Mata angin

(Dilencongkan dari Arah ordinal)

Dalam geografi, mata angin merupakan panduan yang digunakan untuk menentukan arah. Biasanya arah mata angin digunakan semasa memandu arah atau mengemudi, semasa menggunakan kompas dan menggunakan peta.

Mata angin
Mata angin terbesar di dunia dilukis di Edwards AFB

Terdapat 4 mata angin pusat yang utama: utara, selatan, timur dan barat, serta empat arah pengantara mata-mata ini iaitu timur laut, tenggara, barat daya dan barat laut.

Takrifan sunting

Secara kardinal sunting

  1. Utara (0°) (North)
  2. Timur Laut (45°): Terletak di antara utara dan timur (North East)
  3. Timur (90°) (East)
  4. Tenggara (135°): Terletak di antara timur dan selatan (South East)
  5. Selatan (180°) (South)
  6. Barat Daya (225°): Terletak di antara selatan dan barat (South West)
  7. Barat (270°) (West)
  8. Barat Laut (315°): Terletak di antara barat dan utara (North West)

Utara, timur, selatan dan barat merupakan empat mata angin utama. Utara dan selatan menggambarkan kutub Bumi, manakala timur dan barat menentukan arah putaran Bumi. Matahari terbit di timur dan tenggelam di barat.

Kefahaman asal dan penamaan arah sunting

Masyarakat Austronesia yang menuturkan bahasa induk kepada bahasa Melayu di kawasan Sumatera asasnya membahagikan arah tempat mengikut jarak dari jasad air besar yang berdekatan iaitu sama ada di tanah pedalaman meninggi yakni *daya[1] mahupun menurun ikut sungai ke muara di hilir yakni *lahud;[2][3] Bahasa Melayu lama muncul dengan dua istilah iaitu "daya" dan "laut".

Walau bagaimanapun, perubahan politik yang berlaku pada abad ke-14 mengalihkan tumpuan budaya kepada semenanjung Melayu yang lebih berdekatan dengan tanah besar Asia memaksa pengungkapan arah yang berbeza:[3] arah "laut" digantikan dengan "utara" meminjam dari bahasa Sanskrit sementara "selatan" dimunculkan hasil pengimbuhan perkataan "selat" yakni menggambarkan arah terletaknya selat Melaka.[3] "Barat" dan "timur" masing-masing datang dari turunan penungkapan Austronesia untuk angin-angin monsun yang meniupr dari dua arah ini iaitu *timuR[4] (dari arah tenggara semenanjung) dan *habaRat (dari arah barat laut semenanjung).[5][3]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Blust, Robert; Trussel, Stephen (2010). "*daya: upriver, toward the interior". Austronesian Comparative Dictionary. Dicapai pada 22 Mei 2021.
  2. ^ Blust, Robert; Trussel, Stephen (2010). "*lahud: downstream, toward the sea". Austronesian Comparative Dictionary. Dicapai pada 22 Mei 2021.
  3. ^ a b c d Ozanne-Rivierre, Françoise (1999). "5: Spatial orientation in some Austronesian languages". Dalam Fuchs, Catherine; Robert, Stéphane (penyunting). Language Diversity and Cognitive Representations. John Benjamins Publishing. m/s. 75–76. ISBN 90 272 2355 6.
  4. ^ Blust, Robert; Trussel, Stephen (2010). "*timuR: south or east wind". Austronesian Comparative Dictionary. Dicapai pada 22 Mei 2021.
  5. ^ Blust, Robert; Trussel, Stephen (2010). "*SabaRat: south wind » PMP *habaRat southwest monsoon". Austronesian Comparative Dictionary. Dicapai pada 22 Mei 2021.