Anugerah Akademi ke-3

Anugerah Akademi ke-3 dianugerahkan kepada filem-filem yang ditayangkan antara 1 Ogos 1929, dan 31 Julai 1930, oleh Akademi Sains dan Seni Perfileman.

Anugerah Akademi ke-3
Tarikh5 November 1930
KawasanThe Ambassador Hotel
Los Angeles, California
NegaraAmerika Syarikat
PengacaraConrad Nagel
Anugerah terbanyakAll Quiet on the Western Front dan The Big House (2)
Pencalonan terbanyakThe Love Parade (6)
Laman web rasmiwww.oscars.org/oscars/ceremonies/1931


All Quiet on the Western Front ialah filem pertama yang memenangi Filem Terbaik dan Pengarah Terbaik, yang akan menjadi umum pada tahun-tahun berikutnya. Lewis Milestone menjadi orang pertama yang memenangi dua Oscar, memenangi Pengarah Terbaik - Komedi di Anugerah Akademi Pertama.

The Love Parade meraih enam pencalonan, jumlah terbesar dari sebarang filem pada masa tersebut. Namun, filem tersebut tidak memenangi sebarang kategori.

Rakaman Suara Terbaik diperkenalkan pada tahun tersebut, menjadikannya kategori baru pertama sejak penubuhan Oscar. Anugeraj tersebut dianugerahkan kepada Douglas Shearer, adik pemenang Pelakon Wanita Terbaik Norma Shearer, menjadikan mereka sebagai pasangan pemenang pertama dalam sejarah Oscar.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ "The 3rd Academy Awards (1930) Nominees and Winners". Oscars.org (Academy of Motion Picture Arts and Sciences). Diarkibkan daripada yang asal pada November 13, 2014. Dicapai pada March 22, 2014.