Apollo (kapal angkasa)

Kapal angkasa Apollo terdiri daripada tiga bahagian yang direka untuk mencapai matlamat program Apollo Amerika untuk mendarat angkasawan pada Bulan menjelang akhir tahun 1960an dan kembali selamat ke Bumi. Kapal angkasa yang dibuang (guna tunggal) terdiri daripada modul perintah dan perkhidmatan gabungan (CSM) dan Modul Apollo Lunar (LM). Dua komponen tambahan melengkapkan timbunan ruang angkasa bagi pemasangan kenderaan ruang angkasa: sebuah penyesuai kapal angkasa-LM (SLA) yang direka untuk melindungi LM dari tekanan pelancaran aerodinamik dan menyambung CSM ke kenderaan pelancar Saturn; dan sistem pelancaran (LES) untuk membawa anak kapal dalam modul arahan dengan selamat dari kenderaan pelancaran sekiranya berlaku kecemasan pelancaran.[1]

Timbunan kapal angkasa Angkasa siap: sistem melarikan diri pelancaran, modul arahan, modul perkhidmatan, Modul Lunar, dan penyesuai kapal angkasa-LM
Apollo 17 CSM dilihat dalam orbit bulan dari peringkat pendakian modul lunar

Reka bentuk ini didasarkan pada pendekatan pertemuan bulan orbit: dua kapal angkasa yang berlabuh dihantar ke Bulan dan masuk ke orbit bulan. Semasa LM dipisahkan dan mendarat, CSM kekal di orbit. Selepas lawatan lunar, kedua-dua kraf itu diperjualbelikan dan diletakkan di orbit bulan, dan CSM mengembalikan kru ke Bumi. Modul arahan adalah satu-satunya bahagian kenderaan angkasa yang kembali dengan kru ke permukaan Bumi.

LES dilepaskan semasa pelancaran apabila sampai ke titik di mana ia tidak lagi diperlukan, dan SLA tetap dilampirkan pada peringkat atas kenderaan pelancaran. Dua CSM yang tidak berkuasa, satu LM tanpa kendalian dan satu CSM yang diangkut dibawa masuk ke angkasa oleh kenderaan pelancaran Saturn IB untuk orbit Bumi yang rendah Apollo. Saturn V yang lebih besar melancarkan dua CSM yang tidak berkuasa di atas penerbangan ujian orbit Bumi tinggi, CSM pada satu misi lunar berawak, kapal angkasa yang lengkap pada satu misi orbit bumi rendah yang beroperasi dan lapan misi bulan yang diuruskan. Selepas tamatnya program Apollo, empat CSM dilancarkan di Saturn IB untuk tiga misi orbit orbit Skylab Bumi dan Projek Ujian Apollo-Soyuz.

Rujukan sunting

  1. ^ "Apollo 16 Flight Journal: Day 1 Part One". Diarkibkan daripada yang asal pada 2 Julai 2013. Dicapai pada 11 Oktober 2016.

Pautan luar sunting