Di mitos Mesir, Apep (Apepi, dan Aapep, atau Apophis di Yunani) yang merupakan syaitan kegelapan. Ia diwakili sebagai ular besar dengan kuasa mistik yang merupakan musuh Dewa Ra.

Apophis tinggal dalam air di Nun, wilayah kosmologi huru-hara, dalam dalam air kayangan Sungai Nil, entiti semangat yang digambarkan dalam teks keugamaan Mesir Kuno. Setiap hari dia cuba menghentikan Ra dari laluan yang ditetapkan melalui langit. Dalam sesetengah tradisi, Apophis merupakan bentuk Ra yang telah disingkirkan, mitos yang menjelaskan kekuatan makhluk tersebut.

Apophis dianggap ancaman sah pada Ra oleh penduduk Mesir kuno. Pada hari matahari tersorok, terutama pada hari ribut, penduduk mengambil ketiadaan matahari sebagai tanda Apophis telah menelan Ra dan Bot Surianya. Bagaimanapun, Apophis tidak pernah mendapat kemenangan berpanjangan, kerana doa paderi dan pengikutnya. Dokumen upacara, “Buku bagi menjatuhkan Apophis,” dan “Buka Mengetahui Bagaimana Ra Wujud dan Bagaimana Menjatuhkan Apophis” telah dijumpai di Karnak, dan dalam Papyrus Bremner-Rhind, dan mengandungi daftar nama rahsia ular yang akan mencederakannya jika disebut kuat-kuat dan pilihan hymn yang dinyanyikan bagi menyambut kemenangan Ra.

Siri serangan ganas dilakukan pada Apophis setiap kali ular tersebut dikalahkan, tetapi dia kembali mendapat kekuatan pada pagi berikutnya, gambaran kejahatan yang sentiasa bersedia menyerang yang benar. Apophis merupakan personifikasi kegelapan dan kejahatan.

Pautan luar sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.