambaran keseluruhan
Filem TerbaikThe Lost Weekend
Penghargaan terbanyakThe Lost Weekend (4)
Pencalonan terbanyakThe Bells of St. Mary's (8)

Ini adalah tahun pertama di mana setiap filem yang dicalonkan untuk Filem Terbaik memenangi sekurang-kurangnya satu Oscar.

Rujukan sunting

  1. ^ Miller, Julie (September 26, 2012). "The Academy Award That Joan Crawford Accepted In Bed Sells; Can You Guess for How Much?". Vanity Fair. Condé Nast. Dicapai pada May 21, 2019.