Anugerah Juara Lagu ke-9


Juara Lagu 1994 ialah pertandingan yang membariskan lagu-lagu Melayu untuk dinobatkan sebagai "Juara Lagu" bagi tahun 1994. Malam pertandingan ini telah diadakan di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur, lokasi yang sama dari tahun sebelumnya, pada 16 Disember 1994. Azwan Ali masih kekal sebagai pengacara, tetapi digandingkan dengan Salih Yaacob dan Sharifah Haslinda. Selain itu, ia dibantu oleh Jayamani Kandasamy, Mazlan Pet Pet dan Shamsul Ghau Ghau.

Anugerah Juara Lagu
ke-9
Tarikh16 Disember 1994
TempatDewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur
PengacaraAzwan Ali
Salih Yaacob
Sharifah Haslinda
(Dibantu oleh: Shamsul Ghau Ghau, Jayamani Kandasamy & Mazlan Pet Pet)
Tempoh Tayangan2 jam 30 minit
Juara Lagu"Tanya Sama itu Hud-hud"

Finalis sunting

Untuk melihat senarai semi-finalis untuk Juara Lagu 1994, sila lihat Separuh Akhir Muzik Muzik 1994.

Untuk merujuk senarai penuh finalis sepanjang penganjuran AJL, sila lihat Senarai lagu finalis Anugerah Juara Lagu.

Berikut adalah senarai finalis mengikut turutan giliran persembahan yang berentap di AJL ke-9:

Kategori Tajuk Lagu Komposer Penulis Lirik Penyanyi Petikan Album Label Keputusan
Irama Malaysia "Jangan Main Mata" Din Abdul Jalil Salleh (Juwie) Rohana Jalil "Jangan Main Mata"[1] New Southern Records Finalis
Balada "Curiga" Jari Idris Mahzan B Ning Baizura "Dekat Padamu" [2] Sony Music Juara Kategori
Pop Rock "Anugerah" Azhrul Nasir (Along/G-Nola) Norkhayati Hashim (Baiduri) Kumpulan Exists "Anugerah" [3] Universal - BMG / Jojo's Finalis
Irama Malaysia "Selamat Jalan Romeo" Iwan Syahman (Toyak) Ruslan Mamat (Nabila) Ramlah Ram "Dangdut" [4] Sony Music - BMG Finalis
Balada "Naluri Cinta" Awang BPR Habsah Hassan Rohana Jalil
To'ki
"Jangan Main Mata"[5] New Southern Records Finalis
Pop Rock "Mungkin" Badiq Sheikh Hamzah Nasibah Asri Ning Baizura "Dekat Padamu" [6] Sony Music Finalis
Irama Malaysia "Ratib Orang Lautan" Shahrin Salehuddin (Sheqal) Shahrin Salehuddin (Sheqal) Sheqal "Cahaya" [7] Sony Music - BMG Finalis
Balada "Usang" Fauzi Marzuki Amran Omar Rahim Maarof "Rahim Maarof" [8] Universal - EMI Finalis
Pop Rock "Mengerti" Norman Abdul Halim
Yusry Abdul Halim
Norman Abdul Halim
Yusry Abdul Halim
Kumpulan KRU "ReKRUed" [9] Universal - EMI Finalis
Irama Malaysia "Bonda" Mohd Nasir Mohamed (M. Nasir) Rosli Khamis (Nurbisa /Loloq) M. Nasir "Canggung Mendonan" [10] Sony Music - BMG Juara Kategori
Balada "Bukan Aku Tak Cinta" Saidin Omar (Adinda Amiro) Saidin Omar (Rashid Somantri) Kumpulan Iklim
(digantikan oleh Adilla Idris)
"Dunia Iklim" [11] Rock Records - SCS Finalis
Pop Rock "Tanya Sama Itu Hud Hud" Mohd Nasir Mohamed (M. Nasir) Mohd Nasir Mohamed (M. Nasir) Mohd Nasir Mohamed (M. Nasir) "Canggung Mendonan" [12] Sony Music - BMG Juara
Juara Kategori
Persembahan Terbaik

Kemenangan sunting

  • Juara Keseluruhan: "Tanya Sama itu Hud-hud" - M. Nasir
  • Juara Kategori:
  • Persembahan Terbaik: M. Nasir - "Tanya Sama itu Hud-hud"

Jemaah Juri sunting

Ketua Juri : Wah Idris
Barisan Juri:

  • Roslan Aziz
  • Freddie Fernandes
  • Khairil Johari Johar
  • Purnama Booty
  • Dr Ariff Ahmad
  • Julie Sudiro
  • Sabawati (Ketua Audit)

Untuk merujuk senarai penuh juri-juri yang pernah dilantik sepanjang penganjuran AJL, sila lihat Senarai Jemaah Juri Anugerah Juara Lagu.

Trivia sunting

  • Kategori Pop Rock memenangi Juara Lagu buat pertama kali iaitu menerusi lagi "Tanya Sama Itu Hud-Hud" oleh Sifu Muzik Malaysia, M.Nasir.
  • Edisi ini merupakan Kemuncak permulaan kejayaan 'SIFU' M.Nasir dalam Sejarah AJL dengan memenangi 4 anugerah, Juara Lagu, Juara Kategori Pop Rock & Irama Malaysia, & Persembahan Terbaik. Dan beliau sahaja dalam sejarah AJL memenangi 4 anugerah dalam 1 malam AJL.
  • M.Nasir juga merupakan antara 4 artis yang memenangi AJL sebagai Penyanyi, Komposer & Penulis Lirik (Singer-Songwriter).
  • Edisi kali ini juga menampilkan seramai 6 pengacara mengendalikan AJL ini.
  • Edisi ini juga merupakan buat pertama kali & terakhir penyertaan KRU sebagai Finalis dalam AJL.
  • Hanya 2 Kumpulan/Band Rock yang layak masuk ke pentas akhir AJL ini, iaitu Kumpulan Exist & Kumpulan Iklim. Manakala KRU merupakan kumpulan 'boyband' pertama dalam sejarah AJL menyertai AJL. Kumpulan Iklim pula tidak dapat beraksi pada pentas akhir AJL, digantikan oleh Adilla Idris dalam kategori Balada.
  • Lagu "Selamat Jalan Romeo" oleh Ramlah Ram & "Jangan Main Mata" oleh Rohana Jalil merupakan lagu terawal berunsur dangdut koplo yang layak masuk ke pentas akhir AJL yang bertanding dalam kategori Irama Malaysia, lantas memberikan inspirasi kepada komposer, penulis lirik & penyanyi lain untuk membuat lagu berentak dangdut. Untuk rekod, lagu dangdut yang pernah bertanding sebelum ini lebih berentak perlahan/klasik seperti "Sayang Semuanya Sudah Terlambat" dan "Janganlah Menghancurkan" nyanyian Shidee.
  • Edisi ini juga buat pertama kali, penulis lirik terhebat, Loloq menyertai AJL, tetapi menggunakan nama Nurbisa sebagai nama samaran/pena selepas digam di stesen TV. Dan edisi ini juga merupakan pertama kali Loloq merangkul anugerah AJL dengan memenangi kategori Irama Malaysia dengan lagu "Bonda" nyanyian M.Nasir.
  • Edisi ini juga menampilkan persaingan sengit diantara Bintang meningkat populariti di Malaysia, M.Nasir dengan pendatang baru dalam industri muzik, Ning Baizura dengan kedua-dua mereka dapat menyertai AJL ini dengan 2 buah lagu mereka dalam kategori Pop Rock.
  • M.Nasir juga merupakan penyanyi /peserta pertama menggunakan konsep "konsert santai", iaitu berinteraksi dengan penonton semasa ketika membuat persembahan. .