Lukisan oleh Victor Vasnetsov bertajuk Four Horsemen of the Apocalypse (1887) .

Apokalips atau Pengwahyuan ( Greek : - transliterasi : "Apokalypsis"), secara literal bermaksud: membuka selubung atau selubung), ialah istilah yang ditakrifkan sebagai pendedahan orang-orang istimewa tertentu tentang sesuatu yang tersembunyi daripada manusia secara umum. . [1] Akar bahasa Yunani dalam Septuaginta adalah sama dengan perkataan Ibrani galah (גלה), "untuk mendedahkan". Buku terakhir Perjanjian Baru dalam bahasa Yunani berjudul (Wahyu kepada Yohanes), dan sering diterjemahkan sebagai Wahyu kepada Santo Yohanes, atau Kitab Wahyu . Sebelum ini di kalangan orang Yahudi Helenistik, istilah ini digunakan untuk beberapa tulisan yang digambarkan dalam cara nubuatan dan perumpamaan, akhir atau keadaan dunia yang akan datang (cth. Wahyu Barukh ). Hari ini semua tulisan seperti itu biasanya dikenali sebagai ' Sastera Apokaliptik '. Walau bagaimanapun, Apokalips secara teknikal merujuk kepada wahyu Tuhan, dalam penyamarannya sebagai Mesias, dan bukan kepada seluruh kemusnahan dunia yang akan mengiringi Wahyu Tuhan sendiri kepada manusia.

Dalam terminologi kesusasteraan awal Yahudi dan Kristian, istilah ini merujuk kepada penyingkapan perkara-perkara tersembunyi yang Tuhan berikan kepada seorang nabi pilihan. Istilah ini lebih kerap digunakan untuk menerangkan laporan bertulis tentang pendedahan sedemikian. Kesusasteraan apokaliptik agak penting dalam sejarah tradisi Judeo - Kristian - Islam, kerana kepercayaan seperti misalnya kebangkitan orang mati, hari penghakiman, syurga dan neraka diterangkan secara eksplisit di dalamnya. Kepercayaan apokaliptik mendahului agama Kristian . Ia muncul dalam agama lain, dan telah bergabung ke dalam masyarakat sekular kontemporari, terutamanya melalui budaya popular (lihat Apokaliptik ). Kepercayaan seperti apokaliptik juga muncul dalam sistem agama lain. Contohnya ialah konsep Hindu pralaya .


Sejak abad kedua, istilah "Apocalypse" digunakan untuk beberapa buku, baik Yahudi dan Kristian, yang menunjukkan ciri-ciri yang sama. Sebagai tambahan kepada Apocalypse of John (yang kini biasanya dipanggil Kitab Wahyu ) termasuk dalam Perjanjian Baru, serpihan Muratorian, Clement of Alexandria, dan lain-lain menyebut Apocalypse of Peter . Apocalypse Adam dan Abraham (Epiphanius) dan Elias ( Jerome ) juga disebut; lihat, sebagai contoh, enam tajuk seperti ini dalam "Senarai 60 Buku Kanonik."

Oleh itu, penggunaan kata nama Yunani untuk merujuk kepada tulisan kepunyaan kumpulan produk sastera tertentu berasal dari Kristian, menggunakan Kitab Wahyu Perjanjian Baru sebagai norma asal. Pada tahun 1832 Gottfried Christian Friedrich Lücke meneroka perkataan "Apokalips" sebagai penerangan untuk Kitab Wahyu. Penggunaannya diambil dari kata-kata pembukaan buku ini yang merujuk kepada wahyu (nubuatan) Yesus Kristus yang diberikan kepada Yohanes, yang menulis teks tersebut. Dalam bahasa Yunani perkataan pembukaan ialah 'Aπōκάλυψις 'Iησōῦ . [2]

Rujukan sunting

  1. ^ Oxford English Dictionary, Oxford University Press, Vol. A, p. 386
  2. ^ Wahyu 1:1

Pautan luar sunting