Anugerah Akademi ke-47

Anugerah Akademi ke-47 telah disampaikan pada Selasa, 8 April 1975, di Dorothy Chandler Pavilion di Los Angeles, California. Upacara tersebut dipengerusikan oleh Bob Hope, Shirley MacLaine, Sammy Davis Jr, dan Frank Sinatra. Ini ialah tahun lepas NBC menyiarkan upacara sebelum ABC memperoleh hak penyiaran, yang mereka masih memegang hingga ke hari ini.

Anugerah Akademi ke-47
TempatDorothy Chandler Pavilion, Los Angel
PengacaraBob Hope, Shirley MacLaine, Sammy Davis Jr. dan Frank Sinatra
PenerbitHoward W. Koch
PengarahMarty Pasetta
Gambaran keseluruhan
Filem TerbaikThe Godfather Part II
Penghargaan terbanyakThe Godfather Part II (6)
Pencalonan terbanyakChinatown dan The Godfather Part II (11)
Liputan televisyen
RangkaianNBC

Kejayaan The Godfather Part II ialah terkenal; ia menerima dua kali lebih banyak Oscar sebagai pendahulu (enam) dan menggandakan pencapaiannya tiga pencalonan Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik (seperti Anugerah Akademi ke-90, filem terakhir yang menerima tiga pencalonan dalam kategori lakonan tunggal). Antara kedua-dua mereka, bapa dan anak Carmine dan Francis Ford Coppola memenangi empat anugerah, dengan Carmine memenangi Skor Drama Asal Terbaik (dengan Nino Rota) dan Francis untuk Filem, Pengarah, dan Skrip Terbaik yang Diadaptasi dari Bahan Lain (dengan Mario Puzo) .

Ini ialah satu-satunya Oscars di mana semua penama dalam satu kategori telah dikeluarkan oleh studio yang sama: semua lima pencalonan Reka Bentuk Kostum Terbaik ialah untuk filem-filem yang dikeluarkan oleh Paramount Pictures.[1][2]

Rujukan sunting

  1. ^ "The Official Academy Awards® Database". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-06-09. Dicapai pada 2011-06-27.
  2. ^ "The 47th Academy Awards (1975) Nominees and Winners". oscars.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-04-02. Dicapai pada 2011-10-02.