Apple Store merupakan rangkaian kedai runcit yang dimiliki dan dikendalikan oleh Apple Inc.. Ia menjual komputer peribadi Mac, telefon pintar iPhone, komputer tablet iPad, pemain media mudah alih iPod, jam tangan pintar Apple Watch, pemain media digital Apple TV, perisian, aksesori pihak ketiga.

Apple Store
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
Industri
  • Peralatan komputer
  • Perisian komputer
  • Elektronik
  • Pengedaran
Ditubuhkan19 Mei 2001; 22 tahun yang lalu (2001-05-19)
Tysons Corner Center
Fairfax County, Virginia, A.S.
PengasasRon Johnson
Ibu pejabatAmerika Syarikat Sunting ini di Wikidata
Tokoh penting
  • Tim Cook (CEO)
  • Angela Ahrendts (SVP: Perkhidmatam Peruncitan dan Dalam Talian)
  • Phil Schiller (SVP: Pemasaran Seluruh Dunia)
Keluaran
Syarikat indukApple Inc.
Tapak webwww.apple.com/retail
Twitter: apple Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Kedai Apple yang pertama pada mulanya dibuka sebagai dua lokasi pada Mei 2001 oleh CEO ketika itu, Steve Jobs, selepas bertahun-tahun mencuba tetapi gagal menyimpan konsep dalam-kedai. Melihat keperluan untuk persembahan runcit produk syarikat yang lebih baik, beliau memulakan usaha pada tahun 1997 untuk merombak program runcit untuk mendapatkan hubungan yang lebih baik kepada pengguna, dan mengupah Ron Johnson pada tahun 2000. Jobs melancarkan semula kedai dalam talian Apple pada tahun 1997, dan membuka yang pertama dua kedai fizikal pada tahun 2001. Walaupun spekulasi media awal bahawa Apple akan gagal, kedai-kedainya sangat berjaya, dengan melewati bilangan jualan kedai-kedai berhampiran bersaing dan dengan tiga tahun mencapai AS $ 1 bilion dalam jualan tahunan, menjadi peruncit terpantas dalam sejarah untuk berbuat demikian. Sejak bertahun-tahun, Apple telah mengembangkan bilangan lokasi runcit dan liputan geografinya, dengan 504 kedai di seluruh 24 negara di seluruh dunia pada 2018.[2] Jualan produk yang kukuh telah meletakkan Apple di kalangan kedai runcit teratas, dengan jualan melebihi $ 16 bilion di seluruh dunia pada tahun 2011 .

Pada Mei 2016, Angela Ahrendts, Naib Presiden Runcit Kanan Apple terkini, melancarkan Apple Store yang direka bentuk semula di Union Square, San Francisco, yang memaparkan pintu kaca besar untuk kemasukan, ruang terbuka, dan bilik-bilik yang dijenamakan semula. Di samping membeli produk, pengguna boleh mendapatkan nasihat dan bantuan dari "Kebaikan Kreatif" - individu dengan pengetahuan khusus tentang seni kreatif; mendapatkan sokongan produk dalam Genius Grove yang dibarisi pokok; dan menghadiri sesi, persidangan dan acara masyarakat, dengan Ahrendts mengulas bahawa matlamatnya adalah untuk menjadikan Apple Store menjadi "dataran bandar", tempat di mana orang secara semulajadi bertemu dan menghabiskan masa. Reka bentuk baru akan digunakan untuk semua Kedai Apple di seluruh dunia, proses yang telah melihat kedai-kedai yang berpindah atau ditutup buat sementara waktu.

Banyak Kedai Apple terletak di dalam pusat membeli-belah, tetapi Apple telah membina beberapa kedai "perdana" yang berdiri sendiri di lokasi berprofil tinggi. Ia telah diberikan paten reka bentuk dan menerima anugerah seni bina untuk reka bentuk dan pembinaan kedainya, khusus untuk penggunaan tangga kaca dan kiubnya. Kejayaan Kedai Apple mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap peruncit elektronik pengguna lain, yang telah kehilangan trafik, kawalan dan keuntungan kerana kualiti perkhidmatan dan produk yang lebih tinggi di Apple Stores. Kesetiaan jenama terkenal Apple di kalangan pengguna menyebabkan garisan panjang beratus-ratus orang di pembukaan Apple Store baru atau keluaran produk. Disebabkan populariti jenama itu, Apple menerima sejumlah besar aplikasi pekerjaan, yang kebanyakannya berasal dari pekerja muda. Walaupun pekerja Apple Store menerima gaji melebihi purata, ditawarkan wang ke arah pendidikan dan penjagaan kesihatan, dan menerima diskaun produk, ada jalan yang terhad atau tiada kemajuan kerjaya. Laporan Mei 2016 dengan pekerja runcit yang tidak dikenali menonjolkan persekitaran kerja yang bermusuhan dengan gangguan dari pelanggan, kritikan dalaman yang kuat, dan kekurangan bonus yang signifikan untuk mendapatkan kontrak perniagaan utama.

Penerangan sunting

 
Kedai utama Apple di Fifth Avenue New York City.

Terdapat banyak Kedai Apple terletak di dalam pusat membeli-belah, tetapi Apple telah membina beberapa kedai "perdana" yang berdiri sendiri di lokasi berprofil tinggi, seperti yang terletak di Grand Central Terminal di New York City.[3] Beberapa kedai pelbagai peringkat mempunyai tangga kaca,[4][5][6] dan beberapa juga jambatan kaca.[7] The New York Times menulis pada tahun 2011 bahawa ciri-ciri ini adalah sebahagian daripada perhatian Ketua Pegawai Eksekutif Steve Jobs pada masa lalu,[8] dan Apple menerima paten reka bentuk pada tahun 2002 untuk reka bentuk tangga kaca.[9][10][11] Dari segi sejarah, Apple telah bekerjasama dengan firma arkitek Bohlin Cywinski Jackson dalam merekabentuk dan mencipta kedai runcit asalnya, dan sejak kebelakangan ini telah bekerjasama dengan firma arkitek Foster + Partners dalam merekabentuk kedai-kedai baru mereka, serta kampus korporat Apple Park.[12]

Apple telah menerima banyak anugerah seni bina untuk reka bentuk kedainya,[13][14] dan kubus kaca "ikonik" yang direka sebahagiannya oleh Peter Bohlin,[15][16] di kedai Apple Fifth Avenue di New York City, menerima paten reka bentuk berasingan pada tahun 2014.[17][18][19]

Ron Johnson memegang jawatan Naib Presiden Kanan Operasi Runcit dari tahun 2001 hingga 1 November 2011.[20][21] Sepanjang tempoh perkhidmatan beliau, ia telah melaporkan bahawa sementara Johnson bertanggungjawab untuk pemilihan tapak, di dalam kedai perkhidmatan, dan susun atur kedai, inventori dikawal oleh kemudian COO dan kini Ketua Pegawai Eksekutif Tim Cook, yang mempunyai latar belakang dalam pengurusan rantaian bekalan.[22] Pada Januari 2012, Apple memindahkan kepimpinan runcit kepada John Browett.[23] Walau bagaimanapun, selepas percubaan untuk mengurangkan kos, termasuk mengurangkan pekerja baru dan mengehadkan jam kerja, beliau dipecat selepas enam bulan, kemudian memberitahu persidangan bahawa dia "tidak sesuai dengan cara mereka menjalankan perniagaan".[24][25] Pada Oktober 2013, Apple mengupah Angela Ahrendts dari Burberry.[26][27][28]

Persekitaran kerja sunting

 
Kedai Apple di Pusat Zorlu di Istanbul mempunyai 'tanglung kaca' yang memenangi anugerah Anugerah IStructE Structural Awards Supreme 2014 bagi kejuruteraan struktur
 
Sebuah tangga lingkaran dalam Store Apple di Boston
 
Apple Store di Aix-en-Provence, Perancis

Disebabkan populariti jenama, pemohon untuk pekerjaan di Kedai Apple banyak, dengan banyak pekerja muda memohon.[29] Kadar kerja tinggi disebabkan oleh populariti iPhone dan iPad.[29] Pekerja biasanya hanya bekerja selama beberapa tahun kerana prospek kerjaya terhad tanpa sebarang jalan maju selain daripada slot pengurusan runcit yang terhad.[29] Kakitangan Apple Store membuat bayaran melebihi purata bagi pekerja runcit dan ditawarkan wang ke arah tuisyen kolej, keahlian gim, penjagaan kesihatan, rancangan 401 (k), diskaun produk, dan harga yang dikurangkan untuk pembelian stok.[29] Kadar pengekalan bagi juruteknik yang bekerja di Genius Bar melebihi 90%.[29][30]

Satu rencana Business Insider keluaran Mei 2016 menampilkan wawancara yang panjang dengan pekerja runcit Apple Store tanpa nama di United Kingdom, di mana pekerja menonjolkan rasa tidak puas hati dan isu-isu penting bagi pekerja runcit, termasuk ancaman dan ancaman kematian dari pelanggan, dasar kritikan dalaman yang sengit yang merasakan "seperti kultus", kekurangan sebarang bonus penting sekiranya pekerja berjaya mendapatkan kontrak perniagaan bernilai" beratus-ratus ribu", kekurangan peluang promosi, dan walaupun terdapat diskaun" murah hati "pada mana-mana produk Apple atau saham Apple, membayar begitu sedikit sehingga ramai pekerja tidak dapat membeli produk sendiri.[31]

Rujukan sunting

  1. ^ "Store List – Apple Store". Apple Inc. Dicapai pada July 31, 2018.
  2. ^ "Apple Retail Store - Store List". Apple (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-07-12.
  3. ^ " Stores". MacRumors. Dicapai pada March 23, 2017.
  4. ^ Weinberger, Matt (May 28, 2016). "Apple spent $1 million on the stairs in the new San Francisco Apple Store". Business Insider. Axel Springer SE. Dicapai pada March 23, 2017.
  5. ^ Pierini, David (March 17, 2015). "Step up to 10 incredible, Apple-worthy staircases". Cult of Mac. Dicapai pada March 23, 2017.
  6. ^ Diaz, Jesus (July 18, 2012). "The Insanely Huge Glass Panels at the SoHo Apple Store In NY Are Stunning". Gizmodo. Dicapai pada March 23, 2017.
  7. ^ "The Top Ten Awe-Inspiring Apple Stores in The World". iGeeksBlog. Dicapai pada December 6, 2017.
  8. ^ Helft, Miguel; Carter, Shan (August 25, 2011). "A Chief Executive's Attention to Detail, Noted in 313 Patents". The New York Times. Dicapai pada March 23, 2017.
  9. ^ Panzarino, Matthew (April 19, 2012). "Apple out to patent curved glass panels used in Shanghai Retail Store". The Next Web. Dicapai pada May 6, 2017.
  10. ^ Noe, Rain (July 17, 2012). "Apple Continues Pushing Boundaries of Glass for Architectural Applications". Core77. Dicapai pada May 6, 2017.
  11. ^ "United States Design Patent" (PDF). ifo Apple Store. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada September 3, 2014. Dicapai pada May 6, 2017.
  12. ^ Viladas, Pilar (September 12, 2016). "How Bohlin Cywinski Jackson created the Apple retail experience". Curbed. Vox Media. Dicapai pada December 6, 2017.
  13. ^ Hein, Buster (December 12, 2014). "Apple wins supreme engineering award for glass lantern store in Turkey". Cult of Mac. Dicapai pada May 6, 2017.
  14. ^ Broussard, Mitchel (February 3, 2016). "Apple Receives Chairman's Award for Historic Architectural Preservation in NYC". MacRumors. Dicapai pada May 6, 2017.
  15. ^ Saffron, Inga. "Old-school architect creates an iOpener". The Philadelphia Inquirer. Philadelphia Media Network. Diarkibkan daripada yang asal pada March 24, 2010. Dicapai pada March 23, 2017.
  16. ^ Martinelli, Nicole (March 22, 2010). "Apple Cube Store Architect "Computer Illiterate"". Cult of Mac. Dicapai pada March 23, 2017.
  17. ^ Linshi, Jack (August 28, 2014). "Apple Wins Patent for Its Glass Cube Store Design". Time. Dicapai pada May 6, 2017.
  18. ^ Padilla, Richard (August 28, 2014). "Apple Granted Patent for Fifth Avenue Glass Cube Store Design". MacRumors. Dicapai pada May 6, 2017.
  19. ^ Marsal, Katie (August 28, 2014). "Apple wins patent for Steve Jobs-designed Fifth Ave glass cube". AppleInsider. Dicapai pada May 6, 2017.
  20. ^ Hodgkins, Kelly (June 14, 2011). "Retail chief Ron Johnson leaves Apple for J.C. Penney". Engadget. AOL. Dicapai pada May 26, 2017.
  21. ^ Moren, Dan (June 14, 2011). "Report: Apple retail chief Johnson to depart". Macworld. International Data Group. Dicapai pada May 26, 2017.
  22. ^ Lashinsky, Adam (August 25, 2011). "How Apple Works: Inside the World's Biggest Startup". Fortune. Time Inc. Dicapai pada May 26, 2017.
  23. ^ "John Browett Joins Apple as Senior Vice President of Retail". Apple Newsroom. Apple Inc. January 30, 2012. Dicapai pada May 26, 2017.
  24. ^ Titcomb, James (October 15, 2013). "Why new Apple retail chief's British predecessor John Browett was fired". The Daily Telegraph. Telegraph Media Group. Dicapai pada May 26, 2017.
  25. ^ Brian, Matt (October 29, 2012). "Looking back: John Browett's turbulent six months in charge of Apple Retail". The Next Web. Dicapai pada May 26, 2017.
  26. ^ Alter, Charlotte (October 15, 2013). "Apple Hires Burberry CEO". Time. Dicapai pada May 26, 2017.
  27. ^ Chen, Brian X.; Scott, Mark (October 15, 2013). "Apple Hires Burberry Chief to Polish Image of Online Stores". The New York Times. Dicapai pada May 26, 2017.
  28. ^ Butler, Sarah; Rankin, Jennifer; Garside, Juliette (October 15, 2013). "Angela Ahrendts leaves Burberry for new job at Apple". The Guardian. Guardian Media Group. Dicapai pada May 26, 2017.
  29. ^ a b c d e Segal, David (June 23, 2012). "Apple's Retail Army, Long on Loyalty but Short on Pay". The New York Times. Dicapai pada April 26, 2017.
  30. ^ Gurman, Mark (June 23, 2012). "New York Times profiles Apple's retail operations and employees". 9to5Mac. Dicapai pada March 23, 2017.
  31. ^ Edwards, Jim (May 28, 2016). "NEVER MIND THE DEATH THREATS: An Apple Store worker tells us what it's really like working for Apple". Business Insider. Axel Springer SE. Dicapai pada May 26, 2017.

Pautan luar sunting